Företag i fokus:

Så ska Södertälje satsa för ett högre valdeltagande 2022

2022_03_9CCA5662-D349-4534-9B63-B1CCB33AB7D5

Minar Milkon och Åsa Zazi.

Södertälje kommun öppnar upp för 50 nya arbetsmöjligheter inför sommaren, som en åtgärd för att öka valdeltagandet i kommunen.

I samband med det kommande valet har Södertälje kommun investerat i en åtgärd för att öka valdeltagandet i kommunen, denna åtgärd innebär att de rekryterar ett 50-tal ”Valinformatörer” inför sommaren.

Den främsta uppgiften Valinformatörerna kommer att genomföra är precis som titeln lyder, de kommer informera om valet och allt vad det innebär.

Allt ifrån att berätta om det allra minsta evenemang till debatter och lyfta stora frågor som vem det egentligen är som får rösta, men också hur ett val går till i praktiken. Det vill säga informera om allt som krävs för att skapa en större klarhet och förståelse hos södertäljebor, för vad ett val egentligen innebär.

– Valinformatörerna har ett viktigt uppdrag, jag hoppas att människor i alla åldrar ansöker och att det blir bra spridning vad gäller språkkunskaper. Det är meriterande att kunna tala fler språk än svenska, säger Minar Milkon som är ansvarig för rekryteringen.

Dessa informatörer kommer att finnas på plats i Södertälje City, men också där kommunen anser att valdeltagandet är lägst. De områdena innefattar Ronna, Hovsjö, Geneta och Fornhöjden.

Ett visst antal av informatörerna kommer även finnas på kommunens sociala kanaler; Instagram, Youtube och Facebook. För ett mer kreativt uttryck i filmklipp och andra inlägg.

– Det är nytt för oss att låta medborgare, i det här fallet valinformatörer, producera innehåll. Jag tror inläggen kan skapa igenkänning, engagemang och få bra spridning. Valinformatörerna fungerar lite som influencers, vi börjar sprida filmklipp med dem från och med juni. Vi jobbade självklart med sociala medier inför valet 2018, men nu växlar vi upp. Många tar del av nyheter via sociala medier, särskilt unga, jag tror det här kan vara ett sätt att nå förstagångsväljare, säger Åsa Zazi kommunikatörer och ansvarig för valinformatörernas sociala media-satsning.

Text: Emilia Leray.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 23 mars 2022 00:00
Senast uppdaterad: 23 mars 2022 00:00

AstraZeneca rapporterar ökad vinst – men lägre än väntat

original

Foto: Alexander Isa

Södertäljeföretaget Astra Zeneca visar en positiv ekonomisk utveckling med en ökad vinst före skatt och stigande omsättning under fjolårets fjärde kvartal.

(Annonslänk)

Astra Zeneca, baserat i Södertälje, har presenterat sina ekonomiska resultat för fjärde kvartalet under föregående år, vilka visar på en solid tillväxt jämfört med samma period året innan. Företaget rapporterade en vinst före skatt på 897 miljoner dollar, en ökning från 778 miljoner dollar under motsvarande kvartal året före.

Dessutom uppnådde Astra Zeneca en betydande ökning i omsättning, som steg till 12,0 miljarder dollar från 11,2 miljarder dollar. Detta markerar en betydande tillväxt för företaget i en utmanande ekonomisk miljö.

Trots denna positiva utveckling, noterades en mindre avvikelse från analytikernas förväntningar när det gäller vinsten per aktie från AstaZenecas kärnverksamhet. Företaget rapporterade en ökning med 5 procent till 1,45 dollar per aktie, vilket var något under de förväntade 1,51 dollar per aktie.

Men denna mindre skillnad till trots, visar Astra Zenecas resultat på en stark och stabil tillväxt inom företaget.

– Vi förväntar oss ytterligare ett år av stark tillväxt under 2024, drivet av en fortsatt användning av våra läkemedel runtom i världen. Vår differentierade och växande portfölj med godkända läkemedel, vår globala räckvidd och omfattande forskningsportfölj ger oss tillförsikt att vi kommer fortsätta leverera industriledande tillväxt, säger Pascal Soriot, koncernchef på AstraZeneca.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 februari 2024 16:00
Senast uppdaterad: 16 februari 2024 16:00

Kommunanställd på gruppboende varnas

pexels-cigarette

Foto: Pexels

En anställd vid kommunens gruppboende har fått en skriftlig varning för att ha rökt tillsammans med en brukare, en handling som strider mot både regelverket och anställningsavtalet.

(Artiklen fortsätter efter annonsen)

(Annonslänk)

En incident som ägde rum den 10 januari på ett av kommunens gruppboenden har lett till att en anställd fått en skriftlig varning. Enligt lagen om allmänna bestämmelser bryter den anställde mot föreskrifterna genom att röka tillsammans med en brukare, vilket är ett direkt brott mot de regler som styr relationen mellan personal och brukare.

Arbetsgivaren anser att denna handling är ett allvarligt brott mot anställningsavtalet, vilket omfattar anställdas skyldigheter och åtaganden. Det framhålls att den anställde var medveten om reglerna och de möjliga konsekvenserna av att inte följa dem.

För att undvika framtida överträdelser, har arbetsgivaren klargjort att upprepade liknande händelser kan leda till uppsägning.

(Annonslänk)

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 februari 2024 08:00
Senast uppdaterad: 16 februari 2024 02:14

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors