Företag i fokus:

Så ska Södertälje satsa för ett högre valdeltagande 2022

2022_03_9CCA5662-D349-4534-9B63-B1CCB33AB7D5

Minar Milkon och Åsa Zazi.

Södertälje kommun öppnar upp för 50 nya arbetsmöjligheter inför sommaren, som en åtgärd för att öka valdeltagandet i kommunen.

I samband med det kommande valet har Södertälje kommun investerat i en åtgärd för att öka valdeltagandet i kommunen, denna åtgärd innebär att de rekryterar ett 50-tal ”Valinformatörer” inför sommaren.

Den främsta uppgiften Valinformatörerna kommer att genomföra är precis som titeln lyder, de kommer informera om valet och allt vad det innebär.

Allt ifrån att berätta om det allra minsta evenemang till debatter och lyfta stora frågor som vem det egentligen är som får rösta, men också hur ett val går till i praktiken. Det vill säga informera om allt som krävs för att skapa en större klarhet och förståelse hos södertäljebor, för vad ett val egentligen innebär.

– Valinformatörerna har ett viktigt uppdrag, jag hoppas att människor i alla åldrar ansöker och att det blir bra spridning vad gäller språkkunskaper. Det är meriterande att kunna tala fler språk än svenska, säger Minar Milkon som är ansvarig för rekryteringen.

Dessa informatörer kommer att finnas på plats i Södertälje City, men också där kommunen anser att valdeltagandet är lägst. De områdena innefattar Ronna, Hovsjö, Geneta och Fornhöjden.

Ett visst antal av informatörerna kommer även finnas på kommunens sociala kanaler; Instagram, Youtube och Facebook. För ett mer kreativt uttryck i filmklipp och andra inlägg.

– Det är nytt för oss att låta medborgare, i det här fallet valinformatörer, producera innehåll. Jag tror inläggen kan skapa igenkänning, engagemang och få bra spridning. Valinformatörerna fungerar lite som influencers, vi börjar sprida filmklipp med dem från och med juni. Vi jobbade självklart med sociala medier inför valet 2018, men nu växlar vi upp. Många tar del av nyheter via sociala medier, särskilt unga, jag tror det här kan vara ett sätt att nå förstagångsväljare, säger Åsa Zazi kommunikatörer och ansvarig för valinformatörernas sociala media-satsning.

Text: Emilia Leray.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 23 mars 2022 00:00
Senast uppdaterad: 23 mars 2022 00:00

Södertälje sätter kurs mot framtidens vård och omsorg

Karin-Bjorkryd_IMG_4143_Foto-Liza-Simonsson

Karin Björkryd, omsorgsdirektör på Södertälje kommun. Foto: Liza Simonsson 

Södertälje kommun har antagit ett omfattande omställningsprogram för perioden 2027 till 2040, för att proaktivt möta framtida utmaningar inom vård- och omsorgssektorn.

Med utmaningar som en ökad välfärdsbelastning och en minskande arbetskraft, tar Södertälje kommun steg för att säkerställa en hållbar och effektiv vård och omsorgsframtid. Omställningsprogrammet 2027-2040, som antagits med bred politisk enighet, fokuserar på kompetensförsörjning, rekrytering och implementering av digitala och tekniska lösningar för att förbättra effektiviteten och tillgängligheten i vård- och omsorgstjänsterna.

– Vi behöver ställa om och använda våra resurser på ett klokt sätt. Fysiskt där det behövs, digitalt där det går säger Karin Björkryd, omsorgsdirektör på Södertälje kommun.

Genom initiativ som onlineinköp, trygghetslås och rekryteringsmässor arbetar kommunen för att minska administrativa bördor och förbättra säkerheten för brukarna. Det stora engagemanget från olika intressentgrupper under utvecklingen av programmet visar på en stark vilja att skapa en förändring som är väl förankrad i verksamheten.

– För några år sedan införde vi digital tidsregistrering inom hemtjänsten. Nu inför vi digitala lås och har nyligen infört digitala inköp. Vi utbildar våra medarbetare efterhand och följer upp hur insatserna fungerar. Det som är utmaningar och kanske inte fungerar perfekt i början blir vardag och rutiner efter en tid. Vi är en lärande organisation och jobbar ständigt för att våra insatser ska blir bättre och tryggare, säger Björkryd.

Omställningsprogrammet är tänkt att fungera som en vägledning för Södertäljes omsorgsverksamheter, med målet att skapa en långsiktigt hållbar struktur som kan hantera framtidens behov och utmaningar.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 14 februari 2024 05:00
Senast uppdaterad: 13 februari 2024 16:58

Återkrav på kvarts miljon för felutbetald föräldrapenning

Pressblild-forsakringskassan

Pressbild

Efter en detaljerad granskning har Försäkringskassan beslutat att en person måste återbetala felaktigt utbetald föräldrapenning. Granskningen omfattar ett belopp på närmare en kvarts miljon kronor.

(Artiklen fortsätter efter annonsen)

(Annonslänk)

Försäkringskassan har genomfört en noggrann utredning gällande utbetalning av tillfällig föräldrapenning. Efter att ha samlat information från en persons arbetsgivare och barnets förskola, har det konstaterats att ersättning felaktigt utbetalats för dagar då föräldern arbetade, var sjuk, på semester, eller permitterad.

Dessutom avslöjade utredningen att personen uppgivit en för hög arbetstid i ansökningarna. På grund av dessa felaktigheter måste nu föräldern återbetala den otillbörligt mottagna ersättningen.

Totalt ska 245 961 kronor återbetalas från perioden december 2018 till april 2023.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 13 februari 2024 12:46
Senast uppdaterad: 13 februari 2024 12:46

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors