Företag i fokus:

Telge Nät förvarnar inför sommaren – ”Vattenbrist kan uppstå”

2022_03_275598629_653774029187629_7413069717892101847_n

Södertäljes vattentorn vid Torekällberget. Bild: Google.

I somras infördes bevattningsförbud i många av landets kommuner. I Södertälje slapp man detta, tack vare medborgarnas gemensamma ansvarstagande för att spara på värdefulla dricksvattnet. 

Enligt Telge Nät ser läget än så länge stabilt ut i Södertälje, men menar att det kan svänga fort.

– Under sommarens varma dagar ser vi fortfarande ett alldeles för högt uttag av vatten. Det gör att vattenbrist kan uppstå även fast utgångsläget var bra inför säsongen, säger Ylva Åström, avdelningschef VA-drift på Telge Nät i ett pressmeddelande.

Nu ökar risken för vattenbrist och på grund av klimatförändringarna och därför uppmanas svenskarna att minska sin vattenförbrukning.

– I Sverige har vi sett på rent vatten som en självklarhet, men klimatförändringar och befolkningsökning innebär att vi behöver hushålla mer med vattnet, säger Åström.

Telge nät uppmanar att vara varsamma med vattenanvändningen.

Igår var det även FN:s dag där betydelsen av vatten lyftes upp, Världsvattendagen, som fokuserar på vårda vår viktigaste naturresurs. Enligt rapporter kommer bristen på dricksvatten bli allt vanligare och att det komma att krävas omfattande anpassningar för att hantera klimatförändringar som inte kan undvikas.

– I Sverige gör vi i snitt av med cirka 140 liter vatten per person och dygn. I Danmark och många andra länder i Europa är motsvarande siffra 100 liter, berättar Ylva. Det finns många enkla sätt att minska vattenanvändningen utan att ge avkall på vår bekvämlighet, säger hon.

Såhär kan du göra för att minska användningen.

– Ha en kanna vatten i kylen så slipper du spola tills vattnet blir kallt
– Stäng av kranen när du borstar tänderna
– Fyll disk- och tvättmaskinen helt (en halv maskin drar lika mycket vatten som en hel)
– Diska inte under rinnande vatten
– Duscha i stället för att bada, ta kortare duschar och stäng av kranen när du tvålar in dig
– Vattna trädgården sparsamt, morgon eller kväll och gärna med regnvatten

Nya vattenpumpar i Södertälje ska säkra tillgången på dricksvatten
 

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 23 mars 2022 00:00
Senast uppdaterad: 23 mars 2022 00:00

Skottskadad 16-åring nedsövd i månader har nu vaknat

A747BD55-5C4C-42F9-AE1F-70156FD33CAD

Foto: Shamash Oyal

För snart tre månader sedan skottskadades en 16-åring allvarligt i Hovsjö och har varit nedsövd sedan dess. Nu har pojken, enligt uppgifter till LT, vaknat upp på sjukhus.

(Annonslänk)

Den 9 december sköts tre personer mitt i ett bostadsområde i Hovsjö. Två av de skadade klarade sig med lindriga skador, men den tredje, en 16-åring, hölls nedsövd på grund av allvarliga skador. Enligt uppgifter till Telgenytt sköts 16-åringen i ansiktet.

Efter skjutningen i Hovsjö lyckades polisen gripa tre misstänkta, varav två senare släpptes fria. Den tredje, även han 16 år, häktades misstänkt på sannolika skäl för försök till mord och grovt vapenbrott.

Dagarna innan jul grep spansk polis ytterligare två misstänkta män för inblandning: en 22-årig man från Södertälje och en 19-åring skriven i Stockholmsområdet. De misstänks för grovt skyddande av brottsling efter att ha hjälpt den yngre mannen, som misstänks för mordförsök, att fly med bil ner till Spanien.

16-åringen, som var kritiskt skadad, sövdes ner men ska nu ha vaknat upp på sjukhus efter två och en halv månad, rapporterar LT. Enligt tidningens uppgifter vågade läkarna inte väcka honom tidigare på grund av hans svåra skador.

BILDEXTRA: Skjutningen i Hovsjö

Polisen på plats i samband med skjutningen i Hovsjö.
Läsarbild

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 23 februari 2024 18:25
Senast uppdaterad: 23 februari 2024 18:25

Länsstyrelsen bötfäller företag för miljöbrott

Länsstyrelsen (Kartor)

Bild: Kartor

Ett företag med säte i Hölö har ålagts att betala en företagsbot på 75 000 kronor. Detta för otillåten miljöverksamhet efter att ha brutit mot länsstyrelsens villkor.

Det var vid en inspektion i april förra året som det upptäcktes att företaget inte uppfyllde de miljövillkor som fastställts av Länsstyrelsen. Företaget, som bedriver näringsverksamhet på en fastigheten i Hölö, hade enligt ett tillstånd från 2006 skyldighet att placera dropplåtar under bussar för att förhindra läckage av föroreningar. Denna åtgärd hade inte vidtagits för flera bussar som riskerade att läcka.

Dessutom hade företaget förvarat kemikalier och farligt avfall, inklusive blybatterier, på ett sätt som stred mot villkoren. Dessa behållare skulle ha förvarats på en tät och invallad yta, vilket inte var fallet vid inspektionstillfället.

Företaget anses av oaktsamhet ha bedrivit otillåten miljöverksamhet, då de saknat adekvata rutiner och metoder för att efterfölja tillståndsvillkoren. Som en konsekvens av dessa överträdelser har företaget ålagts att betala en företagsbot på 75 000 kronor.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 23 februari 2024 14:53
Senast uppdaterad: 23 februari 2024 14:54

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors