Företag i fokus:

Insändare: Kommunens säkerhetschef – Varför tittar du bort?

2022_03_ANNA.Flink_-1

Debattören undrar varför Södertäljes säkerhetschef Anna Flink tittar bort när det pågår oegentligheter. Foto: Pressbild, Södertälje kommun.

Bra insändare, ”Organiserad diskriminering – Vardagsmat i Södertälje ”. Jag kunde inte sagt det bättre själv. 

Kommunens säkerhetschef Anna Flink silar mygg men sväljer kameler.

Vi är oerhört många som är trötta på tjänstemännens syn på Södertälje och dess invånare. Vårt kommunhus borde dammas av.

Som skribenten skrev så har Södertäljes skattebetalare lurats på flera hundratals miljoner kronor. Politiker sekretessbelägger märkliga fastighetsaffärer och allt ser ut att passera nästan helt obemärkt förbi.

”Börjar undra varför Södertäljes säkerhetschef Anna Flink tittar bort när det pågår oegentligheter”

Jag tycker att det är märkligt att våra politiker slösar bort hundratals miljoner kronor gång på gång och hemlighetsstämplar fastighetsaffärer.

Man börjar undra varför Södertäljes säkerhetschef Anna Flink tittar bort när det pågår oegentligheter. Hur kan Södertäljes invånare tolerera detta beteende.

Hur kan kommunens säkerhetschef, Anna Flink, blunda för det fiffel som pågått i åratal.

Anser tjänstemännen, med Flink i spetsen, att det är okej att byggbolagen PEAB och Skanska gång på gång lurar Södertälje kommun på hundratals-miljoner kronor och trots detta få nya uppdrag. 

”Hon smutskastade alla småföretagare i Södertälje”

Varför accepteras detta mygel och vem tjänar på att kommunen över-faktureras gång på gång. Varför diskuterade inte Anna Flink detta under sin intervju i Dagens Industri, där hon smutskastade alla småföretagare i Södertälje.

Man börjar undra vilken roll Anna Flink har, i vårt Södertälje, förutom att hon har en fet VD-lön.

”Tjänstemän finns till för medborgarna och inte tvärtom”

Det är på sin plats att komma ihåg att tjänstemän finns till för medborgarna och inte tvärtom.

Stolt Småföretagare 

Läs tidigare insändare – Organiserad diskriminering – Vardagsmat i Södertälje

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 24 mars 2022 00:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:22

Allt fler tar automatkörkort – Södertälje leder utvecklingen

Automat-bil-Jean-Philippe-Delberghe-Unsplash

Foto: Jean-Philippe Delberghe, Unsplash

Allt fler väljer att ta körkort för automatbil – både i Stockholms län och i riket som helhet. Och bland de som kört upp i Södertälje är andelen näst störst i landet. 

Det blir allt vanligare att ta körkort villkorat för automatväxlade bilar i Sverige – som alltså inte får användas i bilar med manuell växel. Av de som gjorde en godkänd uppkörning för B-körkort 2017 körde var tionde upp för automat. Hittills i år är det nästan var tredje körkortstagare.

Samma utveckling ses Stockholms län, och här går utvecklingen snabbare än i riket som helhet. Här har andelen automatkörkort ökat från 21 procent 2017 till 54 procent hittills i år. Störst är andelen bland dem som kör upp i Järfälla där 1 420 av de 2 417 som kört upp för B-körkort hittills i år begränsade sig till automatväxlad bil. Det motsvarar 59 procent och är den högsta andelen av alla Trafikverkets provtagningsorter. Det kan jämföras med 28 procent – 143 av 513 – i Norrtälje där andelen är lägst i Stockholms län.

I Södertälje har hittills i år har 1 390 av de 2 515 som klarat uppkörningen tagit automatkort – 55 procent. Det är den näst största andelen i landet.

Av alla som har körkort i Sverige är det fortfarande bara någon procent som är begränsade till automatväxlade bilar, men de senaste åren har utvecklingen gått snabbt. På Trafikverket konstaterar man att de allra flesta nya bilar som säljs är automatväxlade – även de som inte är eldrivna.
För den som ångrar sig går det att häva villkoret genom att göra en ny uppkörning. Men det är inte särskilt vanligt och rör sig om några hundra personer per år.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 4 oktober 2023 10:33
Senast uppdaterad: 4 oktober 2023 10:33

Hyresgäst anmäls för olaglig kameraövervakning

Kamera Verisure pressbild

Pressbild: Verisure

En anmälan om misstänkt olaglig kameraövervakning har inkommit till Integritetsskyddsmyndigheten, IMY. Detta efter att en person har installerat en kamera i sitt hem, riktad mot allmänheten.

Telge Bostäder, det kommunala fastighetsbolaget, har inkommit med en anmälan till IMY på grund av misstankar om att någon bryter mot kamerabevakningslagen och dataskyddsförordningen som reglerar kameraövervakning.

(Annonslänk)

I anmälan framför Telge Bostäder att kameran, som är placerad i lägenheten, är riktad mot fastighetens ytterdörr och fångar allmänheten på bild. Enligt bolaget har hyresgästerna fått information om den olovliga kameraövervakningen, men att detta har inte gett några resultat.

”Kameran är riktad mot porten och kan därför fånga förbipasserande. Men framför allt är det våra hyresgäster som känner sig obekväma och iakttagna.”, skriver Telge Bostäder i anmälan till Integritetsskyddsmyndigheten.

Enligt kamerabevakningslagen behöver privatpersoner inte särskilt tillstånd, men de måste däremot följa dataskyddsförordningen, särskilt om de vill använda kameraövervakning utomhus.

Det är ännu inte fastställt om Integritetsskyddsmyndigheten väljer att utreda ärendet.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 4 oktober 2023 04:00
Senast uppdaterad: 3 oktober 2023 22:10

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors