Företag i fokus:

Sandro Marzouk vann Telge Fastigheters teckningstävling – ”Blev så glad”

2022_03_275840389_656282869011591_7047876615805662883_n

Varje år anordnar Telge fastigheter en teckningstävling för fjärdeklassare i Södertälje.

Under tisdagen var det dags för Telge Fastighter, för fjortonde året i rad, presentera en vinnare och tilldela klassen 4000 kronor.

Årets tema vart rita sina drömmars skola och slutligen gick priset till Sandro Marzouk, från Vittraskolan i Östertälje, som imponerade allra mest.

– Jag blev så glad att jag började gråta, berättar Sandro Marzouk efter vinsten till Telge Fastighter.

Nu hyllas han av kommunen som hänger upp tavlan i stadshuset och även hans lärare som sedan tidigare sett vilken talang han besitter.

– Den här eleven är en konstnär, det sa jag till honom för länge sen när han tecknade en serie i ämnet Svenska. Han vågar också uttrycka känslor med sina bilder, som kan bli lite filosofiska till sitt innehåll, vilket jag tycker är fantastiskt för hans ringa ålder, säger Ellinor Queckfeldt, Sandros klasslärare.

Sandro Marzouk vinnande bidrag.

Motivering till det vinnande bidraget:

Det vinnande bidraget fångar ens intresse på ett nästan magiskt sätt. Med lika delar musiktoner som färgtoner, framstår framtidens skola som ett färgsprakande fyrverkeri. Där kreativitet, miljötänk och en grönskande skolgård får stå i centrum. Det här bidraget gör en nyfiken på vad framtiden har att ge och jag är säker på att vi är i trygga händer. Stort grattis till Sandro på Vittraskolan Östertälje 4J som skapat Elementskolan!

– Vi kommer hänga upp tavlan i stadshuset, så ni får komma på besök för att titta på tavlan, säger Krister Mellström VD på Telge Fastigheter i en digital sändning på Youtube.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 24 mars 2022 00:00
Senast uppdaterad: 24 mars 2022 00:00

Foodora får hård konkurrens på hemleveranser i Södertälje

qwaymlpxemfnvkeml10w

Pressbild

Inom en snar framtid kommer Södertäljeborna att ha fler alternativ när det gäller att beställa hem mat. Inom kort förväntas Wolt etablera sig i Södertälje och därmed konkurrera med Foodora inom matleveranser, det rapporterar LT.

Under det senaste året har Södertäljeborna ökat sina matbeställningar avsevärt. Foodora har haft en långvarig dominans på marknaden, men nu utmanar det finska bolaget Wolt om matleveranserna till Södertäljeborna.

När pandemin bröt ut, blev Foodora och liknande plattformar en räddningsplanka för många restauranger när Södertäljegästerna slutade besöka dem. En granskning från förra året, genomförd av Breakit, avslöjade att restaurangägare kopplade till Foodoras plattform befann sig i en knepig situation. Höga avgifter och oklara avtalsvillkor resulterade i att marginalerna minskade, samtidigt som de blev alltmer beroende av plattformen för att överleva. Leveransavgifter och andra tillvalstjänster åt upp en betydande del av vinsten.

– Säg att vi tar bort leveransavgiften på 39 kronor. Om kunden betalar 100 kronor för sin mat, så tar Foodora 30 procent av det och sedan ytterligare runt 80 kronor per leverans beroende på avståndet. Som restaurang kan det innebära att du inte tjänar någonting alls, sade en av krögarna till tidningen Breakit.

Inom kort förväntas Wolt etablera sig i Södertälje.
Pressbild

Lägre avgifter på Wolt.

Att Wolt etablerar sig i Södertälje ses av flera företagare som välkommet. Redan nu, enligt LT, har Wolts expansion till Södertälje redan påbörjats och samarbeten med flera lokala restauranger inletts, bland annat Atilla’s, Grekiska bar & grill, M&M burger, Nya blixten och Nöjesbiten, samt att 30 kurirpartners har kontrakterats.

– Södertälje är en stor, viktig och sprudlande stad som ligger nära Stockholm. Det finns ett varierande utbud både när det gäller restauranger och butiker. För oss är det viktigt, säger Wolts vd Johan Grönvall, till LT.

Det har ännu inte tillkännagivits när Wolt kommer att börja erbjuda hemleveranser.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 26 februari 2024 08:00
Senast uppdaterad: 26 februari 2024 01:08

Kock bakom helgens miljonvinst – ”Helt fantastiskt”

Lotto

Pressbild

I helgen kammande en Södertäljebo hem över 1,6 miljoner kronor. Svenska Spel kan nu avslöja att vinnaren är en kock som berättar att vinsten kom lägligt.

Det var under lördagen som en storvinst tilldelades en Södertäljebo, men mer information om vinnaren presenterades inte då. Under söndagen meddelade Svenska Spel dock att vinnaren, som förblir anonym, är en 50-årig man från Södertälje som arbetar som kock.

Hans rad lyckades träffa sju rätt på Lotto 2, vilket resulterade i en vinst på 1 639 211 kronor. Vinnaren, som har varit trogen sina lottorader i 10–15 år, uttryckte en blandning av överraskning och glädje över sin plötsliga förmögenhet när han blev kontaktad av Svenska Spel.

–  Detta är ju helt fantastiskt! Jag kollade på tv när du ringde, säger mannen som var ovetandes om vinsten när han fick telefonsamtal från Svenska Spel Turs kommunikationsspecialist.

(Annonslänk)

– Jag har ett sommarställe som skulle behöva renoveras. Jag gillar ju matlagning så ett extra fint kök kanske det blir, säger mannen. 

Den lycklige vinnaren från Södertälje är det femte lotterideltagaren från Stockholms län som lyckas vinna en miljonvinst på Lotto detta år.

–  Stockholmarna har startat året tursamt. Hittills har länet tillsammans vunnit 20 miljoner, säger Emmy Altemyr, kommunikationsspecialist, Svenska Spel Tur.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 26 februari 2024 05:00
Senast uppdaterad: 26 februari 2024 00:13

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors