Företag i fokus:

SENASTE NYTT: Äldre kvinna död på äldreboende – Föll från högsta våningen

2022_03_Masnaren

Foto: Södertälje kommun.

Tidigt på onsdagen inträffade en tragisk olycka på ett äldreboende i Södertälje. En äldre kvinna föll från boendets högsta våning efter ett rymningsförsök och avled av sina fallskador.

Det rapporterar Lt som skriver att kvinnan försökte via knutna lakan klättarna på utsidan av fasaden.

Olyckan inträffade på kommunens nya äldreboende Måsnaren som invigdes i december 2021 och har plats för cirka 70 äldre.

Första initiala uppgifterna larmades räddningstjänsten till platsen om ett självmord, men senare framkom det uppgifter om att det rörde sig om en olycka.

Kvinnan öppnade det olåsta fönstret och försökte klättra ner, men föll tragiskt handlöst flera våningar ner.

Enligt familjen, som Lt varit i kontakt med, ifrågasätts boendet där man undrar varför fönster på högsta våningen var olåst.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 24 mars 2022 00:00
Senast uppdaterad: 24 mars 2022 00:00

Stadsdirektören lämnar Södertälje för nytt uppdrag

B5A4AFE2-6957-48F3-A4D0-FBF1FB18F054

Foto: Södertälje kommun / Alexander Isa

Hösten 2021 presenterades Stefan Hollmark som kommunens nya stadsdirektör. Nu bekräftar Södertälje kommun att han lämnar sitt uppdrag för att bli regiondirektör för Region Gotland.

– Det har varit oerhört spännande år i Södertälje och jag brinner för den här staden. Det ska samtidigt bli kul och spännande att få lära känna Gotland och gotlänningarna genom det här uppdraget, säger Stefan Hollmark.

Stefan Hollmark hade tidigare varit VD och koncernchef för Telgekoncernen, men lämnade den befattningen för att bli kommundirektör i Tyresö kommun. I september 2021 återvände han till Södertälje, men nu bekräftar kommunen att han kommer att lämna för att bli regiondirektör för Region Gotland. Han förväntas tillträda sin nya roll i början av september.

– När jag fick frågan såg jag möjligheten att få omsätta mina erfarenheter på den mångdimensionella plats som Sveriges enda ö-region är. Samtidigt är jag också väldigt glad över att få både arbeta och bo på Gotland framöver, säger Stefan Hollmark.


(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 3 juni 2023 09:39
Senast uppdaterad: 3 juni 2023 10:07

Thomas Gottlind från Södertälje vann Elitstyrkans hemligheter

Gottlind

Thomas Gottlind Elitstyrkans hemligheter. Foto: TV4

Södertäljebon Thomas Gottlind och skidskytten Torstein Stenersen från Östersund står som segrare i Elitstyrkans hemligheter 2023

I den senaste säsongen av Elitstyrkans hemligheter, som hade premiär i april, deltog totalt 18 deltagare, varav tre från Södertälje. Sebastian Martinsson, 29 år och processoperatör samt tidigare deltagare i Bachelor 2021, Esmeralda Tällö, 24 år och student med en bakgrund inom innebandy för Telge, samt 42-åriga HR-chefen Thomas Gottlind.

Samtliga tre representerade Södertälje när programmet, som en svenska versionen av det brittiska tävlingsprogrammet SAS: Who Dares Wins, spelades in i september 2022. Men till slut var det Thomas Gottlind som, tillsammans med skidskytten Torstein Stenersen, klarade sig igenom de extrema utmaningarna och tog hem segern.

Under åtta dygn av fysiska och psykiska påfrestningar, dålig sömn och begränsad mat, visade sig Gottlind vara en stark och uthållig deltagare.

– Det var en blandad känsla av lättnad och att jag inte ville att det skulle ta slut. Glädjen och stoltheten kom långt senare när jag smält upplevelsen, berättade Thomas Gottlind till Aftonbladet.

Läs även: – Södertäljebor med i ny säsong av Elitstyrkan på TV4

Thomas Gottlind, Esmeralda Tällö och Sebastian Martinsson. Sophie Odelberg/TV4.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 3 juni 2023 09:02
Senast uppdaterad: 3 juni 2023 09:02

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors