Företag i fokus:

94-åring vill flytta till äldreboende – Nekas av kommunen

Hemtjänst äldre gammal

En 94-årig kvinna, bosatt i Södertälje, vill flytta till ett vård- och omsorgsboende för att få daglig hjälp i sin vardag. Det var lättare sagt än gjort.

Hon nekas av Södertälje kommun som menar att hennes fysiska hjälpbehov inte är tillräckligt omfattande och avslår kvinnans ansökan om att flytta till ett äldreboende.

På senare tid har 94-åringens syn försämras och drabbats av ostadig gång. Vid ett tillfälle ramlade hon och drabbades av revbensfraktur i samband med fallet.

I ett mail, som hon fått hjälp med att skriva, överklagade hon kommunens beslut och ärendet togs upp i Förvaltningsrätten.

I överklagan framgår det att kvinnan bland annat har hjärtflimmer som medför trötthet och ibland smärta i bröstet. Hennes syn har försämrats och har svårt att hantera självständiga utomhuspromenader. Vid ett tillfälle ramlade hon och drabbades av revbensfraktur och på senare tid har hon även svårigheter med att låsa upp dörren när hon får besök.

Detta påverkar hennes trygghet i hemmet negativt.”, framgår det i överklagan till Förvaltningsrätten.

Nu beslutar Förvaltningsrätten att gå på kommunens linje och avslår hennes önskemål om att flytta till ett vård- och omsorgsboende.

”Hennes fysiska hjälpbehov är inte tillräckligt omfattande för att hon ska anses behöva vård- och omsorgsboende för att tillförsäkras en skälig levnadsnivå. Hon klarar av stora delar av sin livsföring på egen hand.”, skriver Förvaltningsrätten.

I beslutet skriver Förvaltningsrätten även att kvinnan har regelbunden kontakt och bra relationer med grannar och väninnor och menar att hennes tillstånd inte medför någon risk att hon blir socialt isolerad.

Den 94-åriga kvinnan hänvisas istället att önska ytterligare hemtjänstinsatser för ytterligare stöd och hjälp.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 25 mars 2022 00:00
Senast uppdaterad: 25 mars 2022 00:00

Södertälje blir en redaktion fattigare – P4 stänger ner

IMG_2205

Foto: Alexander Isa

Efter fem års sändning lägger Sveriges Radio ned morgonprogrammet i P4 Södertälje – Det känns väldigt tråkigt, säger ansvarig utgivare Alisa Bosnic om beslutet.

Sveriges Radio meddelade på onsdagen att P4 Södertälje kommer att läggas ned, en del i de omfattande besparingsåtgärder som organisationen står inför. Denna nedläggning är en följd av behovet att spara mellan 200 till 250 miljoner kronor, med en betydande del riktad mot minskning av personalkostnader.

(Annonslänk)

Av de ungefär 2 000 tillsvidareanställda hos Sveriges Radio, kommer 180 tjänster att påverkas av dessa besparingar. Cirka hälften av dessa positioner förväntas försvinna genom pensionsavgångar och naturlig avgång, medan 100 personer varslades om uppsägning under onsdagen.

Bland de åtgärder som nu genomförs är en betydande minskning av redaktionen i Södertälje, där endast två reportrar blir kvar för att arbeta mot P4 Stockholm. Rollerna som producent, programledare, nyhetssändare och direktsändande reporter, vilka främst arbetade med det direktsända morgonprogrammet, kommer att tas bort.

– Det känns väldigt tråkigt förstås, men jag vill samtidigt säga att det här betyder inte att vi kommer att sluta bevaka Södertälje, ansvarig utgivare Alisa Bosnic till P4 Södertälje.

Nedläggningen markerar slutet på denna epok, vilket lämnar Södertälje och dess lyssnare en nyhetsredaktion fattigare.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 1 februari 2024 11:30
Senast uppdaterad: 1 februari 2024 07:43

Singelolycka i Ronna – En person förd till sjukhus

Ambulans-scaled-1

Arkivbild

En bilolycka i Södertälje tidigt på torsdag morgon resulterade i att en person fördes till sjukhus, efter att deras fordon träffat ett räcke.

Vid 05:42 på torsdagsmorgonen nåddes SOS Alarm av larm om en singelolycka på Robert Anbergsväg i Ronna. En personbil avvek av okänd anledning från vägen och kolliderade med ett räcke.

Olyckan ledde till en snabb insats från flera räddningsenheter, som arbetade effektivt på platsen för att hantera situationen. Vid ankomsten visade det sig att två personer färdades i olycksbilen, men båda kunde ta sig ut ur fordonet efter olyckan.

Informationen om personernas skadeläge är i nuläget oklart, men en av de inblandade personerna behövde vård och fördes därför till sjukhus med ambulans för en närmare kontroll.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 1 februari 2024 07:34
Senast uppdaterad: 1 februari 2024 07:34

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors