Företag i fokus:

94-åring vill flytta till äldreboende – Nekas av kommunen

Hemtjänst äldre gammal

En 94-årig kvinna, bosatt i Södertälje, vill flytta till ett vård- och omsorgsboende för att få daglig hjälp i sin vardag. Det var lättare sagt än gjort.

Hon nekas av Södertälje kommun som menar att hennes fysiska hjälpbehov inte är tillräckligt omfattande och avslår kvinnans ansökan om att flytta till ett äldreboende.

På senare tid har 94-åringens syn försämras och drabbats av ostadig gång. Vid ett tillfälle ramlade hon och drabbades av revbensfraktur i samband med fallet.

I ett mail, som hon fått hjälp med att skriva, överklagade hon kommunens beslut och ärendet togs upp i Förvaltningsrätten.

I överklagan framgår det att kvinnan bland annat har hjärtflimmer som medför trötthet och ibland smärta i bröstet. Hennes syn har försämrats och har svårt att hantera självständiga utomhuspromenader. Vid ett tillfälle ramlade hon och drabbades av revbensfraktur och på senare tid har hon även svårigheter med att låsa upp dörren när hon får besök.

Detta påverkar hennes trygghet i hemmet negativt.”, framgår det i överklagan till Förvaltningsrätten.

Nu beslutar Förvaltningsrätten att gå på kommunens linje och avslår hennes önskemål om att flytta till ett vård- och omsorgsboende.

”Hennes fysiska hjälpbehov är inte tillräckligt omfattande för att hon ska anses behöva vård- och omsorgsboende för att tillförsäkras en skälig levnadsnivå. Hon klarar av stora delar av sin livsföring på egen hand.”, skriver Förvaltningsrätten.

I beslutet skriver Förvaltningsrätten även att kvinnan har regelbunden kontakt och bra relationer med grannar och väninnor och menar att hennes tillstånd inte medför någon risk att hon blir socialt isolerad.

Den 94-åriga kvinnan hänvisas istället att önska ytterligare hemtjänstinsatser för ytterligare stöd och hjälp.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 25 mars 2022 00:00
Senast uppdaterad: 25 mars 2022 00:00

Polisen varnar – stölderna av dyra pickupen ökar

free-photo-of-dodge-ram-in-snow

Foto: Pexels

Antalet stulna Dodge RAM-bilar har ökat med över 400 procent det senaste året och många misstänks föras ut ur landet. – Tjuvarna använder olika metoder, säger polisen.

Stölder av den exklusiva bilmodellen Dodge RAM har ökat kraftigt under 2023, särskilt i Stockholmsregionen. Enligt polisen har 60 Dodge RAM-bilar blivit stulna i Sverige hittills i år, varav 28 bara i Stockholm.

Detta är en ökning med över 400 procent jämfört med föregående år. Bilarna har ett nypris mellan 800 000 och 1,6 miljoner kronor.

– Vi ser inte att stölderna minskar, säger Monica Krüger, inspektör på gränspolisenheten i Stockholm.

Krüger menar att det låga antalet återfunna bilar tyder på att de stulna RAM-bilarna förs ut ur Sverige. Polisen arbetar aktivt med problemet tillsammans med bland annat försäkringsbolag.

– Tjuvarna använder olika metoder för att stjäla och dölja bilarna, till exempel genom att ta bort spårningsenheter, säger Krüger.

Hon uppmanar Dodge RAM-ägare att skaffa extra spårningsenheter, förvara bilnycklarna i metallhölje för att blockera signalen och se till att larmet är på maximal volym.

– Får du information om att bilen precis har blivit stulen, ring 112, uppmanar Krüger.

Skribent: Lucas

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 6 februari 2024 05:00
Senast uppdaterad: 5 februari 2024 21:17

SENASTE NYTT: Regeringen vill stänga SiS i Södertälje

IMG_4266-scaled

Polis på Sis-Tysslinge vid ett tidgare tillfälle. Foto: Shamash Oyal

Regeringen siktar på att stänga Sis och lägga nytt fokus på en helt ny organisation, vars namn ännu inte är fastställt. – Det är ett faktum att myndigheten SiS inte har förmågan att möta samhällsutvecklingen på ett tillfredsställande sätt, säger Linda Lindberg, gruppledare (SD).

I ljuset av den ökande kritiken mot Statens institutionsstyrelse, SiS, inklusive dess verksamhet i Södertälje, har regeringen beslutat att tillsätta en utredning för att omfattande reformera den statliga barn- och ungdomsvården.

Utredningen kommer att fokusera på att analysera organisationens effektivitet, föreslå åtgärder för att stärka barnrätts- och rättssäkerhetsperspektiven, och undersöka behovet av förbättrad utslussning och eftervård. Denna åtgärd kommer som ett svar på det växande behovet bland barn och unga, där många har kopplingar till kriminella nätverk eller utsätter sig för risker genom missbruk eller självskadande beteende.

– Situationen för barn och unga som är i samhällets vård ska alltid leda till det bättre, aldrig till det sämre, säger socialtjänstminister Camilla Waltersson Grönvall(M).

SiS ungdomshem Tysslinge utanför Södertälje. Bild: SiS

Regeringens ambition är att skapa en statlig barn- och ungdomsvård av hög kvalitet, som är trygg, säker och rättssäker för alla inblandade. För att uppnå detta mål är det nödvändigt att se över och förbättra nuvarande brister inom verksamheten, när våldet och åldern kryper allt längre ner och fler ungdomar placeras på Sis på grund av grov kriminalitet.

– När Sis skapades på 90-talet så var det nog få som trodde att vi skulle se den utveckling vi har fått se. Att unga gängkriminella skulle placeras på myndigheten var det nog få som kunde förutspå. Vi har en allt grövre våld bland våra ungdomar och på den här myndigheten, säger Camilla Waltersson Grönvall.

Nuvarande brister inom verksamheten ska kartläggas, beskrivas och analyseras och utredningen ska redovisas senast den 25 april 2025. Samtidigt förbereder sig Kriminalvården för en etableringen av ungdomsfängelser för 15- till 17-åringar som dömts för grova brott, vilka ska vara i drift i juli 2026.

Läs även:

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 5 februari 2024 21:18
Senast uppdaterad: 5 februari 2024 21:18

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors