Företag i fokus:

Insändare: En rysk bomb dödar inte mer än en amerikansk

2022_03_war-gd1a42c87a_1920-1

En av världens supermakter har efter en period av desinformation, dimridåer och rena lögner tagit sig friheten att militärt angripa ett geografiskt och befolkningsmässigt mindre land som är militärt underlägset.

Den stora angriper den lilla. Det militära angreppet har ursäktas med att det lilla landet skulle hota supermaktens befolkning, trots att det i skrivande stund inte presenterats ett enda hållbart bevis för att så skulle vara fallet. Operationen har kostat tusentals civila livet och har tvingat miljoner civila att lämna sina hem.

Nej, det är inte den ryska invasionen av Ukraina, utan året är 2003 och USA har på falska premisser angripit Irak. 

Nu när hela västvärlden, makthavare liksom befolkning, sluter upp och med rätta fördömer den ryska invasionen måste vi påminnas om det hyckleri som kommer från våra egna makthavare, från Washington DC, London, Paris och Stockholm. 

Krig är alltid fel, aldrig rätt – och det måste gälla alla länder. Det finns inte ett carte blanche för USA och NATO att med bomber och raketer grusa sönder Irak, Libyen, Afghanistan och Syrien.

Den som anser det är således skyldig att på objektiva grunder motivera varför den ryska invasionen är mer förkastlig än den amerikanska, brittiska eller franska.

USA-ledda NATO-attacken mot Irak genomgående byggde på en falsk bild

Det är idag allmänt känt att hela grunden för den USA-ledda NATO-attacken mot Irak genomgående byggde på en falsk bild uppmålad av CIA och Vita huset för att motivera invasionen. 

I Libyen ingrep NATO för att stoppa påstådda människorättsbrott begångna av libyska militären mot civilbefolkningen. I skrivande stund har inte ett enda ovedersägeligt bevis lats fram. Det som däremot är känt är att bomberna från NATO och de rebeller som NATO stöttade har skördat tusentals civila dödsoffer liksom i Afghanistan och Syrien. 

”Jag menar inte att på något sätt ursäkta den ryska invasionen av Ukraina, men den måste sättas i perspektiv”

Jag menar inte att på något sätt ursäkta den ryska invasionen av Ukraina, men den måste sättas i perspektiv. Den ryska invasionen av Ukraina skiljer sig inte nämnvärt från de amerikanska invasionERNA, men reaktionerna på de båda supermakternas respektive aggressioner är dag och natt.

USA och Europa har tillsammans med andra allierade stater valt att detonera ekonomiska kärnvapen över Ryssland. Precis som i Hiroshima och Nagasaki är det endast den ryska civilbefolkningen och de svagaste som drabbas hårdast. Det är ryska barn, pensionärer och handikappade som får svälta och frysa, inte oligarkerna eller presidenten.

Och det är alla i västvärlden som applåderar sanktionerna som är skyldiga till detta lidande.

Det är oklart hur en utsvulten och isolerad befolkning ska förmås göra revolution mot tusentals välnärda och välutrustade kravallpoliser när det saknas mat på borden och affärerna gapar tomma.

Återigen drabbar sanktionerna ovillkorligen civila och befäster elitens grepp om makten.

Det är även oklart hur kriget i Ukraina stoppas av att företag som Starbucks, McDonalds, Netflix, Spotify, H&M och IKEA stänger ner sin verksamhet i Ryssland.

Detta leder endast till ytterligare isolering av den ryska civilbefolkningen från omvärlden. Ett svek som kan vara kostsamt då det ofrånkomligen kommer att minska informationsflödet från väst till öst vilket i sin tur riskerar att öka lojaliteten och uppslutningen gentemot staten, med andra ord presidenten då västvärlden låser in den ryska befolkningen i Putins ekokammare. 

”Förutom Irak, Libyen och Syrien som redan nämnts har vi alla en skyldighet att inte glömma de civila dödsoffer som NATO-bomber skördat i Afghanistan, Jemen, Serbien, Somalia”

Man borde tvärt om överösa ryska befolkningen med västerländsk information, produkter och kultur. Det är en välnärd befolkning som är över första stegen på behovstrappan som kräver frihet och demokrati. Inte de som köar för bröd.

När ska västvärlden lära sig?

Avslutningsvis kan vi konstatera att antalet sanktioner mot USA uppgår till 0, detta trots att även USA bombat och dödat flera civila än Ryssland i ett land, nej förresten, det är faktiskt flera länder.

Förutom Irak, Libyen och Syrien som redan nämnts har vi alla en skyldighet att inte glömma de civila dödsoffer som NATO-bomber skördat i Afghanistan, Jemen, Serbien, Somalia.

Civila dödsoffer i Kiev, Charkiv och Mariupol är väl lika hemskt och förkastligt som i Bagdad, Kabul och Tripoli eller vad betyder egentligen att stå upp för allas lika värde? 

John V

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 25 mars 2022 00:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:22

Ikväll tar komikern Södertälje med storm i sin nya show

Estrad-1

Bild/Montage: Pressbild/ Alexander Isa

Komikern och underhållaren Fredrik Mårten Andersson är redo att erövra Estrad i Södertälje med sin splitternya 90 minuters show. Med en blandning av skämt om kulturkrockar, förlorad manlighet och familjedrömmar som nästan blev verklighet, ställer han sig på scenen för att leverera en kväll fylld av skratt och igenkänning.

Det är inte varje dag som Estrad i Södertälje får äran att presentera en av Sveriges mest älskade komiker. Fredrik Mårten Andersson, känd för sin skarpa humor och förmåga att skapa karaktärer som stannar kvar i hjärtat på publiken, besöker staden för en exklusiv kväll. Hans nya show ”Mårten Cvetkovic” är en humoristisk resa genom livets prövningar och triumfer, berättad med insikter som både roar och berör.

Showen utlovar en ärlig skildring av Mårtens liv efter att han mötte sin starka serbiska partner och tillsammans startade en familj. Publiken får följa med på hans resa av självupptäckter, där han konfronterar sina egna förväntningar på manlighet i skuggan av kulturkollisioner och åldersskillnader. Med sitt alter ego, den serbiske mentorn Mårten Cvetkovic, utforskar han relationens och familjelivets alla skiftningar. Showen är en blandning av djupa tankar och skämtsam dårskap som garanterar att publiken både skrattar och reflekterar.

(Annonslänk)

Aftonbladet har tidigare i år beskrivit Anderssons föreställningar som ”så roliga att tårarna rinner i 90 minuter”. Med ett sådant lovord är förväntningarna höga när Södertälje nu välkomnar en komiker som har underhållit Sverige sedan början av 2000-talet.

Ingen nykomling på humorhimlen.
Sedan sitt genombrott med kultförklarade busringningar i P3:s ”Pippirull”, har han etablerat sig som en mångsidig komiker och entreprenör. Han har lett populära TV-program, grundat framstående humorplattformar som klubben RAW och varit hjärnan bakom framgångsrika projekt som musikartisten Sean Banan och den alkoholfria nattklubben SOBER.

Med en imponerande meritlista som inkluderar allt från Grammy-nomineringar till att vinna prestigefulla standup-tävlingar, är Mårten Andersson en kraft att räkna med. Ikväll, klockan 20:00, får Södertäljes publik chansen att uppleva en av Sveriges komiska talanger live. Än finns chansen att bli underhållen av en mästare i skrattets konst.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 10 november 2023 05:00
Senast uppdaterad: 10 november 2023 01:20

Här invigs Södertäljes nya pumpstation – ”Ett viktigt steg”

11

Anna Josefsson, VD på Telge Nät och Karin Medin, VD och koncernchef för Telgekoncernen. Foto: Lucas T

I veckan invigdes en ny pumpstation för fjärrvärme i Almnäs med bandklippning och tal av representanter för Telge – därefter mingel och korvgrillning.

Den nya pumpstationen har kostat 31 miljoner kronor att bygga och ägs av Söderenergi som också kommer att drifta anläggningen, som är tänkt att säkra leveranserna av fjärrvärme till Stockholm Syd och Nykvarn och möjliggöra fortsatt expansion i området.

Almnäsområdet är ett kluster för logistik i regionen och redan idag har ett 30-tal fastighetsägare i Almnäs anslutit sig till fjärrvärme, men kapaciteten mot Nykvarn ökar nu nästan tre gånger så mycket tack vare satsningen.

– Det här är ett viktigt steg för att kunna erbjuda fossilfri fjärrvärme till fler i Södertälje, säger Karin Medin, vd och koncernchef för Telgekoncernen.

Artiklen fortsätter efter annonsen

(Annonslänk)

Anna Josefsson, vd på Telge Nät, som stått för investeringen i den nya infrastrukturen, menar att den ökade kapaciteten i fjärrvärmesystemet skapar helt nya möjligheter för företag och invånare i Stockholm Syd och Nykvarn och hon bedömer att det inte kommer vara några begränsningar på utbyggnaden under överskådlig framtid.

– Vi hoppas att alla som vill etablera sig i området också blir kunder och ansluter sig till fjärrvärmen, säger Anna Josefsson.

Fjärrvärmen som pumpas ut från Almnäs kommer från Igelstaverket i Södertälje och genom samproduktion av el och värme utnyttjas bränslet optimalt och ger låga utsläpp. Ylva Sundlöf, projektledare på Söderenergi, som har lett arbetet med förstudier, projektering och genomförande av bygget berättar att Söderenergi ser fram emot att få driva den nya anläggningen.

– Det blir en till pumpstation att ta hand om och se till att allt fungerar, säger Ylva Sundlöf.

För Nykvarns del är den nya pumpstationen betydelsefull, säger Johan Persson, driftingenjör på Söderenergi.

– Jag ser positivt på utvecklingen i området med alla nya företagsetableringar. Läget nära E20 är strategiskt bra ur logistiksynpunkt, säger han.

Skribent: Lucas T.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 9 november 2023 16:23
Senast uppdaterad: 9 november 2023 17:00

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors