Företag i fokus:

Insändare: En rysk bomb dödar inte mer än en amerikansk

2022_03_war-gd1a42c87a_1920-1

En av världens supermakter har efter en period av desinformation, dimridåer och rena lögner tagit sig friheten att militärt angripa ett geografiskt och befolkningsmässigt mindre land som är militärt underlägset.

Den stora angriper den lilla. Det militära angreppet har ursäktas med att det lilla landet skulle hota supermaktens befolkning, trots att det i skrivande stund inte presenterats ett enda hållbart bevis för att så skulle vara fallet. Operationen har kostat tusentals civila livet och har tvingat miljoner civila att lämna sina hem.

Nej, det är inte den ryska invasionen av Ukraina, utan året är 2003 och USA har på falska premisser angripit Irak. 

Nu när hela västvärlden, makthavare liksom befolkning, sluter upp och med rätta fördömer den ryska invasionen måste vi påminnas om det hyckleri som kommer från våra egna makthavare, från Washington DC, London, Paris och Stockholm. 

Krig är alltid fel, aldrig rätt – och det måste gälla alla länder. Det finns inte ett carte blanche för USA och NATO att med bomber och raketer grusa sönder Irak, Libyen, Afghanistan och Syrien.

Den som anser det är således skyldig att på objektiva grunder motivera varför den ryska invasionen är mer förkastlig än den amerikanska, brittiska eller franska.

USA-ledda NATO-attacken mot Irak genomgående byggde på en falsk bild

Det är idag allmänt känt att hela grunden för den USA-ledda NATO-attacken mot Irak genomgående byggde på en falsk bild uppmålad av CIA och Vita huset för att motivera invasionen. 

I Libyen ingrep NATO för att stoppa påstådda människorättsbrott begångna av libyska militären mot civilbefolkningen. I skrivande stund har inte ett enda ovedersägeligt bevis lats fram. Det som däremot är känt är att bomberna från NATO och de rebeller som NATO stöttade har skördat tusentals civila dödsoffer liksom i Afghanistan och Syrien. 

”Jag menar inte att på något sätt ursäkta den ryska invasionen av Ukraina, men den måste sättas i perspektiv”

Jag menar inte att på något sätt ursäkta den ryska invasionen av Ukraina, men den måste sättas i perspektiv. Den ryska invasionen av Ukraina skiljer sig inte nämnvärt från de amerikanska invasionERNA, men reaktionerna på de båda supermakternas respektive aggressioner är dag och natt.

USA och Europa har tillsammans med andra allierade stater valt att detonera ekonomiska kärnvapen över Ryssland. Precis som i Hiroshima och Nagasaki är det endast den ryska civilbefolkningen och de svagaste som drabbas hårdast. Det är ryska barn, pensionärer och handikappade som får svälta och frysa, inte oligarkerna eller presidenten.

Och det är alla i västvärlden som applåderar sanktionerna som är skyldiga till detta lidande.

Det är oklart hur en utsvulten och isolerad befolkning ska förmås göra revolution mot tusentals välnärda och välutrustade kravallpoliser när det saknas mat på borden och affärerna gapar tomma.

Återigen drabbar sanktionerna ovillkorligen civila och befäster elitens grepp om makten.

Det är även oklart hur kriget i Ukraina stoppas av att företag som Starbucks, McDonalds, Netflix, Spotify, H&M och IKEA stänger ner sin verksamhet i Ryssland.

Detta leder endast till ytterligare isolering av den ryska civilbefolkningen från omvärlden. Ett svek som kan vara kostsamt då det ofrånkomligen kommer att minska informationsflödet från väst till öst vilket i sin tur riskerar att öka lojaliteten och uppslutningen gentemot staten, med andra ord presidenten då västvärlden låser in den ryska befolkningen i Putins ekokammare. 

”Förutom Irak, Libyen och Syrien som redan nämnts har vi alla en skyldighet att inte glömma de civila dödsoffer som NATO-bomber skördat i Afghanistan, Jemen, Serbien, Somalia”

Man borde tvärt om överösa ryska befolkningen med västerländsk information, produkter och kultur. Det är en välnärd befolkning som är över första stegen på behovstrappan som kräver frihet och demokrati. Inte de som köar för bröd.

När ska västvärlden lära sig?

Avslutningsvis kan vi konstatera att antalet sanktioner mot USA uppgår till 0, detta trots att även USA bombat och dödat flera civila än Ryssland i ett land, nej förresten, det är faktiskt flera länder.

Förutom Irak, Libyen och Syrien som redan nämnts har vi alla en skyldighet att inte glömma de civila dödsoffer som NATO-bomber skördat i Afghanistan, Jemen, Serbien, Somalia.

Civila dödsoffer i Kiev, Charkiv och Mariupol är väl lika hemskt och förkastligt som i Bagdad, Kabul och Tripoli eller vad betyder egentligen att stå upp för allas lika värde? 

John V

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 25 mars 2022 00:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:22

Bäst i test-Mauri: ”Man gör bort sig inför väldigt mycket folk”

Mauri

Mauri Hermundsson och David Sundin. Foto: Oliver Martin Henriquez.

I årets “Bäst i test” utmanas deltagarna med flera skruvade uppdrag. Bland de fem deltagare som presenterades i fredagens Nyhetsmorgon fanns Södertäljesonen Mauri Hermundsson med.

Underhållningsprogrammet “Bäst i test” byter kanal till TV4 efter fyra säsonger på SVT. Formatet baseras på den brittiska förlagan “Taskmaster”.

I den kommande säsongen, som spelas in i ett nytt hus med programledarna David Sundin och Babben Larsson, deltar bland andra Mauri Hermundsson från Södertälje.

Paneldeltagarna har spelat in alla tävlingsmoment utan att veta hur de andra har presterat. De kommer att få veta resultatet i november när studioprogrammen spelas in.

– Man har ju en känsla av att man inte var så bra, berättade Mauri i Nyhetsmorgon.

På frågan om varför programmet valde just honom berättade Mauri skojsamt att han inte riktigt vet.

– Det är väl bröderna Carl och David Sundin som bara vill utnyttja en och tjäna pengar på att man gör bort sig inför väldigt mycket folk, sa Mauri Hermundsson.

Den nya säsongen av ”Bäst i test” har premiär den 12 januari 2024 på TV4 Play och TV4.

Skribent: Lucas T.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 9 november 2023 12:10
Senast uppdaterad: 9 november 2023 12:10

Allvarlig kritik riktas mot LSS-boende

Skor, hem, boende

Foto: Pexels

En anonym källa, som uppger sig vara anställd vid polisen, har larmat Inspektionen för vård och omsorg, IVO. Detta efter att allvarliga situationer uppstått på ett boende.

Larmet till IVO inkom efter en serie händelser som inträffat på ett LSS-boende i Järna. Enligt uppgifter har upprepade insatser från polisens sida genomförts för att rädda en ungdom på ett LSS-boende.

Den allvarliga situationen har uppstått antingen efter att ungdomen har skadat sig själv eller varit på väg att begå självmord. Dessutom har ungdomen påträffats medvetslös på en gångväg vid två olika tillfällen.

Tipsaren påstår att personalen på boendet har visat bristande engagemang vid två tillfällen när ungdomen varit inblandad i allvarliga händelser. En sådan händelse inkluderade att ungdomen behövde transporteras med ambulans till sjukhuset efter att ha skadat sig själv. Vid den tiden hävdade personalen att de inte kunde följa med ambulansen.

I tipset till IVO ifrågasätter personen nu boendets förmåga att utföra sitt uppdrag.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 9 november 2023 08:00
Senast uppdaterad: 9 november 2023 14:10

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors