Företag i fokus:

Insändare: En rysk bomb dödar inte mer än en amerikansk

2022_03_war-gd1a42c87a_1920-1

En av världens supermakter har efter en period av desinformation, dimridåer och rena lögner tagit sig friheten att militärt angripa ett geografiskt och befolkningsmässigt mindre land som är militärt underlägset.

Den stora angriper den lilla. Det militära angreppet har ursäktas med att det lilla landet skulle hota supermaktens befolkning, trots att det i skrivande stund inte presenterats ett enda hållbart bevis för att så skulle vara fallet. Operationen har kostat tusentals civila livet och har tvingat miljoner civila att lämna sina hem.

Nej, det är inte den ryska invasionen av Ukraina, utan året är 2003 och USA har på falska premisser angripit Irak. 

Nu när hela västvärlden, makthavare liksom befolkning, sluter upp och med rätta fördömer den ryska invasionen måste vi påminnas om det hyckleri som kommer från våra egna makthavare, från Washington DC, London, Paris och Stockholm. 

Krig är alltid fel, aldrig rätt – och det måste gälla alla länder. Det finns inte ett carte blanche för USA och NATO att med bomber och raketer grusa sönder Irak, Libyen, Afghanistan och Syrien.

Den som anser det är således skyldig att på objektiva grunder motivera varför den ryska invasionen är mer förkastlig än den amerikanska, brittiska eller franska.

USA-ledda NATO-attacken mot Irak genomgående byggde på en falsk bild

Det är idag allmänt känt att hela grunden för den USA-ledda NATO-attacken mot Irak genomgående byggde på en falsk bild uppmålad av CIA och Vita huset för att motivera invasionen. 

I Libyen ingrep NATO för att stoppa påstådda människorättsbrott begångna av libyska militären mot civilbefolkningen. I skrivande stund har inte ett enda ovedersägeligt bevis lats fram. Det som däremot är känt är att bomberna från NATO och de rebeller som NATO stöttade har skördat tusentals civila dödsoffer liksom i Afghanistan och Syrien. 

”Jag menar inte att på något sätt ursäkta den ryska invasionen av Ukraina, men den måste sättas i perspektiv”

Jag menar inte att på något sätt ursäkta den ryska invasionen av Ukraina, men den måste sättas i perspektiv. Den ryska invasionen av Ukraina skiljer sig inte nämnvärt från de amerikanska invasionERNA, men reaktionerna på de båda supermakternas respektive aggressioner är dag och natt.

USA och Europa har tillsammans med andra allierade stater valt att detonera ekonomiska kärnvapen över Ryssland. Precis som i Hiroshima och Nagasaki är det endast den ryska civilbefolkningen och de svagaste som drabbas hårdast. Det är ryska barn, pensionärer och handikappade som får svälta och frysa, inte oligarkerna eller presidenten.

Och det är alla i västvärlden som applåderar sanktionerna som är skyldiga till detta lidande.

Det är oklart hur en utsvulten och isolerad befolkning ska förmås göra revolution mot tusentals välnärda och välutrustade kravallpoliser när det saknas mat på borden och affärerna gapar tomma.

Återigen drabbar sanktionerna ovillkorligen civila och befäster elitens grepp om makten.

Det är även oklart hur kriget i Ukraina stoppas av att företag som Starbucks, McDonalds, Netflix, Spotify, H&M och IKEA stänger ner sin verksamhet i Ryssland.

Detta leder endast till ytterligare isolering av den ryska civilbefolkningen från omvärlden. Ett svek som kan vara kostsamt då det ofrånkomligen kommer att minska informationsflödet från väst till öst vilket i sin tur riskerar att öka lojaliteten och uppslutningen gentemot staten, med andra ord presidenten då västvärlden låser in den ryska befolkningen i Putins ekokammare. 

”Förutom Irak, Libyen och Syrien som redan nämnts har vi alla en skyldighet att inte glömma de civila dödsoffer som NATO-bomber skördat i Afghanistan, Jemen, Serbien, Somalia”

Man borde tvärt om överösa ryska befolkningen med västerländsk information, produkter och kultur. Det är en välnärd befolkning som är över första stegen på behovstrappan som kräver frihet och demokrati. Inte de som köar för bröd.

När ska västvärlden lära sig?

Avslutningsvis kan vi konstatera att antalet sanktioner mot USA uppgår till 0, detta trots att även USA bombat och dödat flera civila än Ryssland i ett land, nej förresten, det är faktiskt flera länder.

Förutom Irak, Libyen och Syrien som redan nämnts har vi alla en skyldighet att inte glömma de civila dödsoffer som NATO-bomber skördat i Afghanistan, Jemen, Serbien, Somalia.

Civila dödsoffer i Kiev, Charkiv och Mariupol är väl lika hemskt och förkastligt som i Bagdad, Kabul och Tripoli eller vad betyder egentligen att stå upp för allas lika värde? 

John V

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 25 mars 2022 00:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:22

Flammande lampa orsakade utryckning för villabrand

Brandkår

Arkivbild

Samtal om brand i en villa på Ringvägen i Blombacka inkom till larmcentralen. Men när räddningstjänsten kom fram till platsen visade det sig inte röra sig om en brand.

Strax efter klockan 21 mottog SOS Alarm ett samtal gällande en brand i en villa belägen på Ringvägen i Blombacka. Flera räddningsenheter, inklusive ambulans, ryckte ut till platsen. Men någon brand visade det inte vara.

– Det var en orolig granne som ringde och trodde att det brann på övervåningen, men så var inte fallet. Det var en lampa som grannen förväxlade med flammor, säger räddningstjänstens vakthavande befäl till Telgenytt.

Enheten som skickades ut genomförde en kontroll på platsen och kunde kort därefter lämna för att återgå till stationen.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 13 november 2023 21:49
Senast uppdaterad: 13 november 2023 22:42

Tilander tillbaka i ”Robinson” efter oväntad vändning

Tilander

Södertäljebon Karolina Tilander. Foto: TV4/Daniel Sahlberg

Karolina Tilander, känd för sina populära TikTok-videor, tvingades att lämna ”Robinson” efter en dramatisk utröstning i programmet. Men när produktionen valde att skicka hem en annan deltagare, fick Södertäljebon en ny chans.

I en dramatisk vändning under ett avsnitt som sändes under veckan som passerat blev det klart att Karolina Tilander, den uppmärksammade TikTok-profilen från Södertälje, åkte ut ur tävlingen.

Tilander, som växte upp i Vällingby och sedan flyttade till Södertälje, har blivit en känd figur genom sina virala TikTok-videor. Men i det hårda spelet av ”Robinson” räckte inte populariteten till för att hålla henne kvar i tävlingen. Torsdagens avsnitt visade hur produktionen av programmet överraskade deltagarna genom att direkt efter immunitetstävlingen hålla ett öråd på stranden. Här tog en oväntad vändning plats: Lag Nord fick möjligheten att rösta ut en medlem från det motsatta laget.

Bara dagen innan hade Lag Syd, där Tilander ingick, genomfört en strategi för att rösta ut Emilio Mio Vega. Men efter att Tove Dalsryd gett sin immunitet till Emilio, blev han undantagen från röstningen. Istället fick Karolina Tilander flest röster och blev utröstad från ”Robinson” 2023.

Men en oväntade vädning innebar att Södertäljebon Tilander fick en ny chans att kämpa för sin plats.

Deltagaren Charlie skickades hem.

– Han har uttryckt sig olämpligt, vilket är en kränking och ett regelbrott där vi har nolltolerans. Så han har tvingats lämna. Istället säger vi välkommen tillbaka, sade programledaren Petra Malm.

Då kliver Södertäljebon Tilander in och ansluter sig gruppen igen.

– Att jag är tillbaka är helt overkligt. Det fanns inte på världskartan. Nu är man tillbaka och glada gruppen är kvar, det här kan inte blir fel, säger en glad Karolina Tilander.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 13 november 2023 14:58
Senast uppdaterad: 13 november 2023 16:10

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors