Företag i fokus:

Insändare: En rysk bomb dödar inte mer än en amerikansk

2022_03_war-gd1a42c87a_1920-1

En av världens supermakter har efter en period av desinformation, dimridåer och rena lögner tagit sig friheten att militärt angripa ett geografiskt och befolkningsmässigt mindre land som är militärt underlägset.

Den stora angriper den lilla. Det militära angreppet har ursäktas med att det lilla landet skulle hota supermaktens befolkning, trots att det i skrivande stund inte presenterats ett enda hållbart bevis för att så skulle vara fallet. Operationen har kostat tusentals civila livet och har tvingat miljoner civila att lämna sina hem.

Nej, det är inte den ryska invasionen av Ukraina, utan året är 2003 och USA har på falska premisser angripit Irak. 

Nu när hela västvärlden, makthavare liksom befolkning, sluter upp och med rätta fördömer den ryska invasionen måste vi påminnas om det hyckleri som kommer från våra egna makthavare, från Washington DC, London, Paris och Stockholm. 

Krig är alltid fel, aldrig rätt – och det måste gälla alla länder. Det finns inte ett carte blanche för USA och NATO att med bomber och raketer grusa sönder Irak, Libyen, Afghanistan och Syrien.

Den som anser det är således skyldig att på objektiva grunder motivera varför den ryska invasionen är mer förkastlig än den amerikanska, brittiska eller franska.

USA-ledda NATO-attacken mot Irak genomgående byggde på en falsk bild

Det är idag allmänt känt att hela grunden för den USA-ledda NATO-attacken mot Irak genomgående byggde på en falsk bild uppmålad av CIA och Vita huset för att motivera invasionen. 

I Libyen ingrep NATO för att stoppa påstådda människorättsbrott begångna av libyska militären mot civilbefolkningen. I skrivande stund har inte ett enda ovedersägeligt bevis lats fram. Det som däremot är känt är att bomberna från NATO och de rebeller som NATO stöttade har skördat tusentals civila dödsoffer liksom i Afghanistan och Syrien. 

”Jag menar inte att på något sätt ursäkta den ryska invasionen av Ukraina, men den måste sättas i perspektiv”

Jag menar inte att på något sätt ursäkta den ryska invasionen av Ukraina, men den måste sättas i perspektiv. Den ryska invasionen av Ukraina skiljer sig inte nämnvärt från de amerikanska invasionERNA, men reaktionerna på de båda supermakternas respektive aggressioner är dag och natt.

USA och Europa har tillsammans med andra allierade stater valt att detonera ekonomiska kärnvapen över Ryssland. Precis som i Hiroshima och Nagasaki är det endast den ryska civilbefolkningen och de svagaste som drabbas hårdast. Det är ryska barn, pensionärer och handikappade som får svälta och frysa, inte oligarkerna eller presidenten.

Och det är alla i västvärlden som applåderar sanktionerna som är skyldiga till detta lidande.

Det är oklart hur en utsvulten och isolerad befolkning ska förmås göra revolution mot tusentals välnärda och välutrustade kravallpoliser när det saknas mat på borden och affärerna gapar tomma.

Återigen drabbar sanktionerna ovillkorligen civila och befäster elitens grepp om makten.

Det är även oklart hur kriget i Ukraina stoppas av att företag som Starbucks, McDonalds, Netflix, Spotify, H&M och IKEA stänger ner sin verksamhet i Ryssland.

Detta leder endast till ytterligare isolering av den ryska civilbefolkningen från omvärlden. Ett svek som kan vara kostsamt då det ofrånkomligen kommer att minska informationsflödet från väst till öst vilket i sin tur riskerar att öka lojaliteten och uppslutningen gentemot staten, med andra ord presidenten då västvärlden låser in den ryska befolkningen i Putins ekokammare. 

”Förutom Irak, Libyen och Syrien som redan nämnts har vi alla en skyldighet att inte glömma de civila dödsoffer som NATO-bomber skördat i Afghanistan, Jemen, Serbien, Somalia”

Man borde tvärt om överösa ryska befolkningen med västerländsk information, produkter och kultur. Det är en välnärd befolkning som är över första stegen på behovstrappan som kräver frihet och demokrati. Inte de som köar för bröd.

När ska västvärlden lära sig?

Avslutningsvis kan vi konstatera att antalet sanktioner mot USA uppgår till 0, detta trots att även USA bombat och dödat flera civila än Ryssland i ett land, nej förresten, det är faktiskt flera länder.

Förutom Irak, Libyen och Syrien som redan nämnts har vi alla en skyldighet att inte glömma de civila dödsoffer som NATO-bomber skördat i Afghanistan, Jemen, Serbien, Somalia.

Civila dödsoffer i Kiev, Charkiv och Mariupol är väl lika hemskt och förkastligt som i Bagdad, Kabul och Tripoli eller vad betyder egentligen att stå upp för allas lika värde? 

John V

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 25 mars 2022 00:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:22

En person förd till sjukhus – föll från en byggnadsställning

Ambulans-scaled-1

Arkivbild

En person har skadats efter att ha fallit från en byggnadsställning strax efter lunch. Mannen är för närvarande på sjukhus där han får nödvändig vård.

Olyckan inträffade strax efter klockan ett, 13:22, och skedde enligt polisens uppgifter på Granparksvägen. På adressen finns flera företag, däribland Scania.

Den skadade, en man i 55-årsåldern, föll från en byggnadsställning under oklara omständigheter. Mannen fördes omgående till sjukhus och var enligt uppgifter vid medvetande, då han var vaken och talbar vid transporten.

Polisens har bekräftat att en anmälan om arbetsplatsolycka har upprättats, men detaljer om hur högt fallet var är i nuläget oklart.

– Det har jag inga uppgifter om, säger polisens talespersonen till Telgenytt.

En närmare undersökning kommer att genomföras för att bestämma händelseförloppet och eventuellt om alla arbetsmiljöregler har efterlevts på platsen.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 7 november 2023 16:52
Senast uppdaterad: 7 november 2023 16:56

Nu inleds arbetet med att rusta upp parken intill kanalen

398393083_1695987300889373_8782604468922596074_n

Bild/Illustration: Södertälje kommun

Tobaksparken i Bergvik står inför en förvandling. Uppfräschningar av parkområdet, som beräknas vara färdigställda sommaren 2024, lovar en mer inbjudande och tillgänglig plats för alla åldrar.

Bergviksparken, välkänd för sitt läge vid kanalens kant, står inför en omgestaltning. I synnerhet kommer barnens lekplats att se en omfattande uppdatering med nya lekredskap som gungor, karuseller, en sandlåda samt klätterställningar med tillhörande rutschkanor och vippbrädor.

– Tobaksparken har idag en lekplats som har behov av att rustas upp och i ombyggnaden kommer vi att göra lekplatsen lite större än idag. Vi har valt att anpassa oss till den ganska klassiska miljön, så lekplatsen passar in i den gröna och lummiga parken. Det finns idag en stor trädallé där vi ska sätta fler träd, säger Sylvia Rodebäck, parkplanerare på Samhällsbyggnadskontoret.

Bild: Södertälje kommun

Men det är inte bara leken som får ett lyft. Parkens möbler kommer att förnyas med fler sittplatser och bord, och en ökad tillgänglighetsanpassning är tänkt att välkomna besökare från alla håll. Dessutom ska ny, innovativ belysning installeras, däribland ljusskulpturer som föreställer ekollon, vilket tillför ett estetiskt och funktionellt värde till parkmiljön.

I förberedelse för denna förnyelse har under de två föregående åren en öppning av parkens ytor skett genom röjning av buskage och avlägsnande av skadade träd, vilket inte enbart förbättrar estetiken utan även säkerheten och synen mot kanalens vatten.

Med start i slutet på 2023 kommer den förnyade lekplatsen ta form och om allt fortskrider enligt plan ska Tobaksparken stå redo att välkomna besökare till sin fulla potential sommaren 2024.

Läs även: – Så kan nya lekplatsen på Slussholmen se ut

Illustration: Södertälje kommun

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 7 november 2023 15:41
Senast uppdaterad: 7 november 2023 15:52

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors