Företag i fokus:

Utomhuspool när Elite står klart – Han blir nya chefen för lyxhotellet

2022_03_6C5B1ABE-1E21-4EA7-8CCC-2473F52151E5

Foto: Alex Ataseven / Elite.

Till hösten öppnar Elite sitt nya lyxhotell i Astras gamla huvudkontor på Västra Mälarehamnen. Spa, utomhuspool, restauranger, barer, biograf är några av aktiviteter som kommer att erbjudas när hotellets slår upp portarna.

Nu presenterar bolaget Steffen Sander som den nya hotelldirektör för lyxhotellet i Södertälje.

Hotellet i Södertälje blir Elite Hotels andra destinationshotell som erbjuder en lyxig hotellupplevelse med komplett omfattande spa och utomhuspool. Den nya hotelldirektören, Steffen Sander, kommer närmast från Bank Hotel i Stockholm och stationeras i Södertälje till hösten.

– Det känns alldeles fantastiskt att få förtroendet att få vara med på denna oerhört spännande resa när ett helt nytt destinationshotell ska etableras, och jag är väldigt ödmjuk inför denna härliga utmaning, säger Steffen Sander, Hotelldirektör för Elite Hotels of Swedens nya hotellsatsning.

Södertälje får en spa-anläggning. Bild: Elite Hotell Vana St Eriksplan.

– Att nu få hitta ett passionerat och dedikerat team till samtliga avdelningar som brinner för service och som vill vara med om att skapa något alldeles unikt är en fantastiskt rolig och hedrande uppgift, något jag inte kunde tacka nej till, berättar han i ett pressmeddelande. 

Steffen har tidigare arbetat som bland General Manager för Small Luxury Hotels of The World samt Hotel Manager för Berns. Hans CV sträcker sig 15 år tillbaka inom hotellindustrin och erfarenhet från internationella lyxhotell, nu lämnar han alla sina tidigare uppdrag för att fokusera på Elite Hotels senaste storsatsning i Södertälje.

– Vi kunde inte vara gladare över att få välkomna Steffen som hotelldirektör för vår nya satsning. Vi ser fram emot att få ha en så stark ledare på plats för detta hotell, säger David Halldén, VD och Koncernchef på Elite Hotels of Sweden.

SPA, Bio, Italiensk mat – Elite hotell investerar 400 miljoner i Södertälje

Nya lyxhotellet på Västra Mälarehamnen öppnar hösten 2022. Foto: Alex Ataseven

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 29 mars 2022 00:00
Senast uppdaterad: 29 mars 2022 00:00

DEBATT: Liberalerna sviker lärarna med anmälningsplikten

AWT2018_7522_Malmo__NPP2

Niels Paarup-Petersen, utbildningspolitisk talesperson, Centerpartiet. Pressbild

Regeringen och Sverigedemokraterna öppnar för att lärare ska kunna straffas om de inte anmäler papperslösa elever. Att skicka ut barn från Sverige har blivit viktigare än att ge barn kunskap.

Liberalerna skriver att de inte anser att lärare ska behöva informera andra myndigheter när de kommer i kontakt med elever utan uppehållstillstånd. Utmärkt ståndpunkt. Problemet är bara att Liberalerna just har öppnat dörren för att så ska ske.

Innan Liberalerna gick med på att ändra i direktiven kring anmälningsplikt var alla som jobbar inom vård och undervisning undantagna i utredningsdirektiven. Lärare skulle självklart inte behöva anmäla sina elever!

Men det undantaget är nu borta. Liberalerna har tillsammans med Moderaterna och Kristdemokraterna böjd sig för Sverigedemokraternas krav och öppnat för anmälningsplikt för lärare.

(Annonslänk)

Liberalerna hoppas att barnkonventionen ska sätta stopp för deras egna svek och hindra anmälningsplikt för lärare. Det kan då vara värt att påminna om att Sverige utvisar barn som går i svensk skola och som har levt här hela sina liv. Det stoppas inte av barnkonventionen. Varför Fredrik Malm och resten av L tror att barnkonventionen skulle hindra anmälningar, men inte utvisningar, svävar i det ovissa.

Och inte bara riskerar lärare att få anmälningsplikt på sig. Regeringen vill rent av undersöka vilket straff en lärare ska få om hen inte anmäler ett barn! Det samma gäller inom vården.

”Ingen annan väg än att de som fått nej och avslag måste lämna Sverige”

Centerpartiet är med på att skuggsamhället måste bekämpas. Därför finns heller ingen annan väg än att de som fått nej och avslag måste lämna Sverige. Det är en förutsättning för en reglerad migration. Oavsett hur hårt det kan kännas i det enskilda fallet. Det är och måste vara ett jobb för polisen för att motverka skuggsamhället.

Men det betyder inte att Sverige måste bli ett angiverisamhälle. Vi kräver inte att lärare ska anmäla alla misstankar om föräldrars svartarbete. Varför måste de då anmäla redan utsatta barn och försämra deras chanser framåt i livet – vart det livet än ska levas?

En bra skola bygger på tillit och förtroende mellan lärare och elever. En anmälningsplikt driver ner en kil mellan lärare och elever och underminerar fullständigt lärarnas yrkesetik. Det kommer Centerpartiet aldrig gå med på.

Lärare ska undervisa sina elever – inte utvisa dom.

Niels Paarup-Petersen, C,
utbildningspolitisk talesperson

Tage Gripenstam, C, gruppledare Södertälje

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 9 september 2023 16:19
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 12:58

Larm om brand på förskola

A29C76CE-F373-4D41-855E-AD7DF9CC8982

Foto: Shamash Oyal

Flera räddningsenheter har ryckt ut till Geneta efter samtal om en brand på en förskola. Enligt uppgifter till Telgenytt ska unga personer ha setts springa från platsen i samband med att branden bröt ut.

Under lördagen, klockan 13:17, inkom ett larm till SOS Alarm om en brand i en byggnad på Prästgårdsvägen 44. Vid ankomsten till platsen visade det sig att branden hade utbrutit på området till Svingelns Förskola.

(Annonslänk)

Förbipasserande noterade att några ungdomar, troligen i åldern 12-13 år, befann sig på platsen. Dessa personer ska ha varit involverade i händelsen, och enligt uppgifter till Telgenytt försökte en person ingripa i situationen. Trots detta ska ungdomarna ha lyckats undkomma.

Branden berör dock inte förskolans huvudbyggnad. Istället ska personerna ha försökt antända en annan byggnad på skolans område.

Räddningstjänsten lyckades snabbt förhindra att elden spred sig, och polisen som befinner sig på plats kommer att inleda en utredning för att klarlägga händelsens omständigheter.

Uppdatering:
”Räddningstjänsten uppger att det är mindre brandskador på panelen och i en mindre lekstuga. Polis har upprättat en anmälan rubricera skadegörelse genom brand, ingen person är i nuläget misstänkt.”, skriver polisen på sin hemsida.

Foto: Shamash Oyal

Foto: Shamash Oyal

Foto: Shamash Oyal

Foto: Shamash Oyal

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 9 september 2023 11:50
Senast uppdaterad: 9 september 2023 16:26

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors