Företag i fokus:

Var barnmorska i 18 år utan legitimation – Driver egen mottagning i Södertälje

2022_03_pregnant_pregnancy_person_mother_hand-38771_jpgd

En kvinna från Södertälje anmäls till IVO som en fara för patientsäkerheten efter att det avslöjats att hon arbetat på Karolinska sjukhuset i Huddinge i 18 år som barnmorska – utan barnmorskelegitimation.

Södertäljekvinnan avskedades från sjukhuset och valde då att ta sin egna väg. Via Socialstyrelsen lyckades hon, för knappt tre år sedan, ta barnmorskelegitimationen och väljer nu att starta en mottagning för gravida i Södertälje.

Vidare framgår det, i anmälan till Inspektionen för vård och omsorg (IVO), att kvinnan även ska ha tagit ut narkotikaklassade läkemedel utan att registrera det.

Det rör sig om knappt 300 doser som är uttagna utan dokumentation om administrering.”, skrivs det i anmälan till IVO.

Arbetade som barnmorska i 18 år utan legitimaiton. Nu startar kvinnan en ny mottagning för gravida i Södertälje. Bild Creative Commons.

Södertäljekvinnan anställdes på sjukhuset 2001 som barnmorskelegitimation utan arbetsgivarens vetskap, vilket hon erkänt- Hon har även erkänt att hon har tagit ut narkotikaklassade tabletter till patienter utan att registrera det.

I anmälan ska de oregistrerade uttagen av narkotikaklassade läkemedlen inte varit korrekt ordinerade och att det inte finns dokument som visar att patienterna haft behov av dem.

Nyligen startade hon en mottagning för gravida i Södertälje för att ta emot kvinnor som behöver konsultation kring preventivmedel, klimakteriet eller stöd under graviditet.

Jag känner oro för hur hon ska kunna hantera det på ett korrekt sätts som”, skriver anmälaren.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 29 mars 2022 00:00
Senast uppdaterad: 29 mars 2022 00:00

Kommuner i samarbete för att rädda sjöar från övergödning

E4FCA1C9-A913-4F72-B18C-3A4231F73AA2

Foto: Södertälje kommun

Uttran och Utterkalven, två pittoreska sjöar som delas av kommunerna Botkyrka, Salem och Södertälje, kämpar mot övergödning. Nu går kommunerna samman för att återställa och bevara dessa sjöar.

Många av våra sjöar runt om i landet lider av föroreningar och övergödning. Uttran och Utterkalven är inget undantag, och deras ekosystem har länge stått under hot på grund av detta allvarliga problem.

I en gemensam insats för att återställa och skydda dessa sjöar har kommunerna beslutat att ta till en innovativ lösning: aluminiumbehandling av vattnet. Denna teknik har använts framgångsrikt på andra håll för att bekämpa övergödning och förbättra vattenkvaliteten. Genom att tillsätta aluminiummineraler till sjövattnet, kan näringsämnen som kväve och fosfor bindas upp och minskar därmed risken för övergödning.

Aluminiumbehandlingen är planerad att pågå under september och oktober, och för den intresserade ges möjligheten att lära sig mer om arbete. Båtturer kommer att anordnas där deltagarna får möjlighet att se behandlingen i aktion och samtidigt lära sig mer om vattenvård. Det första tillfället är den 19 september med avgång klockan 16 och 17.

För de som är intresserade av att delta finns sex möjliga tillfällen att anmäla sig till. Varje båttur beräknas ta cirka en timme och kommer att utgå från Rönninge och tar ungefär 20 minuter att köra dit från Södertälje.

Just nu är följande sex tillfällen möjliga för allmänheten att anmäla sig till:

  • Tisdag 19/9 – klockan 16.00 och klockan 17.00
  • Måndag 25/9 – klockan 15.00 och klockan 16.00
  • Onsdag 4/10 – klockan 15.00 och klockan 16.00

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 september 2023 10:46
Senast uppdaterad: 16 september 2023 10:46

Grönt ljus för nattåg från Södertälje till Europas hjärta

Södertälje_Syd. Foto. Creative Commons

Foto: Creative Commons

Nattåget, som gör ett stopp i Södertälje innan tåget rullar vidare ner mot Europas hjärta, får grönt ljus av SJ. – Det är jätteroligt att kunna ge det här beskedet, säger Christer Litzell, affärschef på SJ.

Fram till förra veckan var planen att tågen skulle avsluta sin resa i Hamburg efter den sista dagen i september i år. Nu har SJ beslutat att ändra ruttplanen och låta tågen fortsätta till Berlin även efter den 1 oktober.

– Det är verkligen goda nyheter, resenärerna har visat stort intresse från start för att resa till Berlin med Euronight. Tack vare en ny överenskommelse med vår tyska samarbetspartner kan vi även fortsatt köra daglig trafik hela sträckan till Berlin, säger Christer Litzell.

Detta beslut har föranletts av det överraskande höga intresset från både privatresenärer och företagsresenärer som väljer tåget för sina affärsresor till olika evenemang och konferenser på kontinenten.

– Vi har också sett ett större resande än vi väntat oss från tyska resenärer som tar tåget till Sverige. I Tyskland har linjen blivit väldigt uppmärksammad, säger affärschefen Litzell.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 september 2023 04:00
Senast uppdaterad: 15 september 2023 21:19

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors