Företag i fokus:

Var barnmorska i 18 år utan legitimation – Driver egen mottagning i Södertälje

2022_03_pregnant_pregnancy_person_mother_hand-38771_jpgd

En kvinna från Södertälje anmäls till IVO som en fara för patientsäkerheten efter att det avslöjats att hon arbetat på Karolinska sjukhuset i Huddinge i 18 år som barnmorska – utan barnmorskelegitimation.

Södertäljekvinnan avskedades från sjukhuset och valde då att ta sin egna väg. Via Socialstyrelsen lyckades hon, för knappt tre år sedan, ta barnmorskelegitimationen och väljer nu att starta en mottagning för gravida i Södertälje.

Vidare framgår det, i anmälan till Inspektionen för vård och omsorg (IVO), att kvinnan även ska ha tagit ut narkotikaklassade läkemedel utan att registrera det.

Det rör sig om knappt 300 doser som är uttagna utan dokumentation om administrering.”, skrivs det i anmälan till IVO.

Arbetade som barnmorska i 18 år utan legitimaiton. Nu startar kvinnan en ny mottagning för gravida i Södertälje. Bild Creative Commons.

Södertäljekvinnan anställdes på sjukhuset 2001 som barnmorskelegitimation utan arbetsgivarens vetskap, vilket hon erkänt- Hon har även erkänt att hon har tagit ut narkotikaklassade tabletter till patienter utan att registrera det.

I anmälan ska de oregistrerade uttagen av narkotikaklassade läkemedlen inte varit korrekt ordinerade och att det inte finns dokument som visar att patienterna haft behov av dem.

Nyligen startade hon en mottagning för gravida i Södertälje för att ta emot kvinnor som behöver konsultation kring preventivmedel, klimakteriet eller stöd under graviditet.

Jag känner oro för hur hon ska kunna hantera det på ett korrekt sätts som”, skriver anmälaren.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 29 mars 2022 00:00
Senast uppdaterad: 29 mars 2022 00:00

Anställd slagen och rånad på LSS-boende

Polis. Foto Alex Ataseven

Arkivbild

En anställd på ett LSS-boende blev slagen och rånad under ett arbetspass när flera gärningspersoner bröt sig in.

Det var strax efter midnatt, natten mot måndag, som en man i 20-årsåldern blev rånad och slagen på ett LSS-boende i Mölnbo. Två okända gärningspersoner trängde sig in i huset under natten och hotade mannen till att överlämna sitt bankkort, bilnycklar och annan egendom.

Efter att ha tagit bilnycklarna kunde gärningsmännen lämna i en bil de stal från platsen.

Den anställde, som blev fysiskt angripen, klarade sig utan allvarliga skador. Polisen inledde en utredning om grovt rån och olaga frihetsberövande i ärendet. En teknisk undersökning genomfördes på platsen för att samla bevis och söka efter spår som kan leda till de skyldiga.

För närvarande finns inga misstänkta personer gripna efter hämndens i Mölnbo.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 12 september 2023 12:53
Senast uppdaterad: 12 september 2023 15:28

Kvinna lurade äldre på 160.000 kronor – döms i tingsrätten

tingsrätt

Arkivbild

En kvinna i 50-årsåldern har blivit dömd för penningtvättsbrott mot äldre personer. Hon lyckades stjäla 165 000 kronor från äldre personer runt om i Sverige.

Det var förra året, under våren och sommaren 2022, som en kvinna skriven i Södertälje lyckades lura fyra äldre kvinnor på deras pengar.

Sammanlagt rörde det sig om totalt 165 000 kronor, där hon lurade de äldre kvinnorna att överföra pengarna till sitt eget bankkonto. Men efter en polisutredning kunde hon identifieras och åtalas.

Kvinnan döms i tingsrätten till villkorlig dom samt 80 dagsböter för penningtvättbrott mot äldre och måste även betala skadestånd.

24 000 kronor har två av de äldre fått återbetalda via sina bankkonton och en fond. Däremot har hon blivit dömd att betala återstående 141 000 kronor, inklusive ränta, till de drabbade kvinnorna.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 12 september 2023 04:00
Senast uppdaterad: 12 september 2023 08:03

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors