Företag i fokus:

Var barnmorska i 18 år utan legitimation – Driver egen mottagning i Södertälje

2022_03_pregnant_pregnancy_person_mother_hand-38771_jpgd

En kvinna från Södertälje anmäls till IVO som en fara för patientsäkerheten efter att det avslöjats att hon arbetat på Karolinska sjukhuset i Huddinge i 18 år som barnmorska – utan barnmorskelegitimation.

Södertäljekvinnan avskedades från sjukhuset och valde då att ta sin egna väg. Via Socialstyrelsen lyckades hon, för knappt tre år sedan, ta barnmorskelegitimationen och väljer nu att starta en mottagning för gravida i Södertälje.

Vidare framgår det, i anmälan till Inspektionen för vård och omsorg (IVO), att kvinnan även ska ha tagit ut narkotikaklassade läkemedel utan att registrera det.

Det rör sig om knappt 300 doser som är uttagna utan dokumentation om administrering.”, skrivs det i anmälan till IVO.

Arbetade som barnmorska i 18 år utan legitimaiton. Nu startar kvinnan en ny mottagning för gravida i Södertälje. Bild Creative Commons.

Södertäljekvinnan anställdes på sjukhuset 2001 som barnmorskelegitimation utan arbetsgivarens vetskap, vilket hon erkänt- Hon har även erkänt att hon har tagit ut narkotikaklassade tabletter till patienter utan att registrera det.

I anmälan ska de oregistrerade uttagen av narkotikaklassade läkemedlen inte varit korrekt ordinerade och att det inte finns dokument som visar att patienterna haft behov av dem.

Nyligen startade hon en mottagning för gravida i Södertälje för att ta emot kvinnor som behöver konsultation kring preventivmedel, klimakteriet eller stöd under graviditet.

Jag känner oro för hur hon ska kunna hantera det på ett korrekt sätts som”, skriver anmälaren.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 29 mars 2022 00:00
Senast uppdaterad: 29 mars 2022 00:00

Stora förseningar i pendeltågstrafiken

Tåg pendel Foto: Alex Isa

Foto: Alexander Isa

Pendeltågstrafiken har drabbats av ett omfattande stopp på grund av en nedriven kontaktledning. Trafikstörningen inträffade vid 14:30-tiden och väntas pågå fram ytterligare ett par timmar, enligt information från Trafikverket.

De stationer som påverkas av detta stopp är Tumba, Rönninge, Södertälje centrum, Flemingsberg, Södertälje hamn, Tullinge och Östertälje.

”Trafiken åter igång för Pendeltåg linje 40 och 41 efter tidigare stopp mellan Flemingsberg och Södertälje centrum på grund av nedriven kontaktledning. Tågen samsas om ett spår förbi stationen. Förseningar förekommer. Tåg kan ställas in eller köra förbi vissa stationer med kort varsel. Var uppmärksam på plattformsskyltar och utrop ombord på tågen.”, skriver Trafikverket.

Trafikstörningen beräknas vara aktiv fram till klockan 19:30. Trots detta går tågen som vanligt mellan Flemingsberg och Stockholm City. Resenärer som är påverkade uppmanas att hitta alternativa resvägar.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 12 september 2023 15:00
Senast uppdaterad: 12 september 2023 15:00

Irak begär att koranbrännaren Momika ska utlämnas

Momika Skärmdump TikTok

Skärmdump: TikTok

Södertäljebon och den irakiske medborgaren, Salwan Momika, har begärts utlämnad av Irak, det rapporerar TT under tisdagen.

Under sommaren genomförde Momika flera koranbränningar på olika platser. Nyligen tog han tillbaka sina ansökningar för framtida koranbränningar, vilket ledde till att den planerade aktionen i Södertälje och andra liknande händelser inte ägde rum.

Nu har Irak, som tidigare höjt ett varnignsfinger till Sverige, begärt att Momika ska utlämnas till deras land, enligt källor till TT. Momika själv informerade nyhetsbyrån att han fick kännedom om Iraks begäran i fredags och att han har blivit kallad för förhör av polisen i Södertälje på tisdagen.

(Annonslänk)

– Jag har asylskäl eftersom jag är emot irakiska regeringen. Det här är ett sätt för dem att få mig utlämnad och mördad. Sverige, Åklagarmyndigheten och rättssystemet har ett ansvar över mitt liv, säger Momika till TT.

TT har rapporterat att ärendet har överlämnats till Åklagarmyndigheten, men åklagaren har inte bekräftat eller förnekat att ärendet är under hans ansvar. Enligt dokument från justitiedepartementet, som TT har haft tillgång till, mottogs det första ärendet om Momikas utlämning redan den 18 juli.

Läs även: – Här attackeras Momika i centrala Södertälje

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 12 september 2023 13:29
Senast uppdaterad: 12 september 2023 15:27

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors