Företag i fokus:

Körde rakt in i buss efter polisjakt – Två omhäktade för grovt vapenbrott

2022_03_3DD43302-9713-4AF7-B50F-EE9202BD2F83

Läsarbild.

Två män, 19 år och 15 år gamla, omhäktas misstänkta för grovt vapenbrott.

Männen grepes efter en polisjakt som slutade abrupt i en krock med en stillastående buss. Därefter försökte männen fly från platsen, men greps av polis kort därefter.

Det var vid 15-tiden den 13 mars som polisen försökte stoppa ett fordon på Nyköingsvägen, men föraren vägrade stanna och valde istället att försökte undkomma polisen.

En polisjakt uppstod som slutade i att föraren kraschade rakt in i en buss. Enligt uppgifter försökte föraren avvika från Nyköpingsvägen för köra på Genetalden vidare mot saltskog, men tappade kontrollen i en kraftig kurva vid McDonalds.

I bussen satt flera personer som ryckte till av den kraftiga smällen när fordonen körde rakt in i bussen.

– När allt hände kollade jag ner i mobilen, men när jag tittade upp såg jag när killarna sprang iväg, berättade ett ögonvittne som satt i bussen till Telgenytt.

Fyra män flydde från platsen efter polisjakten som slutade i krock med buss. Läsarbild.

Flera personer blev vittnen när fyra män klev ur bilen och lämnade platsen springandes. Men efter en intensiv polisjakt kunde två personer gripas och häktas misstänkta för grovt vapenbrott.

Personerna, två män 19 respektive 15 år gamla, omhäktades nyligen av åklagaren.

Även en tredje person greps sex dagar efter incidenten, men försattes på fri fot.

19 åringen skriven i Hölö och 15 åringen skriven i Hägersten, misstänkts för synnerligen grovt vapenbrott

Däremot vill åklagaren inte kommentera uppgifterna om polisen hittade vapnet i bilen eller i samband med ingripande.

– Det är inget jag kan gå in på, det är en pågående utredningen, säger åklagaren Per Öhman till Telgenytt.

Vapenupptäckt efter trafikolycka – Två gripna misstänkta för grovt vapenbrott

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 30 mars 2022 00:00
Senast uppdaterad: 30 mars 2022 00:00

TV / BILDEXTRA: Explosion i flerfamiljshus – Två till sjukhus

28065547-D9B0-4CCB-BA81-EE10F6300B7B

Foto: Shamash Oyal

En kraftig explosion skakade Geneta strax efter midnatt natten till lördag. Polisen är på plats med flera räddningsenheter och flera ambulanser har kallats in.

En våldsam explosion inträffade under natten i Geneta, på Prästgårdsvägen. Enligt uppgifter till Telgenytt inträffade explosionen på sjätte våningen av en flerfamiljsbyggnad och att händelsen skedde inomhus, enligt initiala uppgifter från SOS Alarm. Stora avspärrningar har upprättats runt det drabbade området.

Räddningstjänsten har bekräftat att det finns omfattande skador på platsen till följd av explosionen. Det finns i nuläget inga rapporter om personskador, men ambulanshelikopter har anlänt till platsen.

Foto: Alexander Isa

Polis och räddningstjänst arbetar nu intensivt med att utreda händelsen som inträffade strax efter midnatt. Om det har en koppling med explosionen i Ronna tidigare i veckan är oklart.

Två förda till sjukhus.

– Två personer har förts till sjukhus med ambulans, deras skador beskrivs som lättare rökskada. Personal från det nationella bombskyddet kommer genomföra en undersökning i flerbostadhuset, skriver polisen på sin hemsida.

Nationella bombskyddets personal har avslutat sin insats, medan kriminaltekniker från polisen har påbörjat undersökningen. Enligt polisen förväntas utredningsarbetet pågå i flerbostadshuset fram till klockan 12 idag.

Polisen har inlett en förundersökning angående misstankar om allmänfarlig ödeläggelse, grovt olaga hot och överträdelse av lagen om brandfarliga och explosiva ämnen.

Läs även:

Glassplitter på gatan efter explosionen: Foto: Alexander Isa

Foto: Shamash Oyal

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 5 augusti 2023 04:28
Senast uppdaterad: 5 augusti 2023 11:46

Efter uppmärksammade ingripandet – Döms i hovrätten

6311C48A-8A0B-471B-8529-8C5DF35C8E35

Foto: Skärmdump, TikTok

Den 19-årige Hamed Diakite blev handfängslad och inlåst på en toalett av ordningsvakter när han var på väg hem med pendeln till Södertälje. Han anmälde ordningsvakternas agerande, men blir nu själv dömd för våldsamt motstånd.

Det var i september förra året som Diakite blev inlåst på en toalett vid Stuvsta station i väntan på polisens ankomst. Enligt de två ordningsvakterna uppträdde han störande och vägrade lämna platsen trots deras uppmaningar. Situationen eskalerade när de beslutade att avlägsna honom – en händelse som filmades och spreds snabbt på sociala medier.

Enligt Diakite själv uppgav han att han var lugn, medan vakterna agerade aggressivt och provokativt för att framkalla en reaktion. Detta påstående fick stöd av vittnen på plats. När polisen anlände beslöt de att släppa den 19-årige Diakite.

Han anmälde ordningsvakterna för misshandel och tjänstefel, medan han själv blev anmäld för våldsamt motstånd. Tingsrätten valde att fria honom i februari, men nu har hovrätten beslutat att ändra tingsrättens dom.

I sin dom argumenterar hovrätten att det klart framgår att Diakites agerande hade som avsikt att hindra ordningsvakterna från att utföra sina myndighetsuppgifter, och därför anses han skyldig till våldsamt motstånd och döms att betala 30 dagsböter.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 5 augusti 2023 04:00
Senast uppdaterad: 4 augusti 2023 21:20

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors