Företag i fokus:

Körde rakt in i buss efter polisjakt – Två omhäktade för grovt vapenbrott

2022_03_3DD43302-9713-4AF7-B50F-EE9202BD2F83

Läsarbild.

Två män, 19 år och 15 år gamla, omhäktas misstänkta för grovt vapenbrott.

Männen grepes efter en polisjakt som slutade abrupt i en krock med en stillastående buss. Därefter försökte männen fly från platsen, men greps av polis kort därefter.

Det var vid 15-tiden den 13 mars som polisen försökte stoppa ett fordon på Nyköingsvägen, men föraren vägrade stanna och valde istället att försökte undkomma polisen.

En polisjakt uppstod som slutade i att föraren kraschade rakt in i en buss. Enligt uppgifter försökte föraren avvika från Nyköpingsvägen för köra på Genetalden vidare mot saltskog, men tappade kontrollen i en kraftig kurva vid McDonalds.

I bussen satt flera personer som ryckte till av den kraftiga smällen när fordonen körde rakt in i bussen.

– När allt hände kollade jag ner i mobilen, men när jag tittade upp såg jag när killarna sprang iväg, berättade ett ögonvittne som satt i bussen till Telgenytt.

Fyra män flydde från platsen efter polisjakten som slutade i krock med buss. Läsarbild.

Flera personer blev vittnen när fyra män klev ur bilen och lämnade platsen springandes. Men efter en intensiv polisjakt kunde två personer gripas och häktas misstänkta för grovt vapenbrott.

Personerna, två män 19 respektive 15 år gamla, omhäktades nyligen av åklagaren.

Även en tredje person greps sex dagar efter incidenten, men försattes på fri fot.

19 åringen skriven i Hölö och 15 åringen skriven i Hägersten, misstänkts för synnerligen grovt vapenbrott

Däremot vill åklagaren inte kommentera uppgifterna om polisen hittade vapnet i bilen eller i samband med ingripande.

– Det är inget jag kan gå in på, det är en pågående utredningen, säger åklagaren Per Öhman till Telgenytt.

Vapenupptäckt efter trafikolycka – Två gripna misstänkta för grovt vapenbrott

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 30 mars 2022 00:00
Senast uppdaterad: 30 mars 2022 00:00

Här är finalisterna som har nominerats till Wendelapriset

CF3FCE01-EABB-474A-9530-C15DE896E5FB

Foto: Alexander Isa

Wendelapriset, som delas ut för bästa socialreportage i svensk press eller i bokform, kommer att belöna en person med 25 000 kronor. Nu har Juryn för Wendelapriset 2023 valt ut elva bidrag som går vidare till finalen.

Bakom Wendelapriset står föreningen Wendelas Vänner i Södertälje, tillsammans med Medieinstitutet Fojo vid Linnéuniversitetet, som bildades 1983 för att rädda Wendela Hebbes sommarhus från rivning. Efter många års arbete kunde huset slutligen återinvigas på en ny tomt i centrala Södertälje.

Sedan sexton år tillbaka delar föreningen ut ”Wendelapriset” för bästa socialreportage i svensk press eller i bokform. Intresset för Wendelapriset har ökat de senaste åren, och i år mottogs hela 54 nomineringar från stora tidningar runt om i landet.

Nu har juryn för nominerat elva bidrag som går vidare till finalomgången. Priset på 25 000 kronor kommer att tilldelas en eller flera upphovspersoner, men vem årets vinnare blir kommer att utses av juryn i augusti. Priset kommer att överlämnas i Wendela Hebbes Hus i Södertälje den 10 september.

Här följer de nominerade reportagen och böckerna som kommer att delta i finalomgången:

  • Uppsala Nya Tidning (Elin Sandow, staffan wolters): Reportage om en våldtäktsman
  • Göteborgs-Posten (Anette Holmqvist, Joel Arvidsson): Nya Fattig-Sverige
  • Kommunalarbetaren (Johan Erlandsson): Reportage från Biskopsgården
  • Helsingborgs Dagblad (Truls Nilsson, Jennie Lorentsson, Joakim Andersson Lee, Björn Lilja): Skilda världar
  • HD-Sydsvenskan (Katarina Melvinger, Micaela Landelius, Vendela Källmark): Mäns våld mot kvinnor
  • Expressen (Helena Trus): Somaliska kvinnor i Göteborgs förorter
  • Lisa Bjurvald: Slava Ukraini (bok)
  • Åsa Erlandsson: Drottninggatan (bok)
  • Tidningen Faktum (Malin Clausson, Lisa Thanner): Liv och död på Panzisjukhuset
  • Byggnadsarbetaren (Johan Fyrk): Jakten på en säng
  • Dagens Nyheter (Åsa Erlandsson): Malmvägen

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 2 augusti 2023 12:38
Senast uppdaterad: 2 augusti 2023 12:38

Gata i centrum asfalteras om – Boende varnas för oväsen

Vägarbete

Arkivbild. Alexander Isa

Kommunen har gett Byggföretaget NCC i uppdrag att asfaltera om Jovisgatan, vilket planeras att utföras under nattetid nästa vecka. Vägarbetet kommer att innebära oväsen i området under de två aktuella nätterna, meddelar kommunen.

I ett samarbete med kommunen har byggföretaget NCC fått i uppdrag att förbättra Jovisgatans vägförhållanden. Arbetet är planerat att äga rum under nattetid, mellan den 8:e och 10:e augusti.

Vägarbetet kommer att innefatta både fräsning och asfaltering av Jovisgatan för att säkerställa en hög standard på vägen.

”Vi kommer att rusta upp Jovisgatan. Vi vill informera om att detta kommer innebära oväsen i området under de två aktuella nätterna.”, skriver Södertälje kommun på sin hemsida.

Tydliga trafikskyltar om det pågående arbetet kommer att placeras ut längs vägen. För att underlätta och säkerställa arbetsprocessen kommer all parkering längs Jovisgatan att vara tillfälligt avstängd under när vägarbetet pågår.

Karta över det planerade asfalteringsarbetet på Jovisgatan. Bild: Södertälje kommun

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 2 augusti 2023 04:00
Senast uppdaterad: 1 augusti 2023 23:42

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors