Företag i fokus:

Pressat schema stressar busschaufförer – Nobina i Södertälje anmäls

2022_03_B6E62E4B-1E10-4475-BB3D-84483C763CA6-scaled

Arbetsmiljön på Nobina i Södertälje har allvarliga brister och lever inte upp till de krav som arbetsmiljöverket satt upp.

Det menar ett skyddsombud som anmäler bolaget och kräver åtgärder av arbetsgivaren.

Enligt skyddsombudet pressas förare att överskrida hastighetsgränserna för att bland annat att hinna med till anslutande tåg eller bus. I sin tur skapar det stress, irritation och leder till att arbetsmiljön blir lidande och kan innebära en långsiktig risk för ohälsa.

Men riskerna tar inte stopp där. Den negativa tillvaron riskerar att drabba medarbetare på trafikledningen som tvingas att lösa komplexa trafikstörningar som uppstår.

Ett exemplet som skapar stress hos förare är sträckan över Mälarbron på linje 751 och 759 som kan drabbas av broöppningar.

En broöppning kan resulterar i att föraren avgår med försening från hållplatsen och blir tvungen att ta igen förlorar tid genom att arbeta under planerad paus eller rast.

Ett annat exemplet är i vid Glasberga där en så kallas spetsvändningen sker, med avstigning och påstigning på olika sidor av vägen. Här har chauffören endast en minut på sig att utföra arbetsuppgiften, vilket ofta resulterar i försening och stress på grund av tidsbristen.

– Vi har försökt att bedriva ett arbetsmiljöarbete i samverkan och samsyn, men inte lyckats komma till rätta med problemet. Arbetsgivaren är inte beredd att samverka för att skjuta till den tid som behövs för att att förarna ska slippa stress och ohälsa, skriver skyddsombudet i anmälan till arbetsmiljöverket

Nu vill skyddsombudet bland annat att arbetsmiljöverket undersöker Nobinas körtider så att de räcker till i praktiken. Ombudet framför även att arbetspassen planeras så dygnsrytmen inte störs mer än nödvändigt så att säkerheten inte äventyras.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 30 mars 2022 00:00
Senast uppdaterad: 30 mars 2022 00:00

Han blir VD för en av Sveriges största fjärrvärmeleverantörer

2022_03_Soderenergi

Foto: Söderenergi

Söderenergi, som levererar fjärrvärme till cirka 300,000 invånare, företag och industrier samt elektricitet som motsvarar förbrukningen i 100,000 hushåll, utser en ny VD.

Från och med den 1 oktober kommer civilekonomen Robert Tingvall att tillträda tjänsten som VD för energiföretaget Söderenergi i Södertälje.

Tingvall har omfattande erfarenhet inom områden som ledarskap, verksamhetsutveckling och strategi och blir nu rekryterad från den egna koncernen. För närvarande innehar han rollen som Affärsenhetschef på Söderenergi, en befattning han tillträdde i början av 2023.

– Vi är mycket glada för att Robert har tackat ja till detta uppdrag. Med sin bakgrund inom Telge och sitt gedigna affärskunnande är Robert precis den vd vi nu behöver, säger Boel Godner, kommunstyrelsen ordförande och ordförande för Söderenergi.

Tingvall har dessutom tidigare innehaft rollen som VD för Södertälje hamn och varit ekonomi- och finansdirektör för Telge. Han kommer att tillträda tjänsten som VD den 1 oktober.

– Söderenergi är ett spännande företag som har en viktig roll i den gröna omställningen. Jag ser fram emot att fortsätta bidra i den resa som företaget befinner sig på, säger Robert Tingvall.

Robert Tingvall, vd Söderenergi. Pressbild

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 29 september 2023 04:00
Senast uppdaterad: 28 september 2023 09:36

Tonåringar döms för den anlagda branden

Ritorp

Foto: David Fjeldal

Rättegången mot de två tonåringarna efter den omfattande villabranden i Brunnssäng har avslutats. Tonåringarna dömdes till böter och sluten ungdomsvård.

Det var på söndagseftermiddagen den 9 juli som räddningstjänsten larmades till Stenevägen i Ritorp efter en omfattande villabrand. Ingen person skadades, men i samband med händelsen greps två personer, båda 17 år gamla, misstänkta för mordbrand. En flicka som bor i Södertälje men var vid tillfället skriven i Falköping, samt en pojke skriven i Rydaholm.

Båda har sedan dess varit frihetsberövade och erkänt den anlagda branden i Ritorp. Domen har nu meddelats av tingsrätten.

Flickan har tilldelats ett straff om ett år och fyra månader i sluten ungdomsvård, medan pojken har blivit dömd till ett års och sex månaders sluten ungdomsvård. Dessutom har de båda blivit ålagda att betala skadestånd till olika familjemedlemmar, sammanlagt över 335 000 kronor.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 28 september 2023 16:55
Senast uppdaterad: 28 september 2023 17:56

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors