Företag i fokus:

Pressat schema stressar busschaufförer – Nobina i Södertälje anmäls

2022_03_B6E62E4B-1E10-4475-BB3D-84483C763CA6-scaled

Arbetsmiljön på Nobina i Södertälje har allvarliga brister och lever inte upp till de krav som arbetsmiljöverket satt upp.

Det menar ett skyddsombud som anmäler bolaget och kräver åtgärder av arbetsgivaren.

Enligt skyddsombudet pressas förare att överskrida hastighetsgränserna för att bland annat att hinna med till anslutande tåg eller bus. I sin tur skapar det stress, irritation och leder till att arbetsmiljön blir lidande och kan innebära en långsiktig risk för ohälsa.

Men riskerna tar inte stopp där. Den negativa tillvaron riskerar att drabba medarbetare på trafikledningen som tvingas att lösa komplexa trafikstörningar som uppstår.

Ett exemplet som skapar stress hos förare är sträckan över Mälarbron på linje 751 och 759 som kan drabbas av broöppningar.

En broöppning kan resulterar i att föraren avgår med försening från hållplatsen och blir tvungen att ta igen förlorar tid genom att arbeta under planerad paus eller rast.

Ett annat exemplet är i vid Glasberga där en så kallas spetsvändningen sker, med avstigning och påstigning på olika sidor av vägen. Här har chauffören endast en minut på sig att utföra arbetsuppgiften, vilket ofta resulterar i försening och stress på grund av tidsbristen.

– Vi har försökt att bedriva ett arbetsmiljöarbete i samverkan och samsyn, men inte lyckats komma till rätta med problemet. Arbetsgivaren är inte beredd att samverka för att skjuta till den tid som behövs för att att förarna ska slippa stress och ohälsa, skriver skyddsombudet i anmälan till arbetsmiljöverket

Nu vill skyddsombudet bland annat att arbetsmiljöverket undersöker Nobinas körtider så att de räcker till i praktiken. Ombudet framför även att arbetspassen planeras så dygnsrytmen inte störs mer än nödvändigt så att säkerheten inte äventyras.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 30 mars 2022 00:00
Senast uppdaterad: 30 mars 2022 00:00

Södertäljebon fick guldbiljett – Tävlar live i ”Idol” på TV4

22

Foto/Montage: Jakob Dahlstrom/TV4, Alexander Isa

Kvalveckan i årets säsong av ”Idol” närmar sig med stormsteg, och en av de talangfulla deltagarna är Antranik Khantarashian från Södertälje. Han gjorde ett starkt intryck på juryn och belönades välförtjänt med en guldbiljett.

– Att vara med idol är det bästa jag vet, säger Södertäljebon till Telgenytt.

Antranik Khantarashian flyttade till Sverige för fem år sedan och hade ett tydligt mål i sikte när han kämpade sig igenom hinder och motgångar för att nå sitt drömprojekt – ”Idol”. Efter tre tidigare försök där han inte fick möjligheten att uppträda framför juryn, fick han äntligen den efterlängtade chansen. Han imponerade direkt och belönades med fyra ”ja” och en guldbiljett till kvalveckan i handen.

Imorgon, på måndag, inleds den första av fem kvällar då det avgörs vilka som tar sig vidare till fredagens finaler och som i slutändan gör upp om titeln som årets Idol-vinnare. Totalt är det 22 deltagare som tagit sig vidare till Kvalveckan. 

(Annonslänk)

När Telgenytt når Södertäljebon Antranik, som studerar vid Södra Latins Gymnasium, är han peppad och ser fram emot att uppträda live på TV, där tittarna kommer att ha möjlighet att rösta och påverka resultatet.

– Jag är väldigt tacksam att jag kom så här långt till kvalveckan och att jag ska sjunga live. Det här bevisar mitt hårda arbete och visar att jag sjunger bra, men det är folket som bestämmer om jag ska vidare eller inte, säger Antranik.

Imorgon, måndag den 25:e klockan 20:00, kommer han att uppträda live på TV4. Där delar han scenen med andra begåvade deltagare och kämpar för sin plats i tävlingen.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 24 september 2023 19:03
Senast uppdaterad: 24 september 2023 19:03

Motorcykelförare förd till sjukhus efter olycka

Olycka Ambulans

Arkivbild.

På söndagen larmades räddningstjänsten till Enhörna efter ett samtal om en singelolycka. En person fördes till sjukhus.

Det var vid strax innan klockan 15 på söndagen som SOS Alarm fick in uppgifter om en olycka i Enhörna. Polisen och ambulans ryckte snabbt ut till platsen där det visade sig röra om motorcykel som var inblandad i en singelolycka.

Skadeläget är för närvarande oklart, men föraren fördes till sjukhus med ambulans för kontroll, och polisen utreder för närvarande olyckan närmare.

”Polisen har upprättat en anmälan gällande trafikbrott, men det finns ingen misstanke om brott.”, skriver polisen på sin hemsida.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 24 september 2023 15:27
Senast uppdaterad: 24 september 2023 17:31

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors