Företag i fokus:

Pressat schema stressar busschaufförer – Nobina i Södertälje anmäls

2022_03_B6E62E4B-1E10-4475-BB3D-84483C763CA6-scaled

Arbetsmiljön på Nobina i Södertälje har allvarliga brister och lever inte upp till de krav som arbetsmiljöverket satt upp.

Det menar ett skyddsombud som anmäler bolaget och kräver åtgärder av arbetsgivaren.

Enligt skyddsombudet pressas förare att överskrida hastighetsgränserna för att bland annat att hinna med till anslutande tåg eller bus. I sin tur skapar det stress, irritation och leder till att arbetsmiljön blir lidande och kan innebära en långsiktig risk för ohälsa.

Men riskerna tar inte stopp där. Den negativa tillvaron riskerar att drabba medarbetare på trafikledningen som tvingas att lösa komplexa trafikstörningar som uppstår.

Ett exemplet som skapar stress hos förare är sträckan över Mälarbron på linje 751 och 759 som kan drabbas av broöppningar.

En broöppning kan resulterar i att föraren avgår med försening från hållplatsen och blir tvungen att ta igen förlorar tid genom att arbeta under planerad paus eller rast.

Ett annat exemplet är i vid Glasberga där en så kallas spetsvändningen sker, med avstigning och påstigning på olika sidor av vägen. Här har chauffören endast en minut på sig att utföra arbetsuppgiften, vilket ofta resulterar i försening och stress på grund av tidsbristen.

– Vi har försökt att bedriva ett arbetsmiljöarbete i samverkan och samsyn, men inte lyckats komma till rätta med problemet. Arbetsgivaren är inte beredd att samverka för att skjuta till den tid som behövs för att att förarna ska slippa stress och ohälsa, skriver skyddsombudet i anmälan till arbetsmiljöverket

Nu vill skyddsombudet bland annat att arbetsmiljöverket undersöker Nobinas körtider så att de räcker till i praktiken. Ombudet framför även att arbetspassen planeras så dygnsrytmen inte störs mer än nödvändigt så att säkerheten inte äventyras.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 30 mars 2022 00:00
Senast uppdaterad: 30 mars 2022 00:00

Krypande insekter och larver mötte inspektörer på bageri

pexels-photo-6996223

Foto: Pexels

När livsmedelsinspektörer från Södertälje kommun genomförde en oanmäld inspektion på ett bageri, upptäcktes förekomst av krypande insekter i lokalen. Samtidigt noterades även spår av ”något gulaktigt” i mjölet i säckar, troligen larver eller tomma puppor.

Det var i slutet på augusti som miljökontoret avslöjade flera allvarliga brister efter en oanmäld inspektion av Svens Hembageri och Konditori vid Grusåsen.

(Annonslänk)

Vid kontrollen möttes inspektörerna av krypande insekter, troligen mjölbaggar, i lokalen. Dessa observerades på golvet och hyllorna i förrådet, samt även under bakbordet. Det fanns även tydliga tecken på att mjölbaggarna hade påverkat mjölsäckar i förrådet, med något gulaktigt som liknade larver eller tomma puppor enligt Miljökontoret. Delar av golvet, inklusive området under bakborden och i förrådet, hade inte rengjorts tillräckligt ofta, vilket utgjorde en brist och skapade en gynnsam miljö för skadeinsekter.

Miljökontoret kunde också fastställa att handtagen på brödspadarna hade dåligt underhållits eller inte rengjorts tillräckligt ofta, samt att oliver förvarades i öppnade konservburkar.

Nu kräver Miljökontoret att verksamheten åtgärdar bristerna, och en ny inspektion kommer att genomföras tidigast den 28 september för att säkerställa att de identifierade problemen åtgärdas i enlighet med lagens krav.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 23 september 2023 11:50
Senast uppdaterad: 23 september 2023 12:05

Explosion i villaområde – Stort område avspärrad

276B97CE-95CA-410F-9168-38AA2840D7EA

Foto: Shamash Oyal

En detonation har inträffat i ett villaområde. Det är tredje gången på kort tid som polisen har kallats till samma adress vid Liljemovägen.

Det är tredje gången på knappt en vecka som explosiva anordningar påträffats i området. Vid första tillfället exploderade en mindre anordning, men den betraktades som ofarlig.
Vid det andra tillfället kunde nationella bombskyddet säkra det misstänkta farliga föremålet, men strax innan midnatt på fredagskvällen detonerade en bomb vid samma adress.

Enligt uppgifter från SOS Alarm ska explosionen ha inträffat utomhus, men enligt polisens uppgifter har inga personer skadats detonationen inträffade.

Ambulans på plats i villaområdet. Foto: Shamash Oyal

Polisen befinner sig just nu på platsen med flera enheter, och ett stort område har spärrats av i villaområdet strax utanför Saltskog/Västergård. En stor sökinsats pågår i området och i sökandet efter gärningspersonen används bland annat polishelikoptern och polishundar.

– Något har detonerat utomhus och gett mindre skador på bostaden. Polisen genomför dörrknackning för att höra efter vad boende i området har sett eller hört. Platsen är avspärrad för att både bomb- och kriminalteknikerna ska undersöka platsen, skriver polisen på sin hemsida.

– Det lät som en kraftig fyrverkeri, men sedan läste vi på Telgenytt där det stod om explosion. Det lät så högt att det hördes ända till Västergårdsområdet, säger ett Vittne, till Telgenytt

En förundersökning angående allmänfarlig ödeläggelse har inletts.

Nationella bombskyddet. Foto: Shamash Oyal

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 22 september 2023 22:24
Senast uppdaterad: 23 september 2023 08:51

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors