Företag i fokus:

Polisen varnar: Så lurar bedragare äldre – ”Hittar hela tiden nya sätt att lura”

2022_03_polisen-1

En våg av bedrägerier mot äldre sveper sig genom landet, det menar polisen som just nu ser en ökning av bedrägerier mot äldre.

Enligt polisen sker bedrägerierna i hela Stockholms län och under januari-februari har polisen fått in cirka 70 anmälningar.

– Vi måste få ett stopp på detta. Bedragarna hittar hela tiden på nya sätt att lura människor. Vår uppmaning är: Ge inte ut kortuppgifter till okända som ringer även om de är övertygande. Swisha inte eller logga in på BankID. Lägg på luren och ring upp ett nummer du själv tagit fram till din bank vid behov. Var mycket ifrågasättande, säger Fanny Göthberg, på bedrägerisektionen hos polisen i region Stockholm i ett pressmeddelande.

Ett exemplet som polisen varnar för att en uppringare påstår sig ringa från en stor varuhuskedja som säljer elektronik.

Uppringaren säger att en annan person försöker köpa eller har köpt varor i den uppringda personens namn och säger sig kunna hjälpa till att stoppa transaktionen.

Samtalet landar i slutändan på att den uppringda loggar in på sitt Bank-IDm, Swishar eller anger sina kortuppgifter/koder. Via detta tillvägagångssätt har bedragarna lyckats blir av med stora belopp och även tillhörigheter.

Två fall ur verkligheten – namn och vissa uppgifter fingerade. Fakta: Polisen.

Bedrägeriet mot Gunilla:

Gunilla blev kontaktad av en gärningsperson som uppgav att han ringde från Elgiganten. Personen påstod att någon hade tecknat ett telefonabonnemang i Gunillas namn och att hon behövde prata med sin bank. Gunilla blev därför vidarekopplad till en ”Niklas Nilsson” som uppgavs arbeta på hennes bank. Gunilla fick vänta i telefonkö och när hon kom fram till banken blev hon sedan genom social manipulation lurad att swisha 100 000 kronor till en okänd person.

Gunilla lurades sedan också att gå in på sin internetbank och göra en överföring. Sedan blev hon vidarekopplad till ytterligare en person som påstods arbeta på en annan bank som Gunilla som hade pengar på. Där blev Gunilla övertygad att swisha ytterligare 60 000 kronor till en namngiven person.

Dessutom uppmanades Gunilla att lämna över sin smycken och bankkort tillsammans med kod till en person som kom och hämtade dessa vid hennes dörr.

Bedrägeriet mot Ulla:

Ulla blev uppringd av en man som sa sig ringa från Elgiganten. Mannen sa att någon med ett arabiskt namn från Göteborg köpt tre mobiltelefoner i hennes namn och att han skulle koppla Ulla till hennes bank så de kunde hjälpa henne. På vad som påstods vara banken sa personen att det såg bra ut på Ullas konton men att han för säkerhets skull skulle upprätta ett säkert konto.

Mannen frågade hur mycket pengar Ulla hade på de olika kontona och hon svarade att hon hade cirka 90 000 kronor på ett förmånskonto och cirka 40 000 kronor på personkontot. Mannen bad då henne att föra över från förmånskontot till personkontot så att det var mindre kvar än vad mobiltelefonerna hade kostat för då skulle köpet inte gå igenom och det gjorde Ulla. Sedan bad mannen Ulla att föra över 100 000 kronor till det påstådda säkra kontot.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 1 april 2022 00:00
Senast uppdaterad: 1 april 2022 00:00

Pensionär krävs på stort belopp för felaktiga utbetalningar

äldre hemtjänst 1 Pixabay

Foto: Pexels

Pensionsmyndigheten har beslutat att kräva tillbaka över 360 000 kronor från en pensionär i Södertälje efter att felaktiga utbetalningar upptäckts.

(Annonslänk)

En pensionär i Södertälje måste återbetala totalt 361 874 kronor till Pensionsmyndigheten efter att ha fått felaktiga utbetalningar av garantipension och bostadstillägg under perioden november 2021 till februari 2024. Enligt myndigheten har pensionären vistats utomlands under en längre tid utan att anmäla detta, vilket ledde till att ersättningarna betalades ut felaktigt.

Totalt handlar det om felaktiga utbetalningar på 230 562 kronor i garantipension och 131 312 kronor i bostadstillägg.

Pensionsmyndigheten mottog information från Försäkringskassan och Södertälje kommun som tydde på att pensionären inte längre var bosatt i Sverige. Efter vidare utredning och kontroller hos Migrationsverket, som visade att pensionären reste ut ur landet den 2 oktober 2021 utan att återvända, beslöt myndigheten att stoppa utbetalningarna från och med mars 2024.

Trots att pensionären fick möjlighet att lämna synpunkter på utredningen, inkom inga sådana synpunkter. Därför har Pensionsmyndigheten nu beslutat att kräva tillbaka det felaktigt utbetalda beloppet och överlämnat ärendet till Försäkringskassan för vidare hantering.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 18 maj 2024 08:30
Senast uppdaterad: 18 maj 2024 02:00

Södertälje kommun fastställer framtiden för hemtjänsten

Undersköterska Vård Hemtjänst Pressbild: Vardaga

Pressbild: Vardaga

Från och med 2025 kommer hemtjänsten i Södertälje att utföras av kommunen och två privata leverantörer, med en fördelning där kommunen står för 60 procent och de privata leverantörerna för 40 procent av tjänsterna.

På kommunstyrelsens möte den 17 maj 2024 beslutades att framtidens hemtjänst i Södertälje ska delas mellan kommunen och två privata leverantörer. Kommunen kommer att ansvara för 60 procent av hemtjänsten, medan de privata leverantörerna kommer att stå för 40 procent.

Det nuvarande ramavtalet med privata hemtjänstutförare kommer inte att förlängas när det löper ut i december 2025. En ny upphandling ska genomföras innan dess för att säkerställa en smidig övergång.

(Annonslänk)

Från 2018 till 2022 verkade kommunen själva som utförare tillsammans med Attendo, Aros och Eveo. I dagsläget bedrivs hemtjänsten av kommunen, Eveo och Saand, men med en justerad fördelning som inte alltid har kunnat genomföras fullt ut på grund av svårigheter att få in kvalificerade anbud och avtal som har hävts, vilket har lämnat två platser lediga.

Med den nya fördelningen ges de privata leverantörerna en större andel av tjänsterna jämfört med tidigare. Istället för fyra utförare som tidigare planerat blir det nu enbart två från och med 2025 som får större andelar.

– Det är viktigt att vi har en fortsatt stabil hemtjänst i Södertälje. Att vi nu ger en större andel till respektive privat utförare kan bidra till just det, säger Karin Björkryd, omsorgsdirektör i Södertälje kommun.

Kommunens beslut att justera andelarna för hemtjänsten syftar till att förbättra tjänsternas kvalitet och säkerställa att både kommunala och privata aktörer kan bidra till vården av kommunens invånare på ett effektivt sätt.

Läs även – Attendo lämnar hemtjänsten i Södertälje

Karin Björkryd, omsorgsdirektör Södertälje kommun.
Foto: Liza Simonsson

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 18 maj 2024 05:00
Senast uppdaterad: 18 maj 2024 01:42

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors