Företag i fokus:

Polisen varnar: Så lurar bedragare äldre – ”Hittar hela tiden nya sätt att lura”

2022_03_polisen-1

En våg av bedrägerier mot äldre sveper sig genom landet, det menar polisen som just nu ser en ökning av bedrägerier mot äldre.

Enligt polisen sker bedrägerierna i hela Stockholms län och under januari-februari har polisen fått in cirka 70 anmälningar.

– Vi måste få ett stopp på detta. Bedragarna hittar hela tiden på nya sätt att lura människor. Vår uppmaning är: Ge inte ut kortuppgifter till okända som ringer även om de är övertygande. Swisha inte eller logga in på BankID. Lägg på luren och ring upp ett nummer du själv tagit fram till din bank vid behov. Var mycket ifrågasättande, säger Fanny Göthberg, på bedrägerisektionen hos polisen i region Stockholm i ett pressmeddelande.

Ett exemplet som polisen varnar för att en uppringare påstår sig ringa från en stor varuhuskedja som säljer elektronik.

Uppringaren säger att en annan person försöker köpa eller har köpt varor i den uppringda personens namn och säger sig kunna hjälpa till att stoppa transaktionen.

Samtalet landar i slutändan på att den uppringda loggar in på sitt Bank-IDm, Swishar eller anger sina kortuppgifter/koder. Via detta tillvägagångssätt har bedragarna lyckats blir av med stora belopp och även tillhörigheter.

Två fall ur verkligheten – namn och vissa uppgifter fingerade. Fakta: Polisen.

Bedrägeriet mot Gunilla:

Gunilla blev kontaktad av en gärningsperson som uppgav att han ringde från Elgiganten. Personen påstod att någon hade tecknat ett telefonabonnemang i Gunillas namn och att hon behövde prata med sin bank. Gunilla blev därför vidarekopplad till en ”Niklas Nilsson” som uppgavs arbeta på hennes bank. Gunilla fick vänta i telefonkö och när hon kom fram till banken blev hon sedan genom social manipulation lurad att swisha 100 000 kronor till en okänd person.

Gunilla lurades sedan också att gå in på sin internetbank och göra en överföring. Sedan blev hon vidarekopplad till ytterligare en person som påstods arbeta på en annan bank som Gunilla som hade pengar på. Där blev Gunilla övertygad att swisha ytterligare 60 000 kronor till en namngiven person.

Dessutom uppmanades Gunilla att lämna över sin smycken och bankkort tillsammans med kod till en person som kom och hämtade dessa vid hennes dörr.

Bedrägeriet mot Ulla:

Ulla blev uppringd av en man som sa sig ringa från Elgiganten. Mannen sa att någon med ett arabiskt namn från Göteborg köpt tre mobiltelefoner i hennes namn och att han skulle koppla Ulla till hennes bank så de kunde hjälpa henne. På vad som påstods vara banken sa personen att det såg bra ut på Ullas konton men att han för säkerhets skull skulle upprätta ett säkert konto.

Mannen frågade hur mycket pengar Ulla hade på de olika kontona och hon svarade att hon hade cirka 90 000 kronor på ett förmånskonto och cirka 40 000 kronor på personkontot. Mannen bad då henne att föra över från förmånskontot till personkontot så att det var mindre kvar än vad mobiltelefonerna hade kostat för då skulle köpet inte gå igenom och det gjorde Ulla. Sedan bad mannen Ulla att föra över 100 000 kronor till det påstådda säkra kontot.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 1 april 2022 00:00
Senast uppdaterad: 1 april 2022 00:00

DEBATT: Liberalerna sviker lärarna med anmälningsplikten

AWT2018_7522_Malmo__NPP2

Niels Paarup-Petersen, utbildningspolitisk talesperson, Centerpartiet. Pressbild

Regeringen och Sverigedemokraterna öppnar för att lärare ska kunna straffas om de inte anmäler papperslösa elever. Att skicka ut barn från Sverige har blivit viktigare än att ge barn kunskap.

Liberalerna skriver att de inte anser att lärare ska behöva informera andra myndigheter när de kommer i kontakt med elever utan uppehållstillstånd. Utmärkt ståndpunkt. Problemet är bara att Liberalerna just har öppnat dörren för att så ska ske.

Innan Liberalerna gick med på att ändra i direktiven kring anmälningsplikt var alla som jobbar inom vård och undervisning undantagna i utredningsdirektiven. Lärare skulle självklart inte behöva anmäla sina elever!

Men det undantaget är nu borta. Liberalerna har tillsammans med Moderaterna och Kristdemokraterna böjd sig för Sverigedemokraternas krav och öppnat för anmälningsplikt för lärare.

(Annonslänk)

Liberalerna hoppas att barnkonventionen ska sätta stopp för deras egna svek och hindra anmälningsplikt för lärare. Det kan då vara värt att påminna om att Sverige utvisar barn som går i svensk skola och som har levt här hela sina liv. Det stoppas inte av barnkonventionen. Varför Fredrik Malm och resten av L tror att barnkonventionen skulle hindra anmälningar, men inte utvisningar, svävar i det ovissa.

Och inte bara riskerar lärare att få anmälningsplikt på sig. Regeringen vill rent av undersöka vilket straff en lärare ska få om hen inte anmäler ett barn! Det samma gäller inom vården.

”Ingen annan väg än att de som fått nej och avslag måste lämna Sverige”

Centerpartiet är med på att skuggsamhället måste bekämpas. Därför finns heller ingen annan väg än att de som fått nej och avslag måste lämna Sverige. Det är en förutsättning för en reglerad migration. Oavsett hur hårt det kan kännas i det enskilda fallet. Det är och måste vara ett jobb för polisen för att motverka skuggsamhället.

Men det betyder inte att Sverige måste bli ett angiverisamhälle. Vi kräver inte att lärare ska anmäla alla misstankar om föräldrars svartarbete. Varför måste de då anmäla redan utsatta barn och försämra deras chanser framåt i livet – vart det livet än ska levas?

En bra skola bygger på tillit och förtroende mellan lärare och elever. En anmälningsplikt driver ner en kil mellan lärare och elever och underminerar fullständigt lärarnas yrkesetik. Det kommer Centerpartiet aldrig gå med på.

Lärare ska undervisa sina elever – inte utvisa dom.

Niels Paarup-Petersen, C,
utbildningspolitisk talesperson

Tage Gripenstam, C, gruppledare Södertälje

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 9 september 2023 16:19
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 12:58

Larm om brand på förskola

A29C76CE-F373-4D41-855E-AD7DF9CC8982

Foto: Shamash Oyal

Flera räddningsenheter har ryckt ut till Geneta efter samtal om en brand på en förskola. Enligt uppgifter till Telgenytt ska unga personer ha setts springa från platsen i samband med att branden bröt ut.

Under lördagen, klockan 13:17, inkom ett larm till SOS Alarm om en brand i en byggnad på Prästgårdsvägen 44. Vid ankomsten till platsen visade det sig att branden hade utbrutit på området till Svingelns Förskola.

(Annonslänk)

Förbipasserande noterade att några ungdomar, troligen i åldern 12-13 år, befann sig på platsen. Dessa personer ska ha varit involverade i händelsen, och enligt uppgifter till Telgenytt försökte en person ingripa i situationen. Trots detta ska ungdomarna ha lyckats undkomma.

Branden berör dock inte förskolans huvudbyggnad. Istället ska personerna ha försökt antända en annan byggnad på skolans område.

Räddningstjänsten lyckades snabbt förhindra att elden spred sig, och polisen som befinner sig på plats kommer att inleda en utredning för att klarlägga händelsens omständigheter.

Uppdatering:
”Räddningstjänsten uppger att det är mindre brandskador på panelen och i en mindre lekstuga. Polis har upprättat en anmälan rubricera skadegörelse genom brand, ingen person är i nuläget misstänkt.”, skriver polisen på sin hemsida.

Foto: Shamash Oyal

Foto: Shamash Oyal

Foto: Shamash Oyal

Foto: Shamash Oyal

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 9 september 2023 11:50
Senast uppdaterad: 9 september 2023 16:26

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors