Företag i fokus:

Caesars beviljas två stora uteserveringar vid Stora Torget – ”Känns jättebra”

2022_04_A35EA203-4E67-45CB-A49E-A2A157FFA7D4

Foto: Shamash Oyal.

Hösten 2021 lämnade restaurangen Ceasars lokalen vid Maren för att ge plats åt nya Hotellprojektet som tog fart i början av mars.

Restaurangen flyttade därefter till nya lokaler vid Stora Torget i början på december. Nu beviljas de två stora uteserveringar, en i anslutning till lokalen och en andra på torget.

– Känns jättebra att få besked om uteserveringarna, vi ser fram emot sommaren, säger Melek Bisse som driver restaurangen till Telgenytt.

Efter en inlämnad ansökan till kommunen om bland annat en inglasad uteserveringen, beviljade Stadsbyggnadsnämnden nyligen ett tillfälligt bygglov för Ceasars som inom kort väntas bygga uteserveringarna.

– Uteserveringen på torget kommer ha stora fina markiser med en matdel och en loungedel, samt med en bar i mitten, säger Melek.

Det nya tillståndet handlar om en cirka 200 m2 stor uteservering i anslutning till restaurangen och cirka 70 kvadratmeter på torget bredvid restaurangen Levins.

Beskedet är välkommet och nu planeras det för full inför en spännande sommar på torget.

– Det är väntetider på det mesta vi beställt, men inom 4 till 5 veckor borde mycket ha kommit. Vi tror att i slutet av april eller början av maj bör det hända lite saker, avslutar Melek Bisse.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 5 april 2022 00:00
Senast uppdaterad: 5 april 2022 00:00

BILDEXTRA – Södertäljeloppet lockade flera hundra löpare

Sodertaljeloppet.-loppet

Foto: Axel Gustafsson

Över 500 deltagare lockades till stadskärnan när Södertäljeloppet gick av stapeln under torsdagen.

Fotograf: Axel Gustafsson

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 25 augusti 2023 09:08
Senast uppdaterad: 25 augusti 2023 09:27

Kommunen undersöker invånarnas åsikter om staden

Södertälje

Foto: Alexander Isa

Statistiska centralbyrån (SCB) inleder en medborgarundersökning, på begäran av Södertälje kommun, för att belysa invånarnas åsikter om boende, livsstil och kommunens tjänster.

Statistiska centralbyrån (SCB) har på uppdrag av Södertälje kommun inlett en medborgarundersökning som riktar sig till invånare i kommunen. Undersökningen, som är en återkommande händelse vartannat år, avser att kartlägga upplevelsen av att leva och bo i kommunen samt identifiera aspekter som kan förbättras.

Under perioden 24–31 augusti kommer information om den aktuella undersökningen att skickas till 2400 slumpmässigt utvalda invånare i åldrarna 18 till 84 år. Därefter kommer enkäter med frågor att distribueras mellan den 22 september och 2 oktober.

Undersökningen är helt frivillig att delta i, men resultaten av undersökningen kommer att användas som en resurs för att utvärdera och förbättra olika områden inom kommunens verksamhet.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 25 augusti 2023 04:00
Senast uppdaterad: 24 augusti 2023 16:22

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors