Företag i fokus:

De vill lyfta kvinnor i utanförskap i Ronna och Fornhöjden

2022_03_9a56c750230bea08_org

Duaa Veder Abdulkadir, Anja Nordenfelt, Ilhan Demirkiran, Imran Raza och Jorunn Rådberg.

Victoriahem i Södertälje, som tar ett aktivt ansvar för social hållbarhet, vill förebygga utanförskap och fysisk och psykisk ohälsa i sina bostadsområden.

Nu ingår de ett samarbetsavtal, tillsammans med SBB, med Mamma United för att erbjuda mödrar i Ronna och Fornhöjden kostnadsfria utbildningar i hälsa och samhällskunskap.

– Mamma United har visat bra resultat och vi tror att de kan bidra till att stärka den sociala hållbarheten i Ronna och Fornhöjden, säger Imran Raza, områdeschef för Victoriahem i Södertälje i ett pressmeddelande.

Imran Raza, områdeschef för Victoriahem.

Utbildningen, som är en beprövad och väl utvärderad metod, ger deltagarna förkunskaper i kost och motion, föräldraskap och motivation samt kunskap om den svenska arbetsmarknaden och socialtjänsten.

– Vi hoppas att vårt arbete leder till bättre hälsa för mammor och deras barn, och att det påverkar deras egenmakt och skapar tryggare bostadsområden, säger Anja Nordenfelt, verksamhetschef för Mamma United.

Deltagarna genomgår en 10 veckors kurs och utbildas av bland annat läkare, poliser och socialsekreterare.

Duaa Veder Abdulkadir, som själv genomgått utbildningen, menar att hon bland annat lärde sig att hantera och lugna andra mammor. Nu vill hon göra gott för samhället och dela med sig av sina kunskapar till andra mammor.

– Jag vill göra något för världen, för de som invandrat och kommit nyligen. Om en mamma får ny kunskap och jag hjälper henne så är jag jättenöjd, säger Duaa Veder Abdulkadir, koordinator på Mamma United.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 5 april 2022 00:00
Senast uppdaterad: 5 april 2022 00:00

SBBK manifesterar – vill stärka Södertäljes varumärke

Wikner

Anders Jeansson och Alexander Wikner från SBBK tog täten i fjol i den gemensamma marschen mot Täljehallen. Foto: Shamash Oyal

För andra året i rad, tar Södertälje Basketbollklubb initiativet i att förena staden genom sport och samhällsengagemang. – Genom att manifestera påvisar vi för våra innevånare, politiker och media att vi vill stå upp för Södertälje tillsammans, säger Alexander Wikner, Barn & Ungdomsansvarig SBBK.

I Södertälje växer sammanhållningen genom idrottens kraft. Med en vision om ett starkare och mer sammanlänkat samhälle, tar Södertälje Basketbollklubb (SBBK) återigen täten för att främja stadens välbefinnande och stolthet.

Projektet ”Stå upp för Södertälje 2033” är inte bara en sportslig händelse utan även en manifestation för ökad samhörighet och aktiv livsstil i staden.

Manifestationen ”Stå upp för Södertälje 2033” lockade storpublik förra året. Foto: Shamash Oyal / SBBK

– Genom att årligen samla idrottsrörelsen tror SBBK att man kan få fram många positiva mediala effekter och flera barn och ungdomar aktiva i våra föreningar i Södertälje. Vi har alla ansvar för våra barns framtid som vi vill bygga tillsammans med dem, säger Alexander Wikner, Barn & Ungdomsansvarig SBBK.

Södertälje Basketbollklubb har en tydlig ambition: att lyfta fram stadens styrkor och framtidspotential. Detta år samlar de återigen idrottsrörelser, lokala företag och kommunen i ett gemensamt upprop för en trygg och livfull stad. Efter förra årets framgång, där över 100 företag visade sitt stöd, är förväntningarna höga.

Manifestationen, som utgör projektets höjdpunkt, lovar en festlig dag fylld med aktiviteter som kulminerar i en spännande basketmatch. SBBKs herrlag står i centrum för denna basketfest, som inte bara är en sportslig tillställning utan också en symbol för stadens sammanhållning. Målet är att öka engagemanget bland stadens ungdomar och att främja idrott som en källa till hälsa och gemenskap.

Föreningar och deltagare uppmanas att delta iklädda sina klubbdräkter och med flaggor, för att tillsammans marschera till Täljehallen där festen fortsätter. Här erbjuds gratis inträde till matchen, en gest som speglar önskan om att göra idrott tillgänglig för alla.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 6 februari 2024 11:14
Senast uppdaterad: 6 februari 2024 10:51

Varmaste året på jorden – Så var vädret 2023 i Södertälje

Vinter-sno-sol

Foto: Alexander Isa

2023 blev det varmaste året som uppmätts på jorden, men i Skandinavien var både våren och årsslutet i stället relativt kyliga. Vid mätstationen Södertälje var årsmedeltemperaturen nära normalvärdet för de senaste 30 åren, enligt preliminär observationsdata.

Årsmedeltemperaturen vid Södertälje utanför centrala Södertälje1 – den enda aktiva, SMHI-anslutna mätstationen från vilken det finns medeltemperaturer i Södertälje kommun – var i fjol 7,4 grader, 0,2 grader högre än genomsnittet de senaste 30 åren. Det visar Newsworthys beräkningar, som bygger på delvis preliminär observationsdata från SMHI.

(Annonslänk)

Av fjolårets månader var fem varmare än normalt: januari, februari, maj, juni och september, medan sju var kallare genomsnittet för de senaste 30 åren: mars, april, juli, augusti, oktober, november och december.

2023 bjöd på 20 dagar med topptemperaturer över 25 grader, vilket är ganska normalt, och 38 frostdagar, vilket även det är ganska normalt.

Den allra högsta temperaturen uppmättes vid Södertälje den 29 juni, då kvicksilvret nådde 29,7 grader, kallaste noteringen togs på samma plats den 9 mars: −14,3 grader.

Nederbördsmässigt var 2023 ett blötare år än vanligt vid Södertälje. Totalt föll 741 millimeter nederbörd vid stationen, att jämföra med de senaste 30 årens genomsnitt på 640 millimeter. Månaden med mest nederbörd var juli, med 132 millimeter.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 6 februari 2024 08:30
Senast uppdaterad: 5 februari 2024 21:18

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors