Företag i fokus:

Halv miljard extra till sjukvården – Så mycket får Södertälje Sjukhus

Södertalje sjukhus

Region Stockholm delar ut 500 miljoner kronor extra till akutsjukhus och närsjukvård för att förbättra tillgängligheten och kvaliteten.

250 miljoner delas ut till Akutsjukvården och 14,9 miljoner kronor av dessa är avsedda till Södertälje Sjukhus.

Merparten av pengarna fördelas mellan sjukhusen, vårdcentralerna och andra vårdområden.

Syftet med tillskottet på en halv miljard kronor är att stärka vården efter pandemin och för att bidra med en ordentlig återhämtning. 

– Tusentals människor behöver gå på vårdbesök, operationer och behandlingar samtidigt som nya patienter med nya vårdbehov också ska få hjälp. Vi behöver fler vårdplatser på sjukhusen, vilket betyder bättre bemanning och bra arbetsvillkor. Vi behöver fortsätta förstärka vårdcentralerna, där husläkare, distriktssköterskor, psykologer och andra professioner ska kunna ta emot både uppskjutna och nya besök, säger hälso- och sjukvårdsregionrådet Anna Starbrink (L) i ett pressmeddelande. 

Vidare berättar Anna Starbrink (L) att sjukvårdens budet för 2022 utökades med 2,2 miljarder, samt att det fanns utrymme för snabba beslut om nya satsningar. 

– När fjärde vågen av pandemin slog till såg vi ett behov av sådana förstärkningar för att ge vården nya möjligheter att hantera situationen på ett bra sätt för både personal och patienter. En halv miljard tillsköts och nu kommer vi besluta hur de fördelas. Vi överväger noggrant var varje krona gör bäst nytta och 55,5 miljoner kronor återstår att fördela, berättar Anna Starbrink (L).

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 8 april 2022 00:00
Senast uppdaterad: 8 april 2022 00:00

Polisen ryckte ut efter intrång på byggarbetsplats

Polis

Arkivbild

Natten mot tisdag ryckte polisen ut till en avspärrad byggarbetsplats i Södertälje efter att en övervakningskamera fångade en eller flera obehöriga personer.

Det var strax efter midnatt, natten mot tisdag vid 00:30-tiden, som polisen fick ett samtal om att obehöriga befann sig på ett avspärrat område. Polisen genomförde en sökning i området, men ingen misstänkt kunde påträffas.

Det är fortfarande oklart hur många personer som befann sig i området och om något faktiskt blivit stulet från platsen.

Utredningen pågår för att klarlägga händelseförloppet och identifiera de inblandade. En anmälan om olaga intrång har upprättats.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 2 januari 2024 23:33
Senast uppdaterad: 2 januari 2024 23:33

SMHI varnar för kraftiga vindar i kombination med snöfall

Vinter Snö Foto: Creative Commons.

Foto: Creative Commons.

SMHI varnar för intensiva snöfall och starka vindar över Stockholmsområdet, inklusive Södertälje. Allmänheten uppmanas att vara försiktiga och förbereda sig för möjliga störningar.

En gul varning har utfärdats av SMHI som svar på väderförhållanden som väntas drabbas av tilltagande ostliga vindar och snöbyar från havet.

Detta förväntas påverka Stockholmsområdet, däribland Södertälje, med start på kvällen under tisdagskvällen, från 19:00, och väntas fortsätta fram till klockan 18:00 på onsdagen.

– Då det är kallt med flera minusgrader är snön mycket lätt och fluffig. Vilket i samband med upp till frisk vind gör den drivbenägen och kan även orsaka siktnedsättning. Det närmsta dygnet väntas 1-2 dm, med stora lokala variationer, skriver SMHI på sin hemsida.

Vidare informerar SMHI att allmänheten bör förbereda sig på svårigheter i trafiken, inklusive långsammare färdtider på grund av halka, dålig sikt, och snödrev. Även kollektivtrafiken kan komma att påverkas med förseningar och inställda avgångar.

– Det är osäkert hur länge snöbyarna fortsätter att bildas och dra in över land, skriver SMHI.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 2 januari 2024 23:19
Senast uppdaterad: 2 januari 2024 23:19

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors