Företag i fokus:

TELGENYTT AVSLÖJAR: Mördades på broderns årsdag som sköts till döds 2016

2022_04_27AE83EB-AA39-448E-B7AB-365924B8C946

Mordoffrets bror mördades 2016 och morbröderna 2010. Foto: Alex Ataseven.

En person hittades död i ett villa område i Rosenlund tidigt på söndagsmorgonen, skjuten till döds med flera skott.

Nu framkommer det nya uppgifter till Telgenytt om att den skjutne mannen skulle besöka sin mördade bror som ligger begravd på Södertälje Kyrkogård sedan 2016.

– Vi har anträffat en person avliden på en villatomt i Södertälje. Vi har säkrat fynd på platsen som kan kopplas till händelsen, säger polisens presstalesperson till Telgenytt.

Polisen fick strax efter midnatt samtal om skottlossning i Rosenlund och ryckte ut med flera enheter, men påträffade ingen skadad och åkte istället tillbaka till stationen.

På söndagsmorgonen gjorde en villaägare en fasansfull upptäckt. En död person, skjuten i huvudet, påträffades på tomten och larmade polisen som omgående ryckte ut till platsen med flera enheter.

Till Telgenytt berättar polisen att man har kunnat säkra fynd både under natten och tidigt på söndagen.

Nu framkommer det nya uppgifter om mordoffret.

Enligt uppgifter till Telgenytt skulle den skjutne mannen till Södertälje Kyrkogård för att besöka sin brors gravplats.

Mordoffrets bror sköts till döds i Geneta, den 10 april 2016, endast 18 år gammal och sex år tidigare hade deras morbröder Eddie och Yacoub Moussa skjutits till döds i ett uppmärksammat dubbbelmord i Ronna 2010.

På årsdagen, efter mordet i Geneta 2016, sköt okända gärningsmännen ihjäl en ung man till döds som var påväg för att besöka sin mördade bror.

För exakt sex år sen, 10 april 2016, sköts hans äldre bror till döds när han satt i bilen på Klotvägen i Geneta.

Enligt en källor till Telgenytt skulle den unga mannen efter ett arbetspass besöka sin bror på Södertälje Kyrkogård på årsdagen och möttes av beväpnade personer som väntade i bakhåll. Han ska därefter försökt att fly och sprang in på villatomten där mördarna hann ikapp.

Han avled på platsen och tidigt under söndagen befann sig polisens tekniker på plats för att undersöka området.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 10 april 2022 00:00
Senast uppdaterad: 10 april 2022 00:00

DEBATT: Kommunrankningen är en skam som kräver handling

Anna Syr.

Kristemokraternas gruppledare, Anna Syrjänen.

I den senaste näringslivsmätningen hamnar Södertälje kommun bland de sämsta i landet. Det är en återkommande brist på service, bemötande och en byråkratisk handläggning av stöd och service till företag i kommunen. Detta utgör ett hinder för företag som vill utvecklas och expandera, och det försvårar etablering av nya aktörer som kan skapa arbetstillfällen.

Vår kommun har den högsta arbetslösheten i länet och lider av utanförskap och otrygghet. Att ha fler välmående företag skulle bidra till fler jobb och ökade skatteintäkter, vilket i sin tur skulle göra fler invånare självförsörjande och minska antalet personer som är beroende av bidrag.

Den senaste rapporten från Svenskt Näringsliv placerar vår kommun på oroande plats 241 – den klart sämsta rankningen hittills. Det är hög tid att ta itu med detta uttalade problem och göra allt som krävs för att förbättra vårt företagsklimat.

Under flera år har Södertälje legat i bottenträsket, och varje år har vi hoppats på förbättringar. Dessvärre har det blivit sämre istället för bättre. Vi befinner oss nu på en plats som ingen kommun bör vara stolt över. För att förstå allvaret i situationen måste vi titta närmare på vad den här rankningen egentligen innebär.

”Det är en skam för vår kommun och något som vi måste ta på allvar”

Rankningen baseras på en analys av 18 olika faktorer som påverkar företagsklimatet i våra kommuner. Visst har vi sett positiva förändringar på vissa områden, som politikernas attityder till företagande och tillgången till kompetens. Men det är uppenbart att vi har mycket arbete framför oss på övriga områden.

Det mest oroande är brottsligheten och otryggheten. Under rubriken ”Påverkan av brottslighet/otrygghet” har vi tappat hela fem placeringar och är nu rankade sämst i landet, på plats 290. Det är en skam för vår kommun och något som vi måste ta på allvar.

”Vår ranking visar att det finns ett missnöje bland företagen i Södertälje.”, skrev Olle Karstorp, regionchef Stockholm, Svenskt Näringsliv.

Det minsta vi kan göra är att använda rankningarna som ett verktyg för att förbättra vår verksamhet. På samma sätt som kommunen gör och analyserar HME-undersökningarna (hållbart medarbetarengagemang) och hanterar dem i alla berörda verksamheter, borde vi också göra med mätningar som handlar om Södertäljes företagsklimat.
Alla som arbetar inom kommunen borde förstå vikten av ett fungerande näringsliv och ha en positiv inställning gentemot våra företagare. Analysarbetet från rankningen får inte samla damm på näringslivsavdelningen, det måste spridas till samtliga avdelningar i Stadshuset och ägas tillsammans av alla som arbetar för Södertäljebornas bästa.

”Det är inte längre acceptabelt att vår kommun ligger i botten av företagsklimatrankingen”

Moderaterna har infört en ny arbets- och näringslivsnämnd, som nu är igång och som bland annat syftar till att förbättra företagsklimatet. Både Kristdemokraterna och kommuninvånarna har höga förväntningar på nämnden, som förhoppningsvis kommer att leverera mätbara resultat genom förbättrad service, ökat stöd och minskad byråkrati.

Vi utgår ifrån att majoriteten (M-S-MP) tar ett kraftfullt grepp om denna ödesfråga. Det är inte längre acceptabelt att vår kommun ligger i botten av företagsklimatrankingen. Kristdemokraterna vill se konkreta åtgärder – ett inbjudande ”dukat bord”, som förbättrar tryggheten och skapar en god miljö för näringslivet att verka i.

Det är hög tid att vi tar ett steg framåt och sätter Södertälje på kartan som en attraktiv plats för företagare. Vår stad och dess invånare förtjänar inget mindre än det bästa.

Anna Syrjänen, Kristdemokraterna
Gruppledare

Läs även:
INSÄNDARE: – Varför är Södertälje ofta sämst i klassen?

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 2 oktober 2023 04:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 12:58

Derbyt mellan Syrianska och Assyriska avbröts

CD627F4E-956D-46C2-AFA0-6F19C1CC2DEF

Foto: Shamash Oyal

Det andra mötet mellan Syrianska och Assyriska på Södertälje fotbollsarena avbröts i den 77:e minuten.

Det var en härlig och spännande fotbollsmatch mellan två lag, men den tyvärr fick avbrytas med drygt en kvart kvar att spela. Med ställningen 1-1 gick lagen ut för att inleda den andra halvleken, men redan då avbröts matchen på grund av den kraftiga pyrotekniken som fyllde arenan med rök.

En varning gick ut i högtalarna till båda fansen om att matchen skulle avbrytas vid upprepningen. Matchen hann spelas i cirka 30 minuter till innan fansen återigen tände pyroteknik, och matchen blåstes av, vilket ledde till besvikna fans som inte fick se det efterlängtade derbyt mellan syskonlagen till slut.

Matchen avbröts i den 77:e matchminuten med ställningen 1-2 till gästande Assyriska. Det är för närvarande oklart om matchen kommer att återupptas senare, eventuellt utan publik.

Pyroteknik antändes av båda lagens supportrar. Foto: Alexander Isa

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 1 oktober 2023 17:02
Senast uppdaterad: 1 oktober 2023 17:05

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors