Företag i fokus:

Gnesta och Södertälje utses till Sveriges mest djurvänliga kommuner

2022_04_ACCDF0B2-9C8D-45B0-BBF7-5421C49DF6A8

Prisutdelning årets vinnare. Foto: Djurens Rätt.

För fjärde året i rad presenterar Djurens Rätt Sveriges mest djurvänliga kommuner som baseras på en enkätundersökning som skickats till landets samtliga kommuner.

Djurens rätt har sammanställt en topp tio lista där Gnesta utses som vinnare i årets ranking. Södertälje kommunen hamnar på en nionde plats.

Rankingen baseras på kommunernas satsningar på växtbaserad mat och över 80 procent har genomfört åtgärder för att utöka andelen växtbaserad mat som serveras.

– Det är roligt att vi blir uppmärksammade för vår satsning på växtbaserad mat. Jag tycker dessutom att det är viktigt i dessa osäkra tider att satsa på mat som kan odlas i Sverige. Det behövs mer svenskproducerade växtbaserade produkter, säger Marie Ceder Åkerlund, kostchef på Barn- och ungdomsförvaltningen i Gnesta kommun i ett pressmeddelande.

Den vanligaste åtgärden, som 72 procent av kommunerna angett att de gjort, är att minska andelen kött i befintliga rätter. Den näst vanligaste åtgärden var att utöka antalet vegetariska dagar.

– Det är glädjande att allt fler kommuner ställer om till mer växtbaserat i sina verksamheter eftersom det ger så många fördelar för såväl djur, klimat och folkhälsan. Köttkonsumtionen måste halveras till 2030 om vi ska säkerställa ett starkt djurskydd framöver och här gör landets kommuner stora insatser, säger Camilla Bergvall, riksordförande för Djurens Rätt.

Sveriges mest djurvänliga kommuner: 

1. Gnesta
2. Vellinge
3. Oxelösund
4. Strängnäs
5. Burlöv
6. Järfälla
7. Sandviken
8. Helsingborg
9. Södertälje
10. Malmö & Nyköping

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 11 april 2022 00:00
Senast uppdaterad: 11 april 2022 00:00

AstraZeneca rapporterar ökad vinst – men lägre än väntat

original

Foto: Alexander Isa

Södertäljeföretaget Astra Zeneca visar en positiv ekonomisk utveckling med en ökad vinst före skatt och stigande omsättning under fjolårets fjärde kvartal.

(Annonslänk)

Astra Zeneca, baserat i Södertälje, har presenterat sina ekonomiska resultat för fjärde kvartalet under föregående år, vilka visar på en solid tillväxt jämfört med samma period året innan. Företaget rapporterade en vinst före skatt på 897 miljoner dollar, en ökning från 778 miljoner dollar under motsvarande kvartal året före.

Dessutom uppnådde Astra Zeneca en betydande ökning i omsättning, som steg till 12,0 miljarder dollar från 11,2 miljarder dollar. Detta markerar en betydande tillväxt för företaget i en utmanande ekonomisk miljö.

Trots denna positiva utveckling, noterades en mindre avvikelse från analytikernas förväntningar när det gäller vinsten per aktie från AstaZenecas kärnverksamhet. Företaget rapporterade en ökning med 5 procent till 1,45 dollar per aktie, vilket var något under de förväntade 1,51 dollar per aktie.

Men denna mindre skillnad till trots, visar Astra Zenecas resultat på en stark och stabil tillväxt inom företaget.

– Vi förväntar oss ytterligare ett år av stark tillväxt under 2024, drivet av en fortsatt användning av våra läkemedel runtom i världen. Vår differentierade och växande portfölj med godkända läkemedel, vår globala räckvidd och omfattande forskningsportfölj ger oss tillförsikt att vi kommer fortsätta leverera industriledande tillväxt, säger Pascal Soriot, koncernchef på AstraZeneca.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 februari 2024 16:00
Senast uppdaterad: 16 februari 2024 16:00

Kommunanställd på gruppboende varnas

pexels-cigarette

Foto: Pexels

En anställd vid kommunens gruppboende har fått en skriftlig varning för att ha rökt tillsammans med en brukare, en handling som strider mot både regelverket och anställningsavtalet.

(Artiklen fortsätter efter annonsen)

(Annonslänk)

En incident som ägde rum den 10 januari på ett av kommunens gruppboenden har lett till att en anställd fått en skriftlig varning. Enligt lagen om allmänna bestämmelser bryter den anställde mot föreskrifterna genom att röka tillsammans med en brukare, vilket är ett direkt brott mot de regler som styr relationen mellan personal och brukare.

Arbetsgivaren anser att denna handling är ett allvarligt brott mot anställningsavtalet, vilket omfattar anställdas skyldigheter och åtaganden. Det framhålls att den anställde var medveten om reglerna och de möjliga konsekvenserna av att inte följa dem.

För att undvika framtida överträdelser, har arbetsgivaren klargjort att upprepade liknande händelser kan leda till uppsägning.

(Annonslänk)

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 februari 2024 08:00
Senast uppdaterad: 16 februari 2024 02:14

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors