Företag i fokus:

Albera Jene från Södertälje nominerad till kungligt pris – ”Känns overkligt”

2022_04_277352069_490532096112226_6552506167817986145_n

Foto: Kungligaslottet.

Varje år, sedan 2007, tilldelas Kompassrosen till unga ledare av Konungens Stiftelse Ungt Ledarskap. I år nomineras Albera Jene från Södertälje för sina fantastiska insatser och engagemang för bland annat damfotbollen hon engagerar sig i.

Kompassrosen är ett stipendium som delas ut av Sveriges konung, Carl XVI Gustav, till unga värde-drivna ledare som med mod, tanke och handlingskraft bidragit till positiv förändring.

– Det känns overklig, men också jättespännande med nomineringen. Jag är väldigt tacksam över detta och det en ära att få vara en av finalisterna, säger Albera Jene till Telgenytt.

Totalt nominerades hundratals, men endast 10 personer utsågs till finalister, och en av dessa är 20-åringen Albera Jene som sedan 14 års åldern velat förändra världen via sitt engagemang för fotboll.

– Bland annat har hon hållit i kostnadsfria fotbollsträningar med syftet att skapa trygga mötesplatser för unga tjejer. Hon har även utvecklat flera projekt i Södertälje, som damsatsningen för Assyriska FF. På Svenska hjältar-galan 2020 vann hon pris i kategorin Årets ungdomshjälte, säger Ida Hennerdal verksamhetsledare på Konungens Stiftelse Ungt Ledarskap, i nomineringen.

– Utmärkelser som denna får en att vilja kämpa ännu mer för tjejers rätt inom sport och ledarskap, säger Albera Jene.

Syftet med Kompassrosen är att uppmärksamma unga som engagerat sig och tagit ansvar utöver det vanliga. Samtidigt vill Konungens Stiftelse Ungt Ledarskap lyfta fram ungas insatser i samhället och inspirera fler unga att våga leda sig själva och andra.

Den 4 maj delas ett stipendie på 50 000 kronor till utvalda kandidater under en prisutdelning på Kungliga slottet.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 14 april 2022 00:00
Senast uppdaterad: 12 maj 2023 10:02

DEBATT: Ni hänvisar till är föregående års siffror

Skärmavbild 2023-05-27 kl. 20.16.35

Foto: Södertälje kommun

Svar på insändare om företagsranking – Stor skandal att kommunen återigen tappar i företagsranking

Företagsbesök är viktiga för oss. De ger möjlighet till dialog och feedback från företagarna. Vi fångar upp krav, behov och förväntningar. Den feedback vi fått de senaste åren handlar främst om att: förbättra dialogen mellan kommun och företag, öka förståelsen för företagens vardag, öka effektiviteten och korta handläggningen samt förbättra kommunens upphandlingar.   

Det finns goda förutsättningar och bra underlag för ett metodiskt förbättringsarbete, bland annat de löpande NKI-rapporterna (Nöjd Kund Index) och fördjupande NKI-analyser (2022). För att få till förbättringar krävs konkreta insatser.

”Målet är bättre service till Södertäljes företagare”

Under våren har vi bland annat genomfört omfattande utbildningsinsatser med målet att förbättra företagsklimatet och dialogen med företag i Södertälje. Exempel på andra insatser är att näringslivsavdelningen tagit fram en intern utbildning i näringslivskunskap som sprids internt, och samhällsbyggnadskontoret har startat upp ett projekt som syftar till förbättrad service, tillgänglighet och återkoppling till näringslivet/medborgare.   

Vi kommer fortsatt göra företagsbesök och ordna mötesplatser, samtidigt utvecklas näringslivsavdelningens verksamhet och finner nya former. Målet är bättre service till Södertäljes företagare, lyckas vi med det får det utslag i rankingar. Vi ser ljust på framtiden. Är ni intresserade av att höra mer om pågående förbättringsarbete får ni gärna höra av er.  

P.S. Rankingen ni hänvisar till är föregående års siffror. Nya rankingsiffror släpps i september 2023.   

Jonas Karlsson, Näringslivschef i Södertälje kommun 

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 27 maj 2023 18:22
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 12:58

Singelolycka på Enhörnaleden – Bil körde av väg

Olycka brandbild räddninstjänst

Arkivbild.

En singelolycka inträffade på Enhörnaleden när en bil körde av vägen och hamnade i diket. Räddningstjänsten och polisen ryckte ut efter att ha fått larmet från SOS Alarm.

Larmet om singelolyckan på Enhörnaleden inkom klockan 10:24 på lördagsförmiddagen. Vid ankomsten till platsen bekräftades att en bil hade kört av vägen och hamnat i diket.

Skadeläget för de inblandade är för närvarande oklart.

Räddningsarbetet påverkade trafiken på Enhörnaleden i riktning från Enhörna, och det uppstod vissa trafikhinder under insatsen. Ytterligare information om olyckan och eventuella skador är ännu okänt.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 27 maj 2023 10:08
Senast uppdaterad: 27 maj 2023 10:13

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors