Företag i fokus:

Albera Jene från Södertälje nominerad till kungligt pris – ”Känns overkligt”

2022_04_277352069_490532096112226_6552506167817986145_n

Foto: Kungligaslottet.

Varje år, sedan 2007, tilldelas Kompassrosen till unga ledare av Konungens Stiftelse Ungt Ledarskap. I år nomineras Albera Jene från Södertälje för sina fantastiska insatser och engagemang för bland annat damfotbollen hon engagerar sig i.

Kompassrosen är ett stipendium som delas ut av Sveriges konung, Carl XVI Gustav, till unga värde-drivna ledare som med mod, tanke och handlingskraft bidragit till positiv förändring.

– Det känns overklig, men också jättespännande med nomineringen. Jag är väldigt tacksam över detta och det en ära att få vara en av finalisterna, säger Albera Jene till Telgenytt.

Totalt nominerades hundratals, men endast 10 personer utsågs till finalister, och en av dessa är 20-åringen Albera Jene som sedan 14 års åldern velat förändra världen via sitt engagemang för fotboll.

– Bland annat har hon hållit i kostnadsfria fotbollsträningar med syftet att skapa trygga mötesplatser för unga tjejer. Hon har även utvecklat flera projekt i Södertälje, som damsatsningen för Assyriska FF. På Svenska hjältar-galan 2020 vann hon pris i kategorin Årets ungdomshjälte, säger Ida Hennerdal verksamhetsledare på Konungens Stiftelse Ungt Ledarskap, i nomineringen.

– Utmärkelser som denna får en att vilja kämpa ännu mer för tjejers rätt inom sport och ledarskap, säger Albera Jene.

Syftet med Kompassrosen är att uppmärksamma unga som engagerat sig och tagit ansvar utöver det vanliga. Samtidigt vill Konungens Stiftelse Ungt Ledarskap lyfta fram ungas insatser i samhället och inspirera fler unga att våga leda sig själva och andra.

Den 4 maj delas ett stipendie på 50 000 kronor till utvalda kandidater under en prisutdelning på Kungliga slottet.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 14 april 2022 00:00
Senast uppdaterad: 12 maj 2023 10:02

BILDEXTRA: Victoriahems områdesdag lockade många besökare

Victoriahem

Foto: Alexander Isa

Fastighetsbolaget Victoriahem i Södertälje, som bland annat samarbetar med mödrar i Ronna och Fornhöjden, har hyllats för sina insatser. Nu har de även börjat med så kallade områdesdagar för att skapa bättre relationer med sina hyresgäster.

– Syftet med detta är att skapa bättre relation med våra hyresgäster, träffa dem, informera dem om pågående och kommande projekt, säger områdeschefen Imran Raza till Telgenytt.

Bland aktiviteterna som erbjuds under dessa dagar finns hoppborg, 5-kamp, bollkastning, korvgrillning, musik med popcorn samt drycker och snacks.

Det övergripande målet med områdesdagarna är att etablera en starkare koppling mellan bolaget och deras hyresgäster genom att möta dem personligen. På detta sätt strävar de efter att förbättra sina tjänster och bli ännu mer effektiva i sitt arbete.

– Det är också en möjlighet för oss att ta emot förbättringsförslag och åsikter från våra hyresgäster. På detta sätt kan vi bli ännu bättre på vad vi gör, säger Imran Raza.

En annan viktig aspekt är att främja gemenskapen bland hyresgästerna. Victoriahem har hyresgäster från olika delar av världen, och genom att erbjuda möjligheter till ömsesidig interaktion och vänskap bidrar bolaget till trivsel, gemenskap, trygghet och glädje. På längre sikt hoppas man kunna bidra till social hållbarhet för hela Södertälje.

Victoriahems områdesdagar, som hölls i Ronna under fredagen, är ett positivt initiativ och kommer även att hållas i Fornhöjden.

Läs även:

Anja Nordenfelt, verksamhetschef för Mamma United och Imran Raza, områdeschef Victoriahem. Foto: Alexander Isa

Gabriella Katto, Chamiram George och Romario Zaki, Ledare från Lebi Skol IF . Foto: Alexander Isa.

Foton: Alexander Isa

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 20 maj 2023 12:02
Senast uppdaterad: 20 maj 2023 12:45

De vinner stor upphandling – Blir ensam leverantör

SafeT

Pressbild.

En stor upphandling av låssmedstjänster till ett värde av 15 miljoner kronor exklusive moms per år har avslutats. Ett avtal som tilldelats bolaget SafeTeam som blir ensam låsleverantör till kommunen.

– Vi är väldigt glada och stolta över att vi fått förtroendet att bli ensam låsleverantör till just Södertälje kommun, säger Mattias Gustafsson, regionchef SafeTeam.

SafeTeam, som startades som en liten låssmedsfirma år 1968, expanderar och har nu närvaro på flera platser runt om i landet med ett hundratal medarbetare.

Upphandlingen gäller låssmedstjänster för Södertälje kommun och Telgekoncernen till ett beräknat värde på 15 miljoner kronor exklusive moms per år.

– Det är fantastiskt att vi vunnit en så stor upphandling som denna, då avtalet är brett och innefattar skolor, förskolor, bostäder, kontor och samhällsviktiga anläggningar. Det ger en bra variation för oss och blir även roliga uppdrag för våra låstekniker ute på plats hos kunden, säger Gustafsson.

Avtalet inkluderar service, underhåll, reparationer och viss nyinstallation av lås för Södertälje kommun, men även de kommunägda bolagen inom Telge AB, såsom Telge Fastigheter, Telge Bostäder, Telge Återvinning, Telge Nät, Telge Energi, Lunabolagen, Södertälje Hamn och Tom Tits Experiment.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 20 maj 2023 04:00
Senast uppdaterad: 19 maj 2023 16:51

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors