Företag i fokus:

Brist på material och stigande priser – Kriget i Ukraina sänker byggmarknaden

2022_04_409DCA88-3178-4FD2-B7EA-82696D140502

Catharina Elmsäter-Svärd. Foto: Byggföretagen.

Kriget i Ukraina kommer att påverka den svenska byggmarknaden rejält, och bygginvesteringarna väntas sjunka kommande år.

Detta enligt en ny konjunkturprognos från branschorganisationen Byggföretagen.

Nu vill Byggföretagen tillsammans med sina medlemmar, dit det kommunala bolaget Telgekoncernen i Södertälje är medlem i, hitta lämpliga lösningar med hänsyn av det rådande läget.

I ett öppet brev uppmanar organisationen sina medlemmar att vidta nödvändiga åtgärder med hänsyn till rådande säkerhetsläge, inte minst avseende IT- och cybersäkerhet.

”Tyvärr kommer kriget att få reell påverkan också på den svenska byggmarknaden. Exakt vilka konsekvenserna blir och vilken omfattning de får är omöjligt att överblicka. Därför vill vi i detta allvarliga läge uppmana till öppen dialog och samarbete mellan beställare och entreprenörer.”, skriver branschorganisationen Byggföretagen till beställare av bygg- och anläggningsentreprenader.

Enligt prognosen kommer påbörjade bostäder av flerbostads- och småhus sjunka kommande år. Förra året låg siffran på 68 100 påbörjade bostäder, nästa ligger prognosen på 56 700 och år 2023 väntas prognosen landa på 45 100.

– Cementkris, stigande materialpriser, svagare hushållsekonomier, höjda räntor och fortsatta kreditrestriktioner för hushåll i behov av lånefinansiering är alla faktorer som påverkar bostadsproduktionen negativt, säger Catharina Elmsäter-Svärd, VD för Byggföretagen i ett pressmeddelande.

Men redan nu påverkas projekten av ökade energi- och drivmedelspriser, men även brist på arbetskraft och material riskerar att uppstå enligt organisationen.

”Därtill är cementkrisen fortfarande inte avvärjd – vilket spär på riskerna med ett byggstopp och varsel mot slutet av året.”, skriver Byggföretagen.

BNP-tillväxten uppgår till 2,5 procent under 2022, men Byggföretagen prognostiserar att den tvärnitar och stannar på 0,3 procent 2023.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 18 april 2022 00:00
Senast uppdaterad: 18 april 2022 00:00

Södertäljebon fick guldbiljett – Tävlar live i ”Idol” på TV4

22

Foto/Montage: Jakob Dahlstrom/TV4, Alexander Isa

Kvalveckan i årets säsong av ”Idol” närmar sig med stormsteg, och en av de talangfulla deltagarna är Antranik Khantarashian från Södertälje. Han gjorde ett starkt intryck på juryn och belönades välförtjänt med en guldbiljett.

– Att vara med idol är det bästa jag vet, säger Södertäljebon till Telgenytt.

Antranik Khantarashian flyttade till Sverige för fem år sedan och hade ett tydligt mål i sikte när han kämpade sig igenom hinder och motgångar för att nå sitt drömprojekt – ”Idol”. Efter tre tidigare försök där han inte fick möjligheten att uppträda framför juryn, fick han äntligen den efterlängtade chansen. Han imponerade direkt och belönades med fyra ”ja” och en guldbiljett till kvalveckan i handen.

Imorgon, på måndag, inleds den första av fem kvällar då det avgörs vilka som tar sig vidare till fredagens finaler och som i slutändan gör upp om titeln som årets Idol-vinnare. Totalt är det 22 deltagare som tagit sig vidare till Kvalveckan. 

(Annonslänk)

När Telgenytt når Södertäljebon Antranik, som studerar vid Södra Latins Gymnasium, är han peppad och ser fram emot att uppträda live på TV, där tittarna kommer att ha möjlighet att rösta och påverka resultatet.

– Jag är väldigt tacksam att jag kom så här långt till kvalveckan och att jag ska sjunga live. Det här bevisar mitt hårda arbete och visar att jag sjunger bra, men det är folket som bestämmer om jag ska vidare eller inte, säger Antranik.

Imorgon, måndag den 25:e klockan 20:00, kommer han att uppträda live på TV4. Där delar han scenen med andra begåvade deltagare och kämpar för sin plats i tävlingen.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 24 september 2023 19:03
Senast uppdaterad: 24 september 2023 19:03

Motorcykelförare förd till sjukhus efter olycka

Olycka Ambulans

Arkivbild.

På söndagen larmades räddningstjänsten till Enhörna efter ett samtal om en singelolycka. En person fördes till sjukhus.

Det var vid strax innan klockan 15 på söndagen som SOS Alarm fick in uppgifter om en olycka i Enhörna. Polisen och ambulans ryckte snabbt ut till platsen där det visade sig röra om motorcykel som var inblandad i en singelolycka.

Skadeläget är för närvarande oklart, men föraren fördes till sjukhus med ambulans för kontroll, och polisen utreder för närvarande olyckan närmare.

”Polisen har upprättat en anmälan gällande trafikbrott, men det finns ingen misstanke om brott.”, skriver polisen på sin hemsida.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 24 september 2023 15:27
Senast uppdaterad: 24 september 2023 17:31

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors