Företag i fokus:

Så vill banken bana väg för unga att köpa sin första bostad

2022_02_213343772_201096295352661_7878807513406021470_n

Foto: Alex Ataseven.

Unga som har fast anställning har det svårt att ta sig ut på bostadsmarknaden. I endast i 10 av 25 kommuner i regionen har en 27-åring råd att köpa en normalstor lägenhet på 39 kvadratmeter.

Det menar den svenska banken Skandia som undersökt ungas genomsnittliga inkomster. Nu förslår banken en amorteringstrappa för att ge unga chansen att ta sig in på bostadsmarknaden.

Den kraftiga prisökningen i kombination med bolånetak och amorteringskrav gör det svårt för unga att köpa en bostad, det menar Skandiabanken som anser att unga drabbas hårdast.

– Den kraftiga prisökningen slår väldigt hårt mot unga som vill köpa sin första lägenhet, säger Johanna Cerwall, VD på Skandiabanken.  

Enligt rapporten har unga med fast anställning endast möjlighet att köpa en bostad i 10 av de 25 mest attraktiva kommunerna och regionerna i Sverige. Södertälje är en av 10 orter där unga vuxna klarar av att köpa sin första bostad

Skandiabankens menar, i rapporten ”Lön utan lägenhet 2022”, att de största förlorarna blivit unga vuxna som har det svårt att få bolån med nuvarande kreditregler.

Banken föreslår därför en amorteringstrappa som skulle underlätta för dagens unga och därmed ge fler chansen att ta sig in på bostadsmarknaden.

– Med flexiblare amorteringskrav som tar hänsyn till hur inkomsten förändras över ett yrkesliv kan vi underlätta för våra unga att komma in på bostadsmarknaden och köpa en egen första lägenhet – även i storstadsregioner. Det säger Johanna Cerwall, vd på Skandiabanken.    

Tio orter där unga vuxna klarar av att köpa en första bostad: Sundsvall, Gävle, Västerås, Karlskrona, Helsingborg, Borås, Trollhättan, Skövde, Södertälje och Växjö.

Tio orter där unga vuxen klarar av att köpa en första bostad: Sundsvall, Gävle, Västerås, Karlskrona, Helsingborg, Borås, Trollhättan, Skövde, Södertälje och Växjö.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 18 april 2022 00:00
Senast uppdaterad: 18 april 2022 00:00

Södertäljebon fick guldbiljett – Tävlar live i ”Idol” på TV4

22

Foto/Montage: Jakob Dahlstrom/TV4, Alexander Isa

Kvalveckan i årets säsong av ”Idol” närmar sig med stormsteg, och en av de talangfulla deltagarna är Antranik Khantarashian från Södertälje. Han gjorde ett starkt intryck på juryn och belönades välförtjänt med en guldbiljett.

– Att vara med idol är det bästa jag vet, säger Södertäljebon till Telgenytt.

Antranik Khantarashian flyttade till Sverige för fem år sedan och hade ett tydligt mål i sikte när han kämpade sig igenom hinder och motgångar för att nå sitt drömprojekt – ”Idol”. Efter tre tidigare försök där han inte fick möjligheten att uppträda framför juryn, fick han äntligen den efterlängtade chansen. Han imponerade direkt och belönades med fyra ”ja” och en guldbiljett till kvalveckan i handen.

Imorgon, på måndag, inleds den första av fem kvällar då det avgörs vilka som tar sig vidare till fredagens finaler och som i slutändan gör upp om titeln som årets Idol-vinnare. Totalt är det 22 deltagare som tagit sig vidare till Kvalveckan. 

(Annonslänk)

När Telgenytt når Södertäljebon Antranik, som studerar vid Södra Latins Gymnasium, är han peppad och ser fram emot att uppträda live på TV, där tittarna kommer att ha möjlighet att rösta och påverka resultatet.

– Jag är väldigt tacksam att jag kom så här långt till kvalveckan och att jag ska sjunga live. Det här bevisar mitt hårda arbete och visar att jag sjunger bra, men det är folket som bestämmer om jag ska vidare eller inte, säger Antranik.

Imorgon, måndag den 25:e klockan 20:00, kommer han att uppträda live på TV4. Där delar han scenen med andra begåvade deltagare och kämpar för sin plats i tävlingen.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 24 september 2023 19:03
Senast uppdaterad: 24 september 2023 19:03

Motorcykelförare förd till sjukhus efter olycka

Olycka Ambulans

Arkivbild.

På söndagen larmades räddningstjänsten till Enhörna efter ett samtal om en singelolycka. En person fördes till sjukhus.

Det var vid strax innan klockan 15 på söndagen som SOS Alarm fick in uppgifter om en olycka i Enhörna. Polisen och ambulans ryckte snabbt ut till platsen där det visade sig röra om motorcykel som var inblandad i en singelolycka.

Skadeläget är för närvarande oklart, men föraren fördes till sjukhus med ambulans för kontroll, och polisen utreder för närvarande olyckan närmare.

”Polisen har upprättat en anmälan gällande trafikbrott, men det finns ingen misstanke om brott.”, skriver polisen på sin hemsida.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 24 september 2023 15:27
Senast uppdaterad: 24 september 2023 17:31

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors