Företag i fokus:

En av de misstänkta efter mordet i Ronna släppt på fri fot

2022_03_306D3313-9E5D-4095-A298-85AD1ACEBE7C

Foto: Shamash Oyal.

Strax efter klockan 17-tiden den 22 februari skjuts en ung man i 23-årsåldern till döds på en parkering i stadsdelen Ronna.

Två dagar senare grips två män när de återvände för att hämta pistolen de gömde under morddagen. Nu släpps den ena personen på fri fot.

Vid 17 tiden tisdagen den 22 februari kliver 23-åringen in i bilen och hinner starta bilen innan han överraskas av en gärningsman som avlossar flera skott. Han träffas med flera skott genom den laminerade bilrutan och avlider kort därefter.

Gärningsmannen flyr sedan platsen i en silverfärgad Volkswagen Passat kombi. Men redan två timmar innan mordet fångar en kamera flyktbilen som rör sig på parkeringen på Gillestigen i Ronna.

– Vår uppfattning i nuläget är att gärningsmännen uppehållit sig på den här platsen under en längre tid. De verkar haft en spaning efter målsägande och sedan överfallit honom, berättade spaningsledaren Rickard Holtz till Efterlyst.

Efter mordet flyr gärningsmännen från Ronna, mot Genetaleden, in i Hovsjös industriområde och vidare mot Tveta Kyrkan där de antas bytt flyktbil.

9 timmar senare, vid 02-tiden, larmades räddningstjänsten till Tveta där den misstänkta bilen hittades utbränd. I samband med branden kontrollerades området av polis som gjorde flera fynd.

Ett av fynden var vapnet som misstänks ha använts vid dödskjutningen, en pistol med kaliber 9 millimeter. Männen tros ha gömt vapnet för att inte åka fast med det i en vägspärr.

Polisen byter ut vapnet till en kopia och inleder ett spaningsarbete på platsen i Tveta där pistolen gömdes. Kvällen den 24 februari gav spaningsarbetet resultat när de misstänkta mördarna återvände till platsen för att hämta vapnet.

Två personer, en 32-åringen skriven i Norsborg och en 23-åringen skriven i Norrtälje, grips av polis bar gärning.

23-åringen var den som polisen grep när han hämtade vapnet, 32 åringen satt kvar i bilen när polisen slog till

Den äldre har släppts på fri fot, men 23-åringen sitter fortfarande i häkte.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 19 april 2022 00:00
Senast uppdaterad: 19 april 2022 00:00

Nytt restaurangkoncept lanseras i Södertälje

sa7xjn4orjqvkmkzmo42

Nytt koncept tar plats på Hotell Quality Park i Södertälje. Pressbild.

Norska investeraren och hotellmagnaten, Petter Stordalen, presenterar två nya restaurangkoncept som tar plats i Södertälje – The Social bar & bistro och Brasserie NÒR.

Quality Hotel Park Södertälje utsågs i januari till koncernens bästa hotell i hela Norden. Nu lanserar hotellkedjan Strawberry (tidigare Nordic Choice Hotels) sitt bredaste koncept på Södertäljehotellet. The Social bar & bistro är en avslappnad internationell bistro där enkelhet och tillgänglighet är nyckelorden, enligt bolaget själva. Menyn är en crossover baserad på favoriter hämtade från hotellbarer och lounger världen över.

– The Social ska vara gästernas vardagsrum och en självklar mötesplats för att varva ner efter dagen och ladda upp inför kvällen! Här ska gästerna känna sig som hemma och snabbt hitta sin favorit på menyn och i dryckeslistan, säger Maria Reisö, Concept & Commercial Food & Beverage Director Strawberry.

Quality Hotel Park Södertälje. Pressbild.

Det andra konceptet, Brasserie NÒR, som nu lanseras i full skala, satsar på väl utvalda europeiska viner med fokus på Frankrike, Italien, Tyskland och Spanien. Dessutom kommer de även att erbjuda några av världens främsta cocktails.

– De allra bästa hotellbarerna är rika på historia och uppfunnit många av världens mest populära cocktails. På NÒR vill vi höja dessa klassiker som är skapade i just en hotellbar, men vi blandar dem med fördel på nordiska råvaror, säger Angelica Wallberg, Director of Restaurants & Bars Strawberry.

The Social i Södertälje har redan invigts, medan brasserie NÒR etableras på andra order under hösten 2023.

Läs även: – Hotellägaren och Norwegian bildar gemensamt bolag

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 3 september 2023 08:20
Senast uppdaterad: 3 september 2023 08:20

Kvinna misshandlade och rånade en person på smycken

polisen

Arkivbild

Under lördagskvällen kallades polisen till en fest på Granövägen. När de anlände på platsen greps en kvinna, misstänkt för rån och misshandel.

Händelsen inträffade på Granövägen i Hovsjö strax efter klockan 21, efter att polisen reagerade på ett samtal om en pågående fest på adressen. När polispatrullen anlände till platsen för att utföra en kontroll av festen fick de information om att en kvinna hade misshandlat och rånat en annan person.

Polisen kunde snabbt identifiera kvinnan på plats, som visade sig ha en hög berusningsnivå. Enligt polisen ska kvinnan ha misshandlat och ryckt av brottsoffrets tre guldkedjor. Hon är nu under misstanke för både rån och misshandel. Polisen omhändertog henne på grund av hennes berusning och förde henne sedan till stationen för att låta henne nyktra till.

För tillfället är det oklart hur allvarliga skador offret har ådragit sig, men det finns inga rapporter om några allvarliga skador efter händelsen under natten i Hovsjö.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 3 september 2023 08:00
Senast uppdaterad: 2 september 2023 22:27

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors