Företag i fokus:

Konsumentverket varnar för oseriösa jurister – ”Dyker upp nya sajter”

2022_04_google-seo-search-macbook

Konsumentverket utfärdar en varning för oseriösa jurister som lockar med gratis rådgivning och lovar resultat.

”Har du just förlorat jobbet eller riskerar att bli arbetslös snart? Behöver juridisk hjälp för att lösa ditt problem? Då är det dags för en varning: Istället för hjälp får du en dyr räkning.”, skriver konsumentverket på sin hemsida.

Precis som många andra söker sig folk till nätet vid problem och klickar på första bästa sökträff. Konsumentverket vill nu uppmärksamma om oseriösa juristbyråer och att de översta sökträffarna oftast är betalda annonser.

”Många konsumenter har drabbats hårt av oseriösa jurister de senaste åren. Fakturor på 25.000-50.000 kronor är inte ovanligt, och de drabbade ser inte heller att de fått någon egentlig hjälp. Myndigheten har agerat mot flera av dem, men det dyker upp nya sajter inom juridik och arbetsrätt med snarlika affärsmetoder.”, skriver Konsumentverket på hemsidan.

Till skillnad från jurister är advokater skyldiga att följa grundläggande etiska reglerna hos Advokatsamfundet, det kallas för god advokatsed.

Idag kan vem som helst kalla sig för jurist. däremot måste man ha blivit antagen som ledamot av Sveriges advokatsamfund för att kunna kalla sig advokat.

Därför uppmanas konsumenter att vara noga med vilken byrå man anlitar och rekommenderar att kolla upp juristbyrån för att inte drabbas av oseriösa aktörer.

”De aktörer som varit föremål för Konsumentverkets granskningar har erbjudit konsumenter en första gratis rådgivning. Under den rådgivningen får konsumenten goda besked, juristbyrån ska se till att problemet löser sig. Men sedan har hjälpen varit bristfällig och räkningarna desto högre.”, står det på hemsidan.

Juristerbyråer som lockar med gratis rådgivning är sällan helt gratis, Konsumentverket uppmanar att alltid läsa avtalet eller offerten innan signering.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 19 april 2022 00:00
Senast uppdaterad: 19 april 2022 00:00

Upprustning av Järna torg – Nu kan du tycka till

Jarna-Park-Kartor

Foto: Kartor

Södertälje kommun bjuder in till medborgardialog för att diskutera framtiden för Järna torg. Delta genom att fylla i en enkät eller möta kommunens representanter den 20 maj.

Södertälje kommun planerar att rusta upp Järna torg och vill nu veta vad invånarna i Järna tycker att platsen ska innehålla. Alla Järnabor uppmanas att delta i medborgardialogen genom att fylla i en enkät eller träffa kommunens representanter på plats den 20 maj.

(Annonslänk)

Järna torg är en central del av Järna centrum, känd för sina stora gräsmattor, perennplanteringar, högresta träd, lekplats, sommarservering och scen. Historiskt har torget varit en naturlig samlingsplats, ofta använt vid midsommarfiranden, uppvisningar, torghandel och julmarknader.

Nu är det dags att förnya torget med ny utrustning och funktioner som kan locka fler målgrupper och säkerställa torgets fortsatta roll som en viktig mötesplats i Järna. Södertälje kommun vill därför ha invånarnas åsikter och idéer för att skapa en attraktiv och användarvänlig plats för alla.

Måndagen den 20 maj mellan klockan 16-18 hålls en öppen workshop vid scenen på Järna torg. Här får invånarna möjlighet att träffa kommunens representanter, delta i diskussioner och dela med sig av sina tankar om torgets framtid. Det är en chans för alla att påverka och bidra till utvecklingen av Järna torg.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 maj 2024 08:30
Senast uppdaterad: 16 maj 2024 00:59

Pressbyrån och 7-Eleven vill sluta sälja cigaretter

Pressbyran

Foto: Alexander Isa

Snart kan det vara slut på cigarettförsäljningen hos Pressbyrån och 7-Eleven. I framtiden vill de helt sluta sälja cigaretter, rapporterar TT.

Bolaget bakom kedjorna, Reitan, ett norsk familjeägd företag vill successivt fasa ut sin försäljning av cigaretter, med målet att helt upphöra med försäljningen. Enligt bolagets VD Anna Wallenberg, som TT talat med, vill bolaget verka för att produkterna helt försvinner från marknaden.

(Annonslänk)

Utfasningen, som börjar 2026, innebär att franchisekedjorna Pressbyrån och 7-Eleven inte längre kommer att ta in nya cigarettprodukter eller varumärken. Detta ses som ett steg mot en rökfri framtid och har inspirerats av liknande lagförslag i Storbritannien och Nya Zeeland, där unga förbjuds att köpa tobaksprodukter.

– Riskerna med tobaksrökning är väl kända, både när det kommer till hälsorisker men även miljöpåverkan och arbetsförhållanden i produktionen, säger Wallenberg till TT.

För närvarande kommer 54 procent av kedjornas tobaksförsäljning från cigaretter, medan resten består av snus, nikotinprodukter och andra rökfria alternativ.

Läs även: – Alexander Berg firar 20 år på Pressbyrån

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 maj 2024 05:00
Senast uppdaterad: 16 maj 2024 00:27

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors