Företag i fokus:

Spraytan och tunga vikter när muskelknuttar tog över Stadshuset

2022_04_A64B91B9-50E8-4E79-8D50-23CF775C3CCB

Foto: Emilia Leray.

I söndags omvandlades Tombonscenen till en backstage-lokal som fylldes med spraytan, vikter, smink och höga skratt.

Allvarligheten, tillsammans med en mycket varm och familjär känsla, prydde Estrad under helgen. Det vankades bodybuilding tävling. 

Det är inte bara spraytan och diverse kroppsoljor som prydde Estrad- och Trombonscenrna i stadshuset under helgen, utan även besökande och tävlande bodybuilders.

Tävlingen NPC Grand Prix lockade inte bara svenska deltagare, utan även tävlande ifrån världens alla håll, platser som Dubai och USA. 

Utöver tävlingen fanns det även möjlighet för besökare att prova på olika aktiviteter. Här kunde den som kände sig manad att bland annat lyfta vikter, mäta sin egen styrka och testa på smakprover på olika typer av produkter.

Michael Johansson driver företagen GASP och Better Bodies, som främst säljer träningskläder, är en av initiativtagarna som tog hem tävlingen till Sverige. Det gjorde han med stöd av den amerikanska föreningen och amatörorganisationen NPC. 

Johansson berättar för Telgenytt att försäljningen är en liten del av arbetet de utför. GASP och Better Bodies har en fantastisk fin gemenskap, inte enbart för de tävlande, utan även för personer i utanförskap.

Här välkomnas alla, oavsett erfarenhet.

– Den som vill träna kan ansöka om att få bli ambassadörer, utan att behöva någon som helst speciell erfarenhet. Det enda som behövs är rätt motivation och passion för vad de gör, säger Michael Johansson till Telgenytt.

”Diverse but like minded”, ett genomgående tema för organisationerna berättar Johansson, samtidigt som han presenterar Mattias Ariestrand som ett exempel på hur träningen och deras ambassadörskap kan hjälpa en annan. 

Mattias berättar om hur hans tuffa uppväxt resulterade i psykisk ohälsa. I samband med att han började träna olika typer av gympass tre gånger om dagen köpte han även en Better Bodies tröja.

Det blev vändningen i hans liv och kort därefter ansökte han om ett ambassadörskap, hans liv fick en tydligare mening och ännu mer kraft att fortsätta kämpa. 

– Jag ställdes inför ett val; antingen ta livet av mig själv eller kämpa, och jag valde att kämpa, säger Mattias Ariestrand till Telgenytt.

Foto & Text: Emilia Leray.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 19 april 2022 00:00
Senast uppdaterad: 19 april 2022 00:00

ICAs markfusk – Byggde olovligt på kommunal mark

IMG_4322

Ica i Moraberg. Foto: Alexander Isa

Ica i Moraberg har olovligt byggt på kommunal mark, vilket enligt uppgifter från Lt har varit känt i stadshuset i flera år. Trots detta har åtgärder från kommunens sida dröjt.

Byggandet av Ica Maxi i Moraberg påbörjades i december 2015 och slutfördes i november 2017. Vid färdigställandet av fastigheten visade det sig att Ica hade olovligt utnyttjat kommunal mark, och trots detta hade kommunen inte vidtagit några åtgärder.

(Annonslänk)

Lt rapporterade även om bristen på nödvändigt slutbesked för bygglovet gällande vissa delar av parkeringen och lastbilsrampen. Till en början hävdade kommunen att Ica inte hade ett slutgiltigt godkännande, men sedan meddelade de att det faktiskt fanns ett sådant. Ulrika Thalén, chef för bygglovsenheten, berättade för Lt att detta dokument senare hittades i en arkiverad handling.

År 2020 inleddes dock ett ärende mot Ica för otillåten markanvändning i Moraberg, men det skulle dröja ända fram till slutet av 2022 innan kommunen började ställa krav på företaget.

ICA byggde olovligt på kommunens mark. Foto: Alexander Isa

I kommunens svar på detta agerade man genom att skicka ett kravbrev till Ica, där man hotade med att involvera kronofogden och belägga företaget med en veckovis avgift på över 14.000 kronor för markanvändningen utan lov.

Tidningen rapporterar vidare att kommunala dokument som riktades till Ica antydde att kommunen prioriterade att upprätthålla en positiv relation med företaget framför att kräva strikta åtgärder. Det övergripande målet var att bibehålla en ”god dialog”, med hänsyn till Icas betydelse som en ”viktig aktör”.

I stället beslutade kommunen att prioritera en aktiv dialog med Ica för att förmå företaget att göra rätt för sig. Samtidigt genomförde kommunen en strängare handläggning av privata fastighetsägare som begick mindre överträdelser, vilket resulterade i flera kravbrev och åtgärder från kronofogden, det rapporter Lt.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 13 september 2023 08:00
Senast uppdaterad: 12 september 2023 22:44

DEBATT: Dags att bli medlemmar i EU fullt ut

BEED8039-D92F-4B12-8708-F51D37E1DAF3

Metin Hawsho, gruppledare L i Södertälje. Foto: Pxfuel /Pressbild

I år har det svidit extra mycket i plånboken för många svenskar att semestra utomlands. Till följd av den svaga kronan har det nämligen varit en rekorddyr utlandssemester. Vi har haft en svag krona i ungefär 10 år, men den når nu nya bottennivåer. Förutom att ställa till det när vi åker på semester blir också inflationen i Sverige värre på grund av den svaga kronan.

Sverige exporterar mest till eurolandet Tyskland – det är tillsammans med våra nordiska grannländer vår viktigaste handelspartner. Genom att gå med i euron skulle handeln underlättas eftersom vi handlar i samma valuta. Det vore bra för svenska företag och svensk ekonomi.

I den senaste SCB-undersökningen ökade stödet för euron med ungefär 30 procent i jämförelse med i november förra året. Allt fler svenskar förstår att kronan gör oss svagare och fattigare i en global ekonomi.

Ett argument som brukar lyftas mot euron är eurokrisen 2009. I grund och botten handlade det om länder som inte kunde sköta sina ekonomier. I Grekland var förtidspensioneringen utbredd och problemet med skattesmitning stort. Sedan dess har eurozonen satt upp fler skyddsvallar för att förhindra en ny kris. Sverige har dessutom goda statsfinanser och kan driva på samarbetet i en ansvarstagande riktning.

”Idag väljer Sverige att sitta utanför förhandlingsrummet och avstå viktigt politiskt inflytande i frågor”

Sverige är redan djupt integrerat i det ekonomiska samarbetet i EU. Idag väljer Sverige att sitta utanför förhandlingsrummet och avstå viktigt politiskt inflytande i frågor som faktiskt påverkar vår ekonomi. Men om man inte sitter med vid bordet hamnar man lätt på menyn

Mycket i svensk politik hade sett annorlunda ut om andra partier hade tagit efter Liberalerna tidigare. Vi hade redan varit med i NATO, vi hade haft billigare elräkningar på grund av ny kärnkraft och vi hade redan haft språkkrav för medborgarskap. Eurofrågan riskerar att bli ännu en fråga där andra partier vaknar för sent.

Liberalerna kräver därför att vi ska utreda ett införande av euron i Sverige. Det är dags att vi tittar på frågan förutsättningslöst, och med hänsyn till vad som tjänar svenska hushåll och företag bäst. För nästan 30 år sedan röstade svenska folket om EU-medlemskap. Svenskarna röstade ja, vilket innebar att Sverige blivit ett rikare, grönare och fredligare land. Det är dags att bli medlemmar i EU fullt ut. För något annat har vi faktiskt inte råd med.

Metin Hawsho,
gruppledare (L)

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 13 september 2023 04:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 12:58

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors