Företag i fokus:

Spraytan och tunga vikter när muskelknuttar tog över Stadshuset

2022_04_A64B91B9-50E8-4E79-8D50-23CF775C3CCB

Foto: Emilia Leray.

I söndags omvandlades Tombonscenen till en backstage-lokal som fylldes med spraytan, vikter, smink och höga skratt.

Allvarligheten, tillsammans med en mycket varm och familjär känsla, prydde Estrad under helgen. Det vankades bodybuilding tävling. 

Det är inte bara spraytan och diverse kroppsoljor som prydde Estrad- och Trombonscenrna i stadshuset under helgen, utan även besökande och tävlande bodybuilders.

Tävlingen NPC Grand Prix lockade inte bara svenska deltagare, utan även tävlande ifrån världens alla håll, platser som Dubai och USA. 

Utöver tävlingen fanns det även möjlighet för besökare att prova på olika aktiviteter. Här kunde den som kände sig manad att bland annat lyfta vikter, mäta sin egen styrka och testa på smakprover på olika typer av produkter.

Michael Johansson driver företagen GASP och Better Bodies, som främst säljer träningskläder, är en av initiativtagarna som tog hem tävlingen till Sverige. Det gjorde han med stöd av den amerikanska föreningen och amatörorganisationen NPC. 

Johansson berättar för Telgenytt att försäljningen är en liten del av arbetet de utför. GASP och Better Bodies har en fantastisk fin gemenskap, inte enbart för de tävlande, utan även för personer i utanförskap.

Här välkomnas alla, oavsett erfarenhet.

– Den som vill träna kan ansöka om att få bli ambassadörer, utan att behöva någon som helst speciell erfarenhet. Det enda som behövs är rätt motivation och passion för vad de gör, säger Michael Johansson till Telgenytt.

”Diverse but like minded”, ett genomgående tema för organisationerna berättar Johansson, samtidigt som han presenterar Mattias Ariestrand som ett exempel på hur träningen och deras ambassadörskap kan hjälpa en annan. 

Mattias berättar om hur hans tuffa uppväxt resulterade i psykisk ohälsa. I samband med att han började träna olika typer av gympass tre gånger om dagen köpte han även en Better Bodies tröja.

Det blev vändningen i hans liv och kort därefter ansökte han om ett ambassadörskap, hans liv fick en tydligare mening och ännu mer kraft att fortsätta kämpa. 

– Jag ställdes inför ett val; antingen ta livet av mig själv eller kämpa, och jag valde att kämpa, säger Mattias Ariestrand till Telgenytt.

Foto & Text: Emilia Leray.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 19 april 2022 00:00
Senast uppdaterad: 19 april 2022 00:00

Anställd slagen och rånad på LSS-boende

Polis. Foto Alex Ataseven

Arkivbild

En anställd på ett LSS-boende blev slagen och rånad under ett arbetspass när flera gärningspersoner bröt sig in.

Det var strax efter midnatt, natten mot måndag, som en man i 20-årsåldern blev rånad och slagen på ett LSS-boende i Mölnbo. Två okända gärningspersoner trängde sig in i huset under natten och hotade mannen till att överlämna sitt bankkort, bilnycklar och annan egendom.

Efter att ha tagit bilnycklarna kunde gärningsmännen lämna i en bil de stal från platsen.

Den anställde, som blev fysiskt angripen, klarade sig utan allvarliga skador. Polisen inledde en utredning om grovt rån och olaga frihetsberövande i ärendet. En teknisk undersökning genomfördes på platsen för att samla bevis och söka efter spår som kan leda till de skyldiga.

För närvarande finns inga misstänkta personer gripna efter hämndens i Mölnbo.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 12 september 2023 12:53
Senast uppdaterad: 12 september 2023 15:28

Kvinna lurade äldre på 160.000 kronor – döms i tingsrätten

tingsrätt

Arkivbild

En kvinna i 50-årsåldern har blivit dömd för penningtvättsbrott mot äldre personer. Hon lyckades stjäla 165 000 kronor från äldre personer runt om i Sverige.

Det var förra året, under våren och sommaren 2022, som en kvinna skriven i Södertälje lyckades lura fyra äldre kvinnor på deras pengar.

Sammanlagt rörde det sig om totalt 165 000 kronor, där hon lurade de äldre kvinnorna att överföra pengarna till sitt eget bankkonto. Men efter en polisutredning kunde hon identifieras och åtalas.

Kvinnan döms i tingsrätten till villkorlig dom samt 80 dagsböter för penningtvättbrott mot äldre och måste även betala skadestånd.

24 000 kronor har två av de äldre fått återbetalda via sina bankkonton och en fond. Däremot har hon blivit dömd att betala återstående 141 000 kronor, inklusive ränta, till de drabbade kvinnorna.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 12 september 2023 04:00
Senast uppdaterad: 12 september 2023 08:03

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors