Företag i fokus:

Spraytan och tunga vikter när muskelknuttar tog över Stadshuset

2022_04_A64B91B9-50E8-4E79-8D50-23CF775C3CCB

Foto: Emilia Leray.

I söndags omvandlades Tombonscenen till en backstage-lokal som fylldes med spraytan, vikter, smink och höga skratt.

Allvarligheten, tillsammans med en mycket varm och familjär känsla, prydde Estrad under helgen. Det vankades bodybuilding tävling. 

Det är inte bara spraytan och diverse kroppsoljor som prydde Estrad- och Trombonscenrna i stadshuset under helgen, utan även besökande och tävlande bodybuilders.

Tävlingen NPC Grand Prix lockade inte bara svenska deltagare, utan även tävlande ifrån världens alla håll, platser som Dubai och USA. 

Utöver tävlingen fanns det även möjlighet för besökare att prova på olika aktiviteter. Här kunde den som kände sig manad att bland annat lyfta vikter, mäta sin egen styrka och testa på smakprover på olika typer av produkter.

Michael Johansson driver företagen GASP och Better Bodies, som främst säljer träningskläder, är en av initiativtagarna som tog hem tävlingen till Sverige. Det gjorde han med stöd av den amerikanska föreningen och amatörorganisationen NPC. 

Johansson berättar för Telgenytt att försäljningen är en liten del av arbetet de utför. GASP och Better Bodies har en fantastisk fin gemenskap, inte enbart för de tävlande, utan även för personer i utanförskap.

Här välkomnas alla, oavsett erfarenhet.

– Den som vill träna kan ansöka om att få bli ambassadörer, utan att behöva någon som helst speciell erfarenhet. Det enda som behövs är rätt motivation och passion för vad de gör, säger Michael Johansson till Telgenytt.

”Diverse but like minded”, ett genomgående tema för organisationerna berättar Johansson, samtidigt som han presenterar Mattias Ariestrand som ett exempel på hur träningen och deras ambassadörskap kan hjälpa en annan. 

Mattias berättar om hur hans tuffa uppväxt resulterade i psykisk ohälsa. I samband med att han började träna olika typer av gympass tre gånger om dagen köpte han även en Better Bodies tröja.

Det blev vändningen i hans liv och kort därefter ansökte han om ett ambassadörskap, hans liv fick en tydligare mening och ännu mer kraft att fortsätta kämpa. 

– Jag ställdes inför ett val; antingen ta livet av mig själv eller kämpa, och jag valde att kämpa, säger Mattias Ariestrand till Telgenytt.

Foto & Text: Emilia Leray.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 19 april 2022 00:00
Senast uppdaterad: 19 april 2022 00:00

Pionjärinsats för minskade utsläpp – ”Mycket glada”

Södertälje hamn Foto: Telge Energi.

Foto: Telge

Neste och ScanOcean går i spetsen för hållbarhet genom att introducera marina bränslen med lägre utsläpp av växthusgaser på den svenska marknaden. Lasten är nu tillgängligt via Södertälje terminal för fartyg som bunkrar i Stockholmsområdet eller är på väg till Mälaren.

– Vi är mycket glada för att vår långsiktiga samarbetspartner ScanOcean kommer distribuera vårt marina bränsle med lägre utsläpp till rederier som vill bunkra i Sverige, säger Sveta Ukkonen, Head of Marine Fuels & Services på Neste.

Bolagen tar ett gemensamt steg mot en mer hållbar framtid med introduktionen av marina bränslen med minskade utsläpp av växthusgaser. Den första lasten, bestående av närmare 600 000 liter (500 ton) bränsle, är nu tillgänglig via Södertälje-terminalen.

Detta banbrytande samarbete syftar till att hjälpa den marina sektorn att reducera sina utsläpp av växthusgaser.

Det nya bränslet, kallat Neste Marine 0.1 Co-processed, har skapats för att minska beroendet av fossila bränslen. Genom att använda förnybara råvaror i bränsleproduktionen kan en del av den traditionella råoljan ersättas. Denna innovativa metod bidrar till att främja en mer hållbar och miljövänlig framtid inom den marina industrin.

Med den första lasten via Södertälje hamn som redan finns tillgänglig, tar Neste och ScanOcean ett viktigt steg mot att minska den globala miljöpåverkan från sjöfarten.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 9 september 2023 04:00
Senast uppdaterad: 8 september 2023 23:31

Daniel Barsoum får ny topposition på designhotell

Daniel-Barsoum

Pressbild.

Daniel Barsoum från Södertälje tar nästa stora steg i karriären. Knappt ett år efter att ha tillträtt tjänsten som hotelldirektör på Scandic Portalen i Jönköping blir han nu General Manager på Petter Stordalens designhotell.

– Det känns otroligt kul att få bli en del av Nordic Hotels & Resorts familj av imponerande varumärken, säger Daniel Barsoum.

Barsoum rekryterades år 2022 från Scandic Skogshöjd i Södertälje till rollen som hotelldirektör för Scandic Portalen i Jönköping, och tillträdde tjänsten den 1 oktober 2022. Knappt ett år senare blir han nu rekryterad till Petter Stordalens designhotell, Vox Hotel, också beläget i Jönköping.

(Annonslänk)

– En stor del i detta är att skapa en mat- och dryckesupplevelse, men också en serviceupplevelse, som lockar både lokalbor och de som reser långväga. Tillsammans med det fantastiska teamet på hotellet ser jag fram emot att ta fram Vox 2.0, säger Daniel Barsoum.

Designhotell är beläget direkt vid Vätterns strand. Med sina 143 rum, inklusive sviter med fantastisk sjöutsikt och smidiga dubbelrum, erbjuder hotellet en mängd olika boendemöjligheter.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 8 september 2023 15:00
Senast uppdaterad: 8 september 2023 15:19

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors