Företag i fokus:

Nu införs krav på e-legitimation vid passbokning

Pass

Det hårda trycket för att boka tid för att ansöka om pass eller nationella id-kort fortsätter. Polisen har tidigare meddelat att nya passtider släpps på löpande band för att motverka problemet.

Nu inför polisen även krav på e-legitimation för att boka tid för ansökan för att göra bokningarna mer personliga.

När Telgenytt i mitten på mars testade att försöka boka tid för att förnya passet i Södertälje var den tidigaste tiden fyra månader bort. Passkaoset öppnade upp för en handel på bland annat sociala medier där passtider såldes till desperata svenskar.

Polisens nya krav på e-legitimation gör att polisen nu kommer att kunna se om systemet utnyttjas.

– Identifiering med hjälp av e-legitimation gör bokningarna ännu mer personliga. Samtidigt skapar det förutsättningar för polismyndigheten att i framtiden införa andra tekniska lösningar för att få ett ännu bättre system för köer och eventuella prioriteringar, säger Per Engström på polisens hemsida.

Systemet för de nya ändringarna uppdaterades under tisdagen, 22 april, och de godkända e-legitimationer som kan användas är BankID, Mobilt BankID och Freja eID+.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 20 april 2022 00:00
Senast uppdaterad: 20 april 2022 00:00

Drunkningsolycka i centrala Södertälje

5ACBB1B1-C6F8-4B2C-92D5-A983F40D4A08

Läsarbild.

En drunkningsolycka har inträffat i kanalen i Södertälje. Polisen är just nu på platsen och enligt uppgift har en kvinna förts till sjukhus.

Klockan 18:42 på lördagskvällen mottog SOS Alarm ett larm om en drunkningsolycka på Bergsviksgatan, nära minigolfbanan. Flera räddningsenheter ryckte snabbt ut till platsen och polisen har etablerat avspärrningar runt området och undersöker händelsen närmare.

– Vi larmades om att en person ska ha hittats i vattnet. När vi kommer fram visar det sig att sjukvården och polisen påbörjade HLR, säger räddningstjänstens vakthavande befäl, till Telgenytt.

Räddningspersonal agerade snabbt och kvinnan fördes till sjukhus med ambulans Vid nuvarande tidpunkt är skadeläget oklart och vårdpersonal kämpar för att ge henne den vård hon behöver. Det är för närvarande också oklart hur kvinnan hamnade i vattnet.

Uppdatering:

”För polisens del är ärendet avslutat. Det har bedömts som en ren olyckshändelse.”, skriver polisen på sin hemsida.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 12 augusti 2023 17:44
Senast uppdaterad: 13 augusti 2023 10:28

Lämnades ensam med andnöd av personal på gruppboende

Sodertalje-kommun-scaled-1

Arkivbild

En anmälan om allvarligt missförhållande mot ett av kommunens gruppboenden har mottagits av IVO. Detta skedde efter att en person lämnades ensam med andnöd av personal på gruppboendet.

Det var i början av juni som en person slog larm under natten och morgonen på grund av andnöd, men någon hjälp kom aldrig fram vid första försöket. Personen slog då larm igen, men ingen personal reagerade förrän efter att personen hade larmat för tredje gången. Detta inträffade trots att boendet är bemannat dygnet runt enligt ett rullande schema, som inkluderar dagtid, kvällar, jour på nätter samt helger.

Den boende, som hade fått receptbelagda mediciner att ta vid andnöd, fick inte sin medicin och lämnades ensam av personalen i väntan på ambulans. Händelsen anmäldes enligt lex Sarah till IVO, Inspektionen för vård och omsorg, som nu kräver omedelbara åtgärder.

Bland åtgärderna ingår att det kommunala boendet måste genomföra dagliga kontroller för att förebygga eventuell övermedicinering samt upprätta en uppdaterad rutinbeskrivning.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 12 augusti 2023 13:57
Senast uppdaterad: 12 augusti 2023 13:57

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors