Företag i fokus:

TELGENYTT AVSLÖJAR: Kommunen sålde Hovsjö för underpris – 55 miljoner kronor billigare till Månsbro

2022_04_3C87969B-7084-42E3-8C31-ED65FD111312-scaled

Foto: Alexander Isa.

Fastighetsaffären i Hovsjö var under två års tid hemligstämplad av Södertälje Kommun. Telgenytt kan nu avslöja att domstolen, på Realistpartiets Joakim Granbergs överklagan, uppmanade Södertälje kommun att häva sekretessen.

I handlingarna framgår det att kommunledning tackade nej till ett högre bud av Hembla AB. Södertälje kommun sålde istället de 786 lägenheter Hovsjö för 55 miljoner kronor billigare till Månsbro fastigheter.

Flera anbudsgivare skickade in sina anbud, men endast ett fåtal aktörer ansågs som seriösa och godkändes av kommunledningen. Fastighetsaffären i Hovsjö var helt och hållet dold bakom sekretess och stängda dörrar. Endast den socialdemokratiska ledningen hade kännedom om vad som föregick.

Det högsta budet som presenterades för kommunledningen kom från det etablerade fastighetsbolaget Hembla AB, som numera heter Victoriahem. De lämnade ett bud på 835 miljoner kronor för fastigheterna i Hovsjö, vilket var 55 miljoner kronor högre än vad Månsbro Fastigheter betalade, nämligen 780 miljoner kronor.

Hembla presenterade sin framtidsvision för ledningen i Södertälje vars vision var jämförbar med Månsbro Fastigheters, där den enda skillnaden var priset. Hembla var beredd att betala 55 miljoner kronor mer än vad Månsbro gjorde, men trots detta valde kommunledningen med Boel Godner (S) i spetsen att tacka nej till det börsnoterade storbolaget Hembla och därmed också till 55 miljoner kronor extra.

Månsson äger idag över 1 000 lägenheter, utspridda på flera orter. Hembla, å andra sidan, äger 3 351 lägenheter – enbart i Södertälje, samt tusentals bostadslägenheter utspridda över hela landet.

Läs även: Insändare: Miljardbröderna chockhöjer hyrorna i Hovsjö

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 22 april 2022 00:00
Senast uppdaterad: 15 januari 2024 14:40

Ett treårigt projekt sätts nu i verket – ”oerhört spännande”

Scania

Foto: Scania

Efter tre års förberedelser och forskning börjar DB Schenker nu testköra Scanias helelektriska tunga lastbil i ordinarie linjetrafik mellan Jönköping och Södertälje.

DB Schenker inleder tester av elektrifierade tunga fordon i daglig drift. Den helelektriska lastbilen, som ska ersätta det nuvarande dieseldrivna fjärrtransportfordonet, kommer att köra mellan terminalerna i Jönköping och Södertälje under kväll och natt, och distribuera gods till kunder på dagtid.

– För DB Schenker är syftet att testa och få erfarenhet av helelektriska tunga fordon i långväga linjetrafik. Elektrifieringen för de tunga fordonen spelar en avgörande roll för vår omställning till koldioxidneutrala transporter eftersom den tunga trafiken står för de största utsläppen för oss är det otroligt viktigt, säger Anna Hagberg, Head of Network & Linehaul på DB Schenker.

Laddningen av fordonet sker med ABB E-mobilitys högeffektsladdare på DB Schenkers terminaler. Lastbilen har en kapacitet på 728 kWh, med sju batterier, och är utrustad för att klara nordiska förhållanden med 64 ton GTW och en längd på 24 meter, utan laddning, över en sträcka på cirka 300 km.

DB Schenker börjar nu testköra Scanias helelektriska tunga lastbil i ordinarie linjetrafik.
Foto: Scania

Anna Hagberg betonar vikten av att minska utsläppen från fjärrtransporter, vilket är avgörande för både Scania och klimatet.

– Den helelektriska lastbilen kommer att transportera gods mellan terminalerna i Jönköping och Södertälje under kväll och natt, samt distribuera till våra kunder på respektive ort på dagtid. Det ställer höga krav på både bil och laddinfrastruktur, säger hon.

(Annonslänk)

Projektet E-Charge samlar 14 ledande parter inom fordonstillverkning, akademi, logistik, el och drivmedel för att påskynda utvecklingen av elektrifierade transporter. Ledt av Lindholmen Science Park, inkluderar deltagarna ABB E-Mobility, Chalmers, Circle K, DB Schenker, ICA, OKQ8, Linköpings universitet, Lunds universitet, Scania, Tommy Nordbergh Åkeri, Uppsala universitet, Vattenfall och AB Volvo. Finansieringen kommer från Fordonsstrategisk Forskning och Innovation (FFI).

– Det ska bli oerhört spännande och intressant att ta lärdomar av pilotprojektet. Förutom att vi kommer göra en stor koldioxidbesparing så ska det bli spännande att se hur chaufförens vardag förändras, säger Hagberg.

Projektet E-Charge erbjuder Scania en unik möjlighet att samarbeta med andra aktörer, vilket ger dem en plattform att testa och lära sig tillsammans.

– Tillsammans med DB Schenker testar vi nu lösningar i verkliga operationer, säger Tony Sandberg, Vice President Scania Pilot Partner.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 maj 2024 12:31
Senast uppdaterad: 16 maj 2024 12:31

Klubbens ordförande utreds för grovt näringspenningtvätt

Nordic

Foto: Daniel Brace / Braceiller Productions.

Polisen genomförde en räd mot en bostad i Södertälje, där ordföranden för fotbollsklubben Nordic United FC greps och utreds för grov näringspenningtvätt. Detta rapporterar LT.

Ekobrottsmyndigheten har gripit ordföranden för fotbollsklubben Nordic United FC i ett tidigt tillslag vid 06-tiden på tisdagsmorgonen, rapporterar LT, som har fått det bekräftat av polisen. Enligt tidningen utreds mannen för grov näringspenningtvätt samt att gripandet och insatsen ska vara en del av den myndighetsgemensamma operationen Ragnhild

Dock är det ännu oklart vad klubbens ordförande är misstänkt för och om det rör fotbollsklubben eller något annat.

– Jag får inte kommentera det, utredningssekretessen förhindrar mig att uttala mig om det. Det enda jag kan säga är att han förnekar brott och kommer att samarbeta för att reda ut det här, säger mannens advokat, Fredrik Zettergren till LT.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 maj 2024 10:30
Senast uppdaterad: 16 maj 2024 13:20

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors