Företag i fokus:

De ställde upp för filmbolaget – ”Positivt för Södertälje”

2022_04_278412075_433005655171245_8117586767104804659_n

Andre Chamoun. Foto: Shamash Oyal.

I torsdags befann sig ett av Sveriges mest populära filmserie på plats i Södertälje för att spela in en ny scen till nya Beckfilmen.

Bensinstationen Gulf stängde verksamheten fyra timmar tidigare för att göra plats för ett stort filmteam som befann sig på platsen i cirka 12 timmar.

Många Södertäljebor som passerade platsen på torsdagseftermiddagen stannade till för att se det udda inslaget. Att Södertälje väljs ut som en inspelningsplats sker inte varje dag.

– Folk är blev väldigt glada och tyckte att det var oerhört kul. Det är inte ofta med ser det på så nära håll, säger Andre Chamoun på Gulf Brolunda till Telgenytt.

Filmbolaget hade enligt uppgifter till Telgenytt svårt att hitta en bensinstation som kunde tänka sig stänga ner sin verksamheten för filminspelning. Men när förfrågan nådde Gulfägaren Riad Chamoun ställde han sig omgående positivt till förslaget.

– De undrade först om det fanns en möjlighet att abonnera hela stationen under dagen, men det ansågs vara omöjlig. Istället kom de överens om att abonnera nattetid istället, säger Andre Chamoun som är sonen till ägaren.

En av skådespelarna som befann sig under inspelningen på torsdagen var en man från Södertälje, från Fornhöjden närmare bestämt. Då filmteamet hade ett pressat schema uteblev chansen till en intervju. Han ska enligt uppgifter haft en betydande roll under torsdagens filminspelningen i Brolunda.

Skulle ni kunna tänka er abonnera platsen igen om ni fick förfrågan?

– Ja absolut, varför inte. Vi har gjort det tidigare med två andra företag som spelat in reklamfilmer för bilar. Dels för att det är en rolig grej för omgivningen och dels att det är positivt och sätter Södertälje på kartan efter allt tråkigt som hänt senaste tiden, säger Andre Chamoun.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 23 april 2022 00:00
Senast uppdaterad: 23 april 2022 00:00

Man bar på kniv – Greps av förbipasserande

Polis

Arkivbild

Sent på fredagskvällen kunde en ung knivman identifieras av polisen. Detta skedde efter att en förbipasserande uppmärksammat mannen som bar på kniven.

Vid 22-tiden på fredagskvällen tillkallades polisen till en adress i Södertälje efter att en ung man hade blivit uppmärksammad för att bära en kniv. När polisen anlände till platsen hade en förbipasserande person lyckats gripa knivmannen och höll fast honom tills polisen tog över.

Personen hade även avväpnat den misstänkte mannen, som enligt polisen uppges vara i 20-årsåldern. Polispatrullen identifierade mannen och upprättade en anmälan om brott mot knivlagen.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 2 september 2023 07:00
Senast uppdaterad: 2 september 2023 07:00

Ansöker om ”Sverigeturné” – Vill bränna koran i Södertälje

Momika Skärmdump TikTok

Salwan Momika. Skärmdump TikTok.

Den kände koranbrännaren Salwan Momika vill bränna flera koraner på offentliga platser i Sverige. Vid ett tillfälle vill han genomföra en aktion i Södertälje enligt en ansökan som har mottagits av polisen.

Södertäljebon Salwan Momika har lämnat in flera ansökningar till polisen med önskan om tillstånd att bränna koranen vid olika tillfällen. Ansökningarna har omfattat platser som Stockholm, Malmö, Södertälje, Botkyrka, Solna, Sundbyberg och Trollhättan.

Första gången Momika brände en koran var utanför en moské den 28 juni på Södermalm i Stockholm. Därefter har han fått godkännande för liknande aktioner vid flera tillfällen. Senast skedde detta den 18 augusti då Salwan Momika befann sig utanför Irans ambassad på Lidingö för att bränna en koran. Den gången avbröts sammankomsten när en kvinna attackerade med en brandsläckare.

Nyligen stängde Tiktok av gåvofunktionen som möjliggjorde för Momika att tjäna pengar på plattformen, efter kritiken mot flera av de videor han hade laddat upp. På sociala medier påstår Momika bland annat att polisen pressar honom för att inte synas i sociala medier, TV-kanaler eller i pressen.

– Polisen säger till mig att om du uttrycker din åsikt skriftligen eller genom mun till mun lämnar vi dig utan skydd, säger Salwan Momika i ett klipp på TikTok som visats över fyra miljoner gånger.

Nu har han alltså lämnat in flera nya ansökningar om att bränna koranen på olika platser i Sverige. I Södertälje har Momika ansökt om tillstånd att bränna en koran framför tingshuset den 7 september mellan kl. 13:00 och 14:00.

Läs även:

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 2 september 2023 04:00
Senast uppdaterad: 2 september 2023 06:36

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors