Företag i fokus:

De ställde upp för filmbolaget – ”Positivt för Södertälje”

2022_04_278412075_433005655171245_8117586767104804659_n

Andre Chamoun. Foto: Shamash Oyal.

I torsdags befann sig ett av Sveriges mest populära filmserie på plats i Södertälje för att spela in en ny scen till nya Beckfilmen.

Bensinstationen Gulf stängde verksamheten fyra timmar tidigare för att göra plats för ett stort filmteam som befann sig på platsen i cirka 12 timmar.

Många Södertäljebor som passerade platsen på torsdagseftermiddagen stannade till för att se det udda inslaget. Att Södertälje väljs ut som en inspelningsplats sker inte varje dag.

– Folk är blev väldigt glada och tyckte att det var oerhört kul. Det är inte ofta med ser det på så nära håll, säger Andre Chamoun på Gulf Brolunda till Telgenytt.

Filmbolaget hade enligt uppgifter till Telgenytt svårt att hitta en bensinstation som kunde tänka sig stänga ner sin verksamheten för filminspelning. Men när förfrågan nådde Gulfägaren Riad Chamoun ställde han sig omgående positivt till förslaget.

– De undrade först om det fanns en möjlighet att abonnera hela stationen under dagen, men det ansågs vara omöjlig. Istället kom de överens om att abonnera nattetid istället, säger Andre Chamoun som är sonen till ägaren.

En av skådespelarna som befann sig under inspelningen på torsdagen var en man från Södertälje, från Fornhöjden närmare bestämt. Då filmteamet hade ett pressat schema uteblev chansen till en intervju. Han ska enligt uppgifter haft en betydande roll under torsdagens filminspelningen i Brolunda.

Skulle ni kunna tänka er abonnera platsen igen om ni fick förfrågan?

– Ja absolut, varför inte. Vi har gjort det tidigare med två andra företag som spelat in reklamfilmer för bilar. Dels för att det är en rolig grej för omgivningen och dels att det är positivt och sätter Södertälje på kartan efter allt tråkigt som hänt senaste tiden, säger Andre Chamoun.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 23 april 2022 00:00
Senast uppdaterad: 23 april 2022 00:00

KLART: Grafikens Hus får inte förlängt

Gjuteriet

Foto: Alexander Isa

Grafikens Hus kommer inte att få etablera sig i Södertälje. Det fastställde kommunen under torsdagen. – Vi har inte ekonomiska möjligheter att gå vidare, säger Eva Pedersen Wallin, kultur- och fritidsnämndens ordförande. 

I december 2021 kom kommunen och Gjuteriet överens om ett 10-årigt hyresavtal och ett bidragsavtal som skulle ha signerats innan den 31 december 2023. Idag meddelade Kultur- och fritidsnämnden att avsiktsförklaringen mellan Södertälje kommun och Grafikens Hus stoppas, och därmed kommer konstmuseet inte att få en förlängning.

Budgeten överskred den överenskomna nivån.
När anpassningen av Gjuteriets lokaler påbörjades visade det sig att hyran för lokalerna skulle bli högre än det avtalade hyresbidraget från kommunen. Denna ökning kunde inte rättfärdigas gentemot andra kultur- och fritidsverksamheter, varken inom samma område eller i hela kommunen.

– Beslutet är tungt men nödvändigt. Vi har inte ekonomiska möjligheter att gå vidare i arbetet med Grafikens Hus. Om vi hade gått vidare med Grafikens Hus skulle vi tvingats skära ner på andra lokala kulturverksamheter, säger Eva Pedersen Wallin, kultur- och fritidsnämndens ordförande.

Som en följd av detta kommer avsiktsförklaringen, som undertecknades år 2021, att upphöra den 31 december 2023.

– Vi har tillsammans med Grafikens Hus försökt hitta alternativa lösningar, till exempel andra lokaler, men inte hittat en lösning. Vad som nu ska hända med gjuteriet är inte klart. Det behöver vi utreda. Renoveringen av byggnaden har varit nödvändig, oavsett vilken verksamhet som kommer inhysas. Det är en fantastiskt vacker kulturbyggnad med ett stort historiskt värde, säger Wallin.

Läs även: – Miljoner i bidrag stoppas till Grafikens Hus

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 31 augusti 2023 17:13
Senast uppdaterad: 31 augusti 2023 17:13

Knarkbeslag i Järna – Värde på 130 miljoner kronor

Tullverket

Foto: Tullverket

Över 800 kilo narkotika har beslagtagits med kopplingar till Stockholmsområdet och flera länder. Minst 200 kilo av dessa beslagtogs vid en razzia i Järna

– Den organiserade brottsligheten tjänar enorma belopp på smuggling och försäljning av narkotika. I det här fallet handlar det om avancerad brottslighet där personer och företag från flera länder misstänks vara inblandade, säger Kristian Johansson, chef Tullverkets kriminalenhet öst.

Det var sommaren 2022 som Tullverket genomförde ett spaningsarbete där de lyckades spåra en lastbil som visade sig vara central i en omfattande narkotikasmuggling. Genom att följa lastbilen kunde polisen slå till mot lokaler i Danderyd, Kungsängen, Huddinge och Järna.

Totalt beslagtogs över 820 kilo på samtliga platser, varav 200 kilo i Järna. 603 kilo av bestod av cannabis, 196 kilo amfetamin, 18 kilo kokain och två kilo 3-CMC samt över 50 000 narkotikaklassade tabletter.

Nu åtalas sju män och en kvinna med kopplingar till flera länder och företag för synnerligen grov narkotikasmuggling. Ingen av de misstänkta personerna är från Södertälje, men två av dem är skrivna i Strängnäs. Det stora narkotikabeslaget kopplas enligt polisen till den kriminella organisationen som leds av den så kallade ”kurdiska räven”.

– Det är ett mycket omfattande utredningsarbete som nu lett hela vägen fram till åtal. Att nysta upp en sådan här stor härva är ett bidrag i kampen mot de kriminella nätverk som ligger bakom de senaste årens våldsvåg. Här har Tullverket en viktig roll att spela, säger Kristian Johansson.

Beslagen ska enligt Tullverket ha en beräknad gatuvärde på över 130 miljoner kronor.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 31 augusti 2023 13:55
Senast uppdaterad: 31 augusti 2023 14:05

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors