Företag i fokus:

De ställde upp för filmbolaget – ”Positivt för Södertälje”

2022_04_278412075_433005655171245_8117586767104804659_n

Andre Chamoun. Foto: Shamash Oyal.

I torsdags befann sig ett av Sveriges mest populära filmserie på plats i Södertälje för att spela in en ny scen till nya Beckfilmen.

Bensinstationen Gulf stängde verksamheten fyra timmar tidigare för att göra plats för ett stort filmteam som befann sig på platsen i cirka 12 timmar.

Många Södertäljebor som passerade platsen på torsdagseftermiddagen stannade till för att se det udda inslaget. Att Södertälje väljs ut som en inspelningsplats sker inte varje dag.

– Folk är blev väldigt glada och tyckte att det var oerhört kul. Det är inte ofta med ser det på så nära håll, säger Andre Chamoun på Gulf Brolunda till Telgenytt.

Filmbolaget hade enligt uppgifter till Telgenytt svårt att hitta en bensinstation som kunde tänka sig stänga ner sin verksamheten för filminspelning. Men när förfrågan nådde Gulfägaren Riad Chamoun ställde han sig omgående positivt till förslaget.

– De undrade först om det fanns en möjlighet att abonnera hela stationen under dagen, men det ansågs vara omöjlig. Istället kom de överens om att abonnera nattetid istället, säger Andre Chamoun som är sonen till ägaren.

En av skådespelarna som befann sig under inspelningen på torsdagen var en man från Södertälje, från Fornhöjden närmare bestämt. Då filmteamet hade ett pressat schema uteblev chansen till en intervju. Han ska enligt uppgifter haft en betydande roll under torsdagens filminspelningen i Brolunda.

Skulle ni kunna tänka er abonnera platsen igen om ni fick förfrågan?

– Ja absolut, varför inte. Vi har gjort det tidigare med två andra företag som spelat in reklamfilmer för bilar. Dels för att det är en rolig grej för omgivningen och dels att det är positivt och sätter Södertälje på kartan efter allt tråkigt som hänt senaste tiden, säger Andre Chamoun.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 23 april 2022 00:00
Senast uppdaterad: 23 april 2022 00:00

De besöker Södertälje med sin musikaliska glädje

2

Foto: Privat

I över ett halvt sekel har Solistkvartetten spridit sin musikaliska glädje över hela Sverige. Nu besöker gruppen, som bildades på 1950-talet, Södertälje för att hålla konserten ”Att gå i Guds kärlek”.

Under många år har gruppen, bestående av begåvade sångare och en skicklig pianist, delat med sig av sin konst till förmån för Läkarmissionen. Sedan gruppen startades för cirka 70 år sedan har medlemskapet i gruppen varierat, men en gemensam nämnare för samtliga medlemmar genom tiden har varit deras kvalitet och passion för musik.

Idag består Solistkvartetten av Anders Andersson, Sten Bäckman, Arne Lundmark, Ove Gotting och pianisten Hans Carlén, som på söndag bjuder på en hjärtevärmande musikupplevelse hämtad från den kristna sångskatten.

Läkarmissionen grundades 1958 och har utvecklats till en internationell biståndsorganisation med fokus på långsiktiga hjälpinsatser för att bekämpa fattigdom, främja social och ekonomisk rättvisa, samt förbättra hälsa, utbildning, vatten och sanitet. Deras arbete sträcker sig från Afrika till Latinamerika och östra Europa och är regelbundet granskat av Svensk Insamlingskontroll för att säkerställa integriteten i deras insatser.

Konserten ”Att Gå I Guds Kärlek” med Solistkvartetten kommer att äga rum den 10 september klockan 16:00 i Equmeniakyrkan i Södertälje.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 7 september 2023 04:00
Senast uppdaterad: 6 september 2023 18:32

60-åring körde av vägen i en stulen bil

Polis

Arkivbild

En singelolycka inträffade tidigt på onsdagsmorgonen i Järna. När polis anlände till platsen upptäcktes att bilen, som kört av vägen, var stulen.

Det var vid klockan 05:19 som SOS Alarm fick samtal om en singelolycka på länsväg 525 nära Skiljetorp i Järna. Föraren, en man i 60-årsåldern, misstänks för att ha kört bilen utan giltigt körkort och för att ha stulit bilen.

En bärgningsbil anlände snart till platsen för att ta hand om bilen som polisen hade beslagtagit, med avsikt att återlämna den till dess rättmätiga ägare.

En anmälan om stöld av fordonet och för att ha kört det utan rätt behörighet har upprättats mot den 60-årige mannen.

(Annonslänk)

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 6 september 2023 20:30
Senast uppdaterad: 6 september 2023 20:30

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors