Företag i fokus:

BILDEXTRA: Uteservering i centrum i lågor – Markisen började brinna

2022_04_278717722_1343254439487412_4529493444055533839_n

Foto: Läsarbild / Alex Ataseven.

Mitt under lunchruschen började det brinna kraftigt på Limericks uteservering på Köpmangatan i centrum.

Klockan 12:22 inkom första larmet om branden och flera enheter ryckte snabbt ut till platsen.

TV: Här brinner Limericks uteservering i centrum.

– Det var markisen som började brinna och sedan spred den sig vidare till skylten och möblerna på uteserveringen. Det vara bara tur att den inte hann sprida sig in mot restaurangen, säger en person på plasten till Telgenytt.

Polisen och räddningstjänsten som snabbt var på platsen kunde omgående släcka elden och förhindra att den spred sig vidare. Men vad som orsakade branden är i nuläget oklart.

Uteserveringen fick omfattande skador, och en teori är att en cigarettfimp kan ha startat branden.

Vet du vad som kan ha orsakat branden?

– Jag vet faktiskt inte, men det spekuleras om att det kan ha vart en cigarettfimp, kan vara att någon ha kastat en fimp uppifrån. Jag har faktiskt ingen aning, säger personen till Telgenytts reporter.

Räddningstjänsten och polisen var vid 12:45 fortfarande kvar på platsen för att utreda vad som kan ha orsakat branden.

Ingen person har rapporterats skadad i samband händelsen.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 27 april 2022 00:00
Senast uppdaterad: 27 april 2022 00:00

Sparkad tjänsteman kräver skadestånd – ”Arbetsgivaren har inte följt lagen”

IMG_6012

En högt uppsatt kommuntjänsteman dömdes för mutbrott och sparkades från tjänsten i juni. Nu kräver han skadestånd från kommunen samt att hans avsked ogiltigförklaras, enligt rapporter från SVT.

– Arbetsgivaren har inte följt lagen om anställningsskydd, exempelvis prövades inte en omplacering först, säger Thomas Witting, lokal fackförbundsordförande, till SVT Södertälje.

Det var i juni 2022 som polisen stormade mannens bostad och förde honom till stationen, där han förklarades misstänkt för mutbrott i tingsrätten. En lång utredning inleddes och i april tidigare i år dömdes han för mutbrott. Kort därefter meddelade kommunen att tjänstemannen inte fick jobba kvar.

På onsdagen rapporterade SVT att tjänstemannen krävde att avskedandet ogiltigförklaras, samtidigt som han via fackförbundet Vision begär ett skadestånd på 250 000 kronor samt 24 månadslöner.

”Södertälje kommun vet verkligen hur man behandlar personal på ett bra sätt. Jag har varit anställd i drygt 16 år i Södertälje kommun, nu avskedad på olagliga grunder.”, skrev tjänstemannen till sin tidigare chef i ett mail, som SVT tagit del av.

Nu tar tjänstemannen bladet från munnen och berättar för Lt att han kräver rättvisa från kommunen. Han påpekar att de stängde av honom från löneutbetalningar i åtta långa månader och dessutom underlät att betala ut hans sjukpenning.

(Annonslänk)

– Att den här kommunen där jag är uppväxt i, där mina barn växer upp behandlar någon så här som har jobbat där i 16 år för att han har spelat fem padelmatcher i en väns padelhall. Det är ju det som det här handlar om. Jag tycker väldigt mycket om Södertälje och jag är fortfarande väldigt förvånad över att en så stor arbetsgivare behandlar sin personal på det här sättet, det kan jag säga, säger han till tidningen.

Tjänstemannen fälldes av Södertälje tingsrätt till en villkorlig dom och 70 dagsböter för tagande av muta i samband med padeltider, med ett totalbelopp på 17 500 kronor.

Vidare berättar han för Lt att familjen har blivit uthängd sedan nyheten uppdagades förra året. Hans familj har mått dåligt och har behövt söka professionell hjälp för att kunna hantera den påfrestande situationen.

– Jag har inte gått ut i medier och sagt något illa om min arbetsgivare, men de har tagit varje chans att gå ut och tala om att jag har förstört Södertäljes varumärke med mera, säger den avskedade tjänstemannen till Lt.

Den dömda tjänstemannen överklagade tingsrättens dom till hovrätten, som i maj beslutade att ompröva fallet. Dock har inget datum satts för när förhandlingen kommer att inledas.


Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 1 september 2023 06:23
Senast uppdaterad: 1 september 2023 06:23

Fluortanterna är på turné igen – Besöker Södertälje

901f3ec6f4b24505_org

Pressbild: Folktandvården

Enligt rapporter drabbas barn i utsatta områden oftare av hål i tänderna än andra barn. Idag kommer Folktandvårdens fluortanter till Södertälje för att prata om hur man får en frisk mun genom hela livet.

– Det här är en av de roligaste delarna av mitt jobb! Barnen tycker alltid att det är spännande när man kommer, och många vill visa upp sina tänder och berätta hur de borstar varje dag. Det känns att vi gör skillnad när vi är ute, säger Sivajini Suren, fluortant och tandsköterska i Södertälje.

2022 genomförde Region Stockholm en undersöknign där de kunde konstatera att barn i utsatta områden löper större risk att drabbas av karies. Trots att vårdbehovsområdenas indelning inte direkt kopplas till socioekonomi, kolliderar de ofta med socialt utsatta eller isolerade områden med högst vårdbehov.

På Fluortantens dag, idag den 1 september, besöker Folktandvården olika delar av Stockholm för att diskutera betydelsen av en frisk mun genom livet. Dessa personer arbetar normalt med att lära grundskolebarn om korrekt tandvård, med målet att förbättra tandhälsan i regionen.

Idag mellan klockan 10.00 och 13.00 finns vi här för att möta barn och föräldrar samt svara på frågor kring livslång tandvård.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 1 september 2023 03:00
Senast uppdaterad: 2 september 2023 22:30

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors