Företag i fokus:

Då byts parkeringsautomaterna mot nya – Det här gäller

2022_04_6AE318D5-5958-4CC6-9C06-7D3CDEACEA0D-scaled

De kommunala parkeringsautomater har gjort sitt och ska nu bytas ut för att möta dagens och framtidens krav på hur man kan betala.

Från och med söndagen den 8 maj inleder Södertälje kommunen arbetet med att byta ut alla sina parkeringsautomater.

Idag väljer fler människor att betala med mobiltelefon och färre med mynt, det också är en av anledningar till att kontantbetalningen tas bort när de gamla parkeringsautomater ersätts med nya.

Med de nya parkeringsautomaterna kommer möjligheten att betala med kontanter tas bort, ett betalmedel som knappt används idag.”, skriver kommunen på sin hemsida.

Att myntbetalningen tas bort är även en lönsam investering på lång sikt. Automater med myntbetalning har en dyrare hantering med underhåll såsom att tömma behållaren på mynt som bland annat innebär högre personalkostnader.

Med de nya parkeringsautomater kommer besökarna, förutom med kort och via app som tidigare, även kunna betala med Swish.

Totalt har Södertälje kommun 140 biljettautomater i staden och byts ut stegvis med start den 8 maj.

Kommunen meddelar att de börjar med att byta ut automater i centrum och sedan arbetar sig utåt mot tätorten.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 1 maj 2022 00:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2022 00:00

Aggressiv hund gick till attack – en person skadad

Hund

Bilden har inget med händelsen att göra
Foto: Pexels

En man blev på måndagen utsatt för en hundattack i Ronna, vilket resulterade i skador och en polisanmälan.

Incidenten inträffade under måndagseftermiddagen, klockan 17:06. Enligt polisen var en man ute och promenerade med sin hund i Ronna, när en annan hund helt plötsligt gick till attack.

Det finns inga uppgifter om att mannen behövde föras med ambulans till sjukhus. Däremot ledde attacken till att mannen fick skador på sina händer. Polisen, som tillkallades till platsen, upprättade en polisanmälan om vållande till kroppsskada och kommer att utreda händelsen ytterligare.

(Annonslänk)

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 26 februari 2024 23:28
Senast uppdaterad: 26 februari 2024 23:37

Maskerade personer rusade in i restaurang – En misshandlad

Polis

Arkivbild

En person utsattes för en misshandel inuti en restaurang på Klockarvägen av maskerade personer som stormade lokalen på måndagen.

(Annonslänk)

Det var vid lunchtid, klockan 13:55, som polisen larmades till en restaurang på Klockarvägen i Geneta. Inne i lokalen utsattes en person för en grov misshandel av flera maskerade personer.

Enligt uppgifter till Telgenytt anlände gärningspersonerna till platsen med bil, för att sedan rusa in i restaurangen där de angrep en person som befann sig. Uppgifterna tyder på att den misshandlade personen fick allvarliga skador och behövde söka vård. Dessutom ska, enligt uppgifter till Telgenytt, minst en misstänkt person ha gripits av polisen på plats, något som polisens presstalesperson inte har bekräftat i nuläget.

– Det är någon eller några som har varit inne på en restaurang och slagit någon där. Det verkar som att målsäganden och gärningspersonerna är okända. Det är lite oklart för mig exakt vad som har hänt. Jag har inga uppgifter om att någon har blivit frihetsberövad i ärendet, säger polisens presstalesperson till Telgenytt.

Polisen bekräftar att en anmälan om misshandel har upprättats, samt att man för närvarande arbetar med att utreda omständigheterna kring misshandeln.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 26 februari 2024 22:17
Senast uppdaterad: 26 februari 2024 22:23

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors