Företag i fokus:

Kenzo bets ihjäl på hunddagis – Nu får Julia Varlis hund upprättelse

2022_05_5F3B6DA4-6D4B-4B54-8FB4-B6D0DDB7F968

Foto: Privat.

Den 22 juli lämnade Julia Varli sin lilla hund Kenzo på ett hunddagis på Klövjevägen i Ronna. Ett par timmar senare dödförklarades Julias lilla pomeranianhane på djursjukhuset i Moraberg.

I samband med detta avslöjades det att hunddagiset i Ronna saknade tillstånd att bedriva verksamhet och anmäldes till Länsstyrelsen som inledde en granskning.

Julia varli lämnade Kenzo till dagiset i god tro om att verksamheten var godkänd, men så var det inte.

Efter avslöjandet om att tillstånd saknades skickade ägaren i en ansökan till Länsstyrelsen den 6 augusti 2021 om tillstånd om att bedriva ett hunddagis, varpå ett kontrollbesök utfördes.

Vid kontrollen befann sig 12 hundar på hunddagiset som Länsstyrelsen bedömde hade flera brister och ansåg att ägaren inte var lämplig som verksamhetsägare.

”Bristerna var bland annat bristande tillsyn, otillräcklig ventilation, skaderisker i utrymmena, bristfälligt brandskydd och osanitär miljö.”, skrev Länsstyrelsen efter tillsynen på hunddagiset på Klövjevägen i Ronna.

Men ägaren valde att inte åtgärda bristerna, istället togs beslutet att avveckla verksamheten.

Nu beslutar Länsstyrelsen även att förbjuda personen att förvara fler än tre hundar som inte är dennes egna och bedriva verksamheten yrkesmässigt.

Läs även – “Min hund ska vara den sista som dör på det här sättet”

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 3 maj 2022 00:00
Senast uppdaterad: 3 maj 2022 00:00

Läkare anmäld till IVO för oskicklighet

2021_12_lakare-Pixnio

Foto: Pixnio

Ansvarsnämnden för Inspektionen för vård och omsorg, IVO, har konstaterat att en läkare i Södertälje brister i sin yrkesutövning. Nu har myndigheten beslutat en treårig prövotid för att säkerställa patientsäkerheten.

Södertäljeläkaren har anmälts för oskicklighet i sin yrkesutövning efter en utredning vid en vårdcentral i Eskilstuna, där han tidigare arbetade och där hans brister upptäcktes.

Bland bristerna märktes bristfällig dokumentation i patientjournalerna, felaktiga slutsatser och bristande uppföljning av patienter. Dessutom fanns misstankar om överdriven förskrivning av läkemedel för sömnen och tvivelaktiga ändringar i läkemedelsdoser för vissa patienter.

IVO:s ansvarsnämnd har nu beslutat att under prövotiden kräva kompetenshöjande åtgärder. För att kunna återgå till sitt arbete som läkare under kontrollerade förhållanden måste läkaren fortbilda sig teoretiskt och praktiskt.

Under prövotiden ska han också arbeta under handledning av en legitimerad läkare med specialistkompetens inom allmänmedicin.

IVO har beslutat om en treårig prövotid som ska påbörjas snarast efter beslutet, dock senast inom två månader.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 11 oktober 2023 12:50
Senast uppdaterad: 11 oktober 2023 12:50

Populära butiken öppnar sin andra enhet i Södertälje

991cdabc592e09c4_org-1

Jan Nyberg, vd för Normal i Sverige. Foto: Pressbild

År 2013 öppnade Normal dörrarna till sin allra första butik. Tio år senare har de över 500 butiker och snart öppnar de sin andra enhet i Södertälje.

Första butiken öppnades i Silkeborg i Danmark våren 2013. I dag finns kedjan i Danmark, Norge, Portugal, Holland, Frankrike, Finland och Sverige och omsatte över en miljard kronor enbart i Sverige förra året.

Två butiker i Södertälje på fem år.
Kedjan, som öppnade sin första butik i Telgehuset i november 2018, väljer nu att expandera i Södertälje. I en lokal som omfattar en yta på över 500 kvadratmeter i Weda, vid Systembolagets nya enhet, pågår renoveringen för fullt.

Den danska butikskedjan förväntas öppna sina dörrar innan årsskiftet.

Pressbild: Normal

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 11 oktober 2023 08:39
Senast uppdaterad: 11 oktober 2023 08:55

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors