Företag i fokus:

Kommunen förbjuder Kallforsföreningen att sälja fika på idrottsanläggning

2022_05_0FD8BCC5-8EA9-469D-85A1-0F91EF2A2A78

Foto: FC Kallfors.

I flera år har FC Kallfors sålt fika när barnen tränar och spelar fotboll på Ljungbackens IP i Järna. I ett mail till FC Kallfors skriver Södertälje kommun att de nu förbjuds att sälja fika från den egna kiosken.

Orsaken är att Järna SK har ett treårigt avtal med kommun om ensamrätt till all försäljning på Ljungbackens IP.

I flera års tid har FC kallfors använt sig av en husvagn som fungerat som föreningens kiosk, men nu är det slut med försäljning och intäkter som går till barnens och ungdomsspelarnas klubbkassa.

På sin hemsida skriver FC Kallfors att föreningen utesluts från flera intäktsmöjligheter och anläggningens nyttjande.

– Kommunen och JSK har nu tecknat ett samverkansavtal där JSK har nyttjanderätten till lokalerna, ensamrätten till servering och ensamrätt att skylta med reklam på Ljungbacken. Kallfors stängs ute från allt och kommunpolitikernas och tjänstemännens förakt mot FC Kallfors verksamhet är tydlig, skriver FC Kallfors på sin hemsida.

På sociala medier rasar kritiken mot kommunens beslut där fler anser att klubben utesluts och barn bli lidande.

Till LT säger Michael Andersson, anläggningschef på Södertälje kommun, att det finns möjligheter för FC Kallfors att vid större evenemang, exempel en fotbollsturnering, bedriva försäljning under det aktuella evenemanget.

– Jag förstår verkligen deras behov och önskemål att bedriva försäljning. Men om man bara ska göra det när man själv har matcher tar man inte ansvar för andra verksamheter, säger Michael Andersson till tidningen.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 4 maj 2022 00:00
Senast uppdaterad: 4 maj 2022 00:00

Foodora får hård konkurrens på hemleveranser i Södertälje

qwaymlpxemfnvkeml10w

Pressbild

Inom en snar framtid kommer Södertäljeborna att ha fler alternativ när det gäller att beställa hem mat. Inom kort förväntas Wolt etablera sig i Södertälje och därmed konkurrera med Foodora inom matleveranser, det rapporterar LT.

Under det senaste året har Södertäljeborna ökat sina matbeställningar avsevärt. Foodora har haft en långvarig dominans på marknaden, men nu utmanar det finska bolaget Wolt om matleveranserna till Södertäljeborna.

När pandemin bröt ut, blev Foodora och liknande plattformar en räddningsplanka för många restauranger när Södertäljegästerna slutade besöka dem. En granskning från förra året, genomförd av Breakit, avslöjade att restaurangägare kopplade till Foodoras plattform befann sig i en knepig situation. Höga avgifter och oklara avtalsvillkor resulterade i att marginalerna minskade, samtidigt som de blev alltmer beroende av plattformen för att överleva. Leveransavgifter och andra tillvalstjänster åt upp en betydande del av vinsten.

– Säg att vi tar bort leveransavgiften på 39 kronor. Om kunden betalar 100 kronor för sin mat, så tar Foodora 30 procent av det och sedan ytterligare runt 80 kronor per leverans beroende på avståndet. Som restaurang kan det innebära att du inte tjänar någonting alls, sade en av krögarna till tidningen Breakit.

Inom kort förväntas Wolt etablera sig i Södertälje.
Pressbild

Lägre avgifter på Wolt.

Att Wolt etablerar sig i Södertälje ses av flera företagare som välkommet. Redan nu, enligt LT, har Wolts expansion till Södertälje redan påbörjats och samarbeten med flera lokala restauranger inletts, bland annat Atilla’s, Grekiska bar & grill, M&M burger, Nya blixten och Nöjesbiten, samt att 30 kurirpartners har kontrakterats.

– Södertälje är en stor, viktig och sprudlande stad som ligger nära Stockholm. Det finns ett varierande utbud både när det gäller restauranger och butiker. För oss är det viktigt, säger Wolts vd Johan Grönvall, till LT.

Det har ännu inte tillkännagivits när Wolt kommer att börja erbjuda hemleveranser.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 26 februari 2024 08:00
Senast uppdaterad: 26 februari 2024 01:08

Kock bakom helgens miljonvinst – ”Helt fantastiskt”

Lotto

Pressbild

I helgen kammande en Södertäljebo hem över 1,6 miljoner kronor. Svenska Spel kan nu avslöja att vinnaren är en kock som berättar att vinsten kom lägligt.

Det var under lördagen som en storvinst tilldelades en Södertäljebo, men mer information om vinnaren presenterades inte då. Under söndagen meddelade Svenska Spel dock att vinnaren, som förblir anonym, är en 50-årig man från Södertälje som arbetar som kock.

Hans rad lyckades träffa sju rätt på Lotto 2, vilket resulterade i en vinst på 1 639 211 kronor. Vinnaren, som har varit trogen sina lottorader i 10–15 år, uttryckte en blandning av överraskning och glädje över sin plötsliga förmögenhet när han blev kontaktad av Svenska Spel.

–  Detta är ju helt fantastiskt! Jag kollade på tv när du ringde, säger mannen som var ovetandes om vinsten när han fick telefonsamtal från Svenska Spel Turs kommunikationsspecialist.

(Annonslänk)

– Jag har ett sommarställe som skulle behöva renoveras. Jag gillar ju matlagning så ett extra fint kök kanske det blir, säger mannen. 

Den lycklige vinnaren från Södertälje är det femte lotterideltagaren från Stockholms län som lyckas vinna en miljonvinst på Lotto detta år.

–  Stockholmarna har startat året tursamt. Hittills har länet tillsammans vunnit 20 miljoner, säger Emmy Altemyr, kommunikationsspecialist, Svenska Spel Tur.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 26 februari 2024 05:00
Senast uppdaterad: 26 februari 2024 00:13

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors