Företag i fokus:

Skottlossning i Blombacka – Stort polispådrag under natten

2022_05_279534537_333917612175029_433248256349390733_n

Foto: Shamash Oyal.

Natten mot fredag fick larmcentralen flera samtal om en misstänkt skottlossning i ett bostadsområde i Södertälje.

Polisen ryckte snabbt ut platsen och inledde ett stort polispådrag med flera enheter varpå ett stort område spärrades av.

Klockan var strax innan midnatt på torsdagskvällen som polis och ambulans larmades till Myrstigen i Blombacka med anledning av flera larm om skottlossning.

Första larmet inkom klockan 23:40 och när polis ankom till platsen kunde det konstateras att skottlossning skett mot en husfasad mot ett flerbostadshus.

Området runt husfasaden som besköts spärrades av och både polishelikopter och hundar kopplades in i sökandet efter misstänkta gärningspersoner.

– Det finns ingen person gripen i nuläget, men vi har varit på plats och hållit förhör med vittnen, säger polisens presstalesperson Anders Bryngelsson till Telgenytt.

Enligt vittnen i området berättas det att en bil ska setts lämna från brottsplatsen i samband med skottlossningen.

Telgenytts reporter som var på plats kunde bekräfta att ett antal vårdpersonal befann sig ett stenkast bort från brottsplatsen där man också kunde påträffa en ambulanshelikopter.

Men strax efter 02-tiden rapporterades det ingen kommit till skada i samband med skottlossningen och under fredagsmorgonen hade polisen fortfarande ingen gripen misstänkt efter nattens skjutning.

– Polisen har varit på plats och hållit förhör med vittnen och upprättat en anmälan om grovt vapenbrott och grovt olaga hot, men det ingen person skadades ingen person är frihetsberövad, säger polisen till Telgenytt.

Kvar på platsen blev polisens regional insatsstyrka som arbetar för att undersöka platsen, samt resurser från Stockholmsområdet för att motverka skottlossningar och dödskjutningar i Sverige.

Varför någon beskjutit husfasaden är ännu oklart.

– Just nu gör polisen en teknisk undersökning, säger Bryngelsson.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 6 maj 2022 00:00
Senast uppdaterad: 6 maj 2022 00:00

INSÄNDARE: Våra skattepengar går till konsulter med saftiga löner

Kommun stadshus

Arkivbild

Inom samhällsbyggnadskontoret i stadshuset arbetar 80-90 % av de anställda som konsulter, alla från samma firma, med sina saftiga löner. Inte konstigt att alla våra skattepengar tar vägen.

Till exempel: utemiljöchefen Evert Sjöstrand, som är över 70 år och arbetar som konsult, har en lön på minst 90 000 kr/mån. Dessutom delar han ut generösa löner till vanliga parkchefer (3 st) som bara sitter i kontoret och fikar/pratar med varandra. De ”fiskar och jagar” och får ca 51 000 kr/mån, vilket innebär en löneförhöjning på ca 6 000 kr/mån. Varje chef har också en ”dräng” som tjänar över 40 000 kr/mån för ”planering”.

Artikeln fortsätter efter annonsen

(Annonslänk)

Detta är helt sjukt! Vanliga parkarbetare, som utför allt arbete, tjänar runt 30 000 kr/mån och får en löneförhöjning på 300-400 kr varje år. Inte konstigt att alla gator och annat är i dåligt skick, nästan som i Ryssland.

Allt som Evert Sjöstrand rör vid verkar misslyckas, vilket har hänt många gånger, senast på Farstanäs och tydligen snart även inom driftenheten.

Måste kalla rörmokare, kan finnas skit inom ledningen.

En med insyn

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 20 december 2023 08:30
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:21

Nobina utökar med fler bussavgångar och hållplatser

Buss

Foto: Alexander Isa

I början av månaden lanserades Mörkötrafiken, en ny form av anropsstyrd kollektivtrafik på Mörkö, som en del av satsningen ”Framtidens kollektivtrafik i Södertälje”.

Med dubbelt så många hållplatser och avgångar hoppas man underlätta resande för Mörköbor. Den nya Mörkötrafiken kommer att ersätta nuvarande linje 785 och köras med mindre bussar som trafikerar stora delar av Mörkö och delar av Tullgarn. Antalet hållplatser blir dubbelt så många och avståndet till närmaste hållplats minskar, samtidigt som antalet möjliga avgångar ökar markant.

Resor bokas smidigt via en app eller genom att ringa SL:s kundtjänst. Bussen anländer normalt inom 20-30 minuter efter beställning. Mörkötrafiken körs vardagar 06-10 och 12-20, samt helger 08.30-12 och 14-17.30. Den ansluter till linje 784 och 784X i Hölö för vidare färd mot Norrvrå och Södertälje centrum.

Satsningen är resultatet av en avsiktsförklaring mellan Södertälje kommun, Nobina och Region Stockholm, i syfte att förbättra kollektivtrafiken i Södertälje på flera sätt framöver. Man hoppas att Mörkötrafiken ska underlätta för boende på landsbygden att resa kollektivt.

Skribent: Lucas T

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 20 december 2023 05:00
Senast uppdaterad: 20 december 2023 00:04

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors