Företag i fokus:

Dubbla utmärkelser för mäklarkedjan – ”Lönar sig att göra det lilla extra”

2022_05_F2769D0F-4010-47AF-B016-373AA5437DDA

Foto: Shamash Oyal.

Mäklaren Ida Olheim från Svensk Fastighetsförmedling i Södertälje är bäst i klassen.

Och för allra första gången utses hennes arbetsplats till koncernens främsta mäklarfirma i Sverige.

Svensk Fastighetsförmedling är en av Sveriges största mäklarkedja med cirka 230 enheter och varje år tilldelar koncernen utmärkelser till den mäklarbyrån som presterat bäst.

2021 sålde mäklarbyrån bland annat den dyraste villan för hela 19 miljoner kronor i Södertälje.

Under Svensk Fastighetsförmedling 85 år långa historia går priset Årets bobutik för allra första gången till mäklarbyrån i Södertälje och fastighetsmäklaren Ida Olheim utses till Årets ledare.

– Dessa priser är det tyngsta priserna som man kan vinna inom vår kedja, vi är sjukt stolta. Det har aldrig hänt förut i Södertäljes historia och det är en upprättelse för hela mäklarkåren i Södertälje, säger Ida Olheim till Telgenytt.

Det är sällan priset för Årets ledare och Årets bobutik, som är de tyngsta utmärkelserna, går till en och samma byrå samtidigt vilket gör situation väldigt unik. Ida Olheim lyfter även utmärkelse som välbehövligt för Södertälje och syftar på att det blåst bland konkurrenterna och att det påverkar den generella synen på mäklare negativt.

– Det blåser för alla när det blåser negativt, så nu vill vi stå för det positiva och det behöver både mäklarkåren och vår stad.

Varför tror du att utmärkelserna gick till er Södertälje ?

– Vi vinner för vi ökar mest både i försäljning och marknadsandelar, samt för att vi har väldigt nöjda medarbetare och kunder. Vi ligger högt i alla mätningar, så det är inte bara försäljning som det handlar om. När det kommer till ledarskapet så handlar det om att skapa rätt förutsättningar för mäklarna, det har vi lyckats med.

Vad betyder utmärkelserna för er ?

– Det är ett kvitto på att det lönar sig att göra det lilla extra för våra kunder. Några kollegor hos oss harvarit mäklare i över 14 år i Södertälje och längtat efter att få gå upp på scen och ta emot priset. För mig personligen är jag stolt över att både få leda och vara mäklare i detta lag i vår stad, säger en glad Ida Olheim till Telgenytt.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 17 maj 2022 00:00
Senast uppdaterad: 17 maj 2022 00:00

INSÄNDARE: Ansvarslös publicering spär på rasism

Mobil-iphone-Pexels

Foto: Pexels

I LTs val att publicera insändaren ”Följ regler – eller lämna landet” visar tidningen en oroande brist på redaktionellt ansvar. 

Att sprida generaliseringar och peka ut en hel grupp människor baserat på handlingar av en fåtal, bidrar till en förgiftad och polariserad debatt. 

Insändarens språkbruk och idéer om deportation baserade på förmodat ursprung är inte bara moraliskt förkastliga utan spär också på rasistiska stereotyper. Det är dags för tidningen att reflektera över vilken typ av samtal ni faciliterar och bidra till en mer konstruktiv och respektfull samhällsdebatt.

Ansvarslöst att ge plats åt rasism. 

/Invandrare från 1972

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 17 mars 2024 10:47
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:20

Hon vinner nyinstiftade priset Guldfjärilen

Tom.t

Guldfjärilens vinnare, Sabina Meimermondt
Foto: Niclas Carlsson

Guldfjärilen, ett nytt pris instiftat av Hands-On-Science för att uppmärksamma pedagogiska innovationer inom naturvetenskap och teknik, har tilldelats Sabina Meimermondt. Ceremonin ägde rum på Tom Tits Experiment, känt för sitt engagemang inom STEM-utbildning.

I syfte att hylla innovativa pedagogiska insatser inom de naturvetenskapliga ämnena och teknik har Hands-On-Science, i samarbete med Lekolar, instiftat priset Guldfjärilen. Priset syftar till att erkänna de som skapat möjligheter för ett lustfyllt och likvärdigt lärande. Under en ceremoni hos Tom Tits tilldelades Sabina Meimermondt detta prestigefyllda pris samt en vinstcheck på 50.000 kronor.

– Årets vinnare av Guldfjärilen är en eldsjäl som inspirerar både elever och andra lärare. Hon skapar magi med de naturvetenskapliga ämnena redan från förskoleklass, säger Utbildningspedagog Sofia Winerdal, Hands-On Science. 

(Annonslänk)

Evenemanget blev även en plattform för invigningen av ett nytt Makerspace på Tom Tits Experiment, utvecklat i nära samarbete med Lekolar. Det nya skaparutrymmet är utformat för att främja upptäckarglädje och kreativitet, med hjälp av återbruksmöbler och flexibel inredning anpassad för dynamiskt lärande. Visionen bakom Makerspace och samarbetet med Lekolar är att göra lärande tillgängligt och engagerande för alla, vilket speglas i användningen av roliga och utbildande bygg- och konstruktionsprodukter.

– Makerspace är en attraktiv plats för skapande i alla åldrar och storlek på grupper. Här skapar barn och ungdomar prototyper av sina idéer ena dagen och vuxna konferensgrupper sitter i kreativa möten nästa dag, säger Tiffany Alnefelt, pedagog och partnerskapsansvarig på Tom Tit.

Genom Guldfjärilen och det nya Makerspace stärker Tom Tit och Lekolar sitt åtagande att inspirera till ett positivt förhållningssätt till STEM, och markerar vikten av innovativt och tillgängligt lärande i naturvetenskap och teknik.

– Lustfyllt lärande är kärnan i Tom Tits verksamhet, vilket vi verkligen kan satsa på i samarbetet med Lekolar. Med vårt gemensamma arbete och det vi åstadkommer tillsammans, gör vi skillnad för barn och unga i samhället, säger Tiffany Alnefelt.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 17 mars 2024 05:00
Senast uppdaterad: 16 mars 2024 19:51

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors