Företag i fokus:

Återvinningsstationen vid Ica Maxi flyttas – ”Återkommande dumpning”

2022_05_FTI-Atervinningsbarometern-20192-1

Foto: Creative Commons.

På grund av återkommande dumpning flyttas återvinningsstationen vid Ica Maxi i Geneta i Södertälje.

Från och med igår, torsdag 19 maj, finns stationen nu på slutet av Klockarvägen mot Scaniarinken.

– Vi har haft en utmaning på stationen vid Ica Maxi med återkommande och omfattande dumpning av felaktigt avfall och för att avhjälpa problemet flyttar vi nu stationen till Klockarvägen, mot Scaniarinken, säger Petter Bergum, regionchef på Förpackningsinsamlingen (FTI).

Beslutet fattades gemensamt av Förpackningsinsamlingen (FTI) och Södertälje kommun efter fortsatta problem med dumpning av avfall vid återvinningsstationer i Södertälje.

Södertälje har, precis som flera andra städer, problem med att enskilda personer lämnar vad som helst på marken vid återvinningsstationerna. Trots att dessa bara är till för tömda förpackningar och tidningar.

Att dumpa på det sättet är ett miljöbrott och något som polisen kan bötfälla folk för.

– Jag vill understryka att det enbart är hushållens förpackningar som hör hemma på återvinningsstationerna. Med den här flytten hoppas vi råda bot på dumpningsproblematiken samtidigt som vi fortsätter att erbjuda goda återvinningsmöjligheter för de boende i området, säger Petter Bergum.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 20 maj 2022 00:00
Senast uppdaterad: 20 maj 2022 00:00

SENASTE NYTT: Polis beskjutna med fyrverkerier

polis

Arkivbild

En polisbil utsattes för fyrverkeriattack under en insats i Ronna. En man i 20-årsåldern greps i samband med händelsen.

(Annonslänk)

Vid 21.45 på onsdagskvällen rapporterades en incident i Södertälje där fyrverkerier avfyrades mot en polisbil. Detta inträffade efter att polisen fått in rapporter om användning av fyrverkerier på flera platser i Södertälje under kvällen.

”När en sådan uppgift ska kontrolleras på Vallvägen skjuter en man raketer mot en polisbil. Mannen försöker sedan springa från platsen men blir upphunnen och infångad.”, skriver polisen.

Den gripne, som enligt polisen är i 20-årsåldern, fördes av polis till stationen, och i samband med händelsen kontrollerades även två andra unga män.

Händelsen, som för närvarande utreds som sabotage mot blåljuspersonal, resulterade inte i några personskador.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 28 februari 2024 22:59
Senast uppdaterad: 28 februari 2024 22:59

Kvinna till sjukhus efter singelolycka – väjde för rådjur

Ambulans-scaled-1

Arkivbild

En kvinna fördes till sjukhus efter en singelolycka på Kiholmsvägen i Södertälje, där hon väjde för ett rådjur och kolliderade med ett träd.

(Annonslänk)

Vid 20.29 på onsdagskvällen nåddes SOS Alarm av larm om en trafikolycka på Kiholmsvägen i Södertälje. En personbil hade varit inblandad i en singelolycka efter att föraren väjt för ett rådjur och i processen kolliderat med ett träd.

Omedelbart larmades räddningstjänst, ambulans och polis till platsen för att bistå som anlände till platsen cirka 15 minuter senare. Föraren, en kvinna i 45-årsåldern, fördes med ambulans till sjukhus, men skadeläget är för närvarande oklart.

– Kvinnan var vaken och talbar när hon fördes till sjukhus, men ska ha klagat på smärtor i nacken, säger räddningstjänsten till Telgenytt.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 28 februari 2024 22:07
Senast uppdaterad: 28 februari 2024 22:07

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors