Företag i fokus:

Ärkebiskop Benyamin Atas tilldelas hedersmedalj för betydande insatser

2022_05_benjamin

Ärkebiskop Dioscoros Benyamin Atas hyllas för sina mångåriga insatser inom svensk ekumenik och tilldelas en medalj av H.K.H. Prins Carl Philip.

– Jag blev överraskad, stolt och hedrad när jag fick denna fina medalj, säger Ärkebiskop Dioscoros Benyamin Atas.

Ärkebiskop Dioscoros Benyamin Atas, Patriarkaliska ställföreträdarskapet för syrisk-ortodoxa kyrkan i Sverige, prisas för sina fantastiska insatser.

Bland annat som ordförande för Sveriges Kristna Råd och för det sätt han i sitt ledarskap bekräftar sin kyrkas självklara roll som en integrerad del av det svenska samhället.

Benjamin Atas flyttade till Sverige 1981 med familjen för cirka 40 år sedan. 15 år senare, år 1996, vigdes han till H E Dioskoros Benjamin Atas av S:t Afrems Syrisk-ortodoxa domkyrka i Södertälje.

Där har han residerat sedan dess och i september 2021 hölls ett jubileum för Atas som firade 25 år vid ämbetet.

Kungl. Patriotiska Sällskapet framför att Atas engagerat sig för sin kyrkas etablering och konsolidering i Sverige och tillsammans med andra kyrkoföreträdare tagit till orda i de brännande frågorna om Mellanöstern.

I en debattartikel konstaterade han; – ”Krigen har polariserat och radikaliserat Mellanöstern. Den samexistens som funnits mellan olika etniska och religiösa grupper har nästintill utraderats.

Samtidigt uppmanade han kraftfullt att EU skulle hjälpa och rädda de mest utsatta kristna minoriteterna från IS-kontrollerade områden i Irak och Syrien.

Han är även en stark röst för kristna minoriteter, däribland syrianer, assyrier och kaldéer, som mördades under osmanska riket.

Massakern Seyfo i dagens Turkiet har erkänts som ett folkmord av flera länder och Ärkebiskop Atas har vid flera tillfällen uppmanat den turkiska staten och andra aktörer att bilda en sanningskommission för att slutgiltigt utreda dessa händelser.

Vi syrianer behöver gå vidare och förlåta, men för att fullt ut kunna förlåta måste vi också läka våra sår. Vi behöver bearbeta det trauma som folkmordet satt så djupt i oss och som blivit en del av vårt DNA.”, kommenterade han vid ett tillfälle.

Nu hyllas och hedras Ärkebiskop Dioscoros Benyamin Atas med en hedersmedalj för sina betydande gärningar.

 – Jag blev överraskad, stolt och hedrad när jag fick denna fina medalj. Över att mina insatser och värderingar uppskattas. Jag är stolt över min kyrka och jag är också stolt över det syriansk-arameiska folkets integration i Sverige, säger Ärkebiskop Atas.

BILDEXTRA: Hedersgäster på plats när Ärkebiskop Atas firades – 25 år vid ämbetet

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 20 maj 2022 00:00
Senast uppdaterad: 20 maj 2022 00:00

Larm om storbråk – Polisen: ”Vi är på plats”

Polis

Arkivbild.

Strax efter lunch på fredagen larmades polisen till Brunnsäng angående ett bråk mellan ett flertal personer. Enligt uppgifter till Telgenytt ska minst en person ha blivit slagen.

Det var vid 14-tiden som polisen tillkallades till Brunnsängs centrum efter samtal om bråk mellan flera personer, varpå flera polisenheter ryckte ut till platsen.

– Vi fick samtal om att det var stökigt på platsen. Det ska ha varit verbalt tjaffs. Vi är fortfarande kvar på platsen för att utreda ärendet, säger polisens presstalesperson Per Fahlström till Telgenytt.

Enligt uppgifter till Telgenytt rör dig sig om ett bråk där en medelålders man skallat en ung kille – två gånger.

– Andra gången han skallade honom var när polisen såg det, säger ett ögonvittne till Telgenytt.

Dock har uppgifterna i nuläget inte bekräftats av polisen, och det är ännu oklart vad som har föranlett bråket.

– Jag har ingen information om att någon person har skadats, me för att ta reda på vad som har hänt, säger Fahlström.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 juni 2023 13:48
Senast uppdaterad: 16 juni 2023 13:48

Kommunanställda varnas för misskötsel

Sodertalje-kommun-scaled-1

Foto: Alexander Isa

Tre kommunanställda, som arbetar på olika enheter, har fått varningar efter att ha misskött sina arbetsuppgifter. Detta enligt kommunens nyligen offentliggjorda beslut.

En av de kommunanställda, som arbetar inom förskoleområdet, har trots tidigare skriftliga varningar fortsatt att komma sent till arbetet vid minst fyra tillfällen. Dessutom har personen upprepade gånger använt sin privata telefon för privata ärenden under den pedagogiska verksamheten, vilket är emot reglerna.

Enligt beslutet har personens sena ankomsterna har lett till att verksamheten haft en lägre bemanning än planerat, vilket har ökade arbetsbelastningen för kollegorna och medfört en ökad risk för barnens säkerhet och trygghet. Vid ett tillfälle i maj upptäcktes personen sovandes på arbetstid och vaknade först när en kollega sökte efter personen, vilket var 35 minuter efter att rasten hade slutat.

Även två andra kommunanställda varnas. Den ena personen har vid ett tillfälle hanterat mobilen under körning, medan den andra personen har använt kommunens tjänstebil för privata ärenden under arbetstid och har varit frånvarande utan tillstånd vid två tillfällen.

Samtliga tre anställda tilldelas skriftliga varningar och informeras om att upprepade överträdelser kan leda till uppsägning av deras anställningar.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 juni 2023 10:40
Senast uppdaterad: 16 juni 2023 10:40

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors